Programplaner og emneplaner - Student
BLH1400 Society, Religion, Worldviews and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
I kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk inngår fagene samfunnsfag og religion, livssyn og etikk. Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og gi pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre og foresatte, samt gir et grunnlag for pedagogisk ledelse av barn.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om historie og samfunnsendring av betydning for barns oppvekstsvilkår
- har kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur, tradisjon, tilhørighet og identitet
- har kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- har kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, barns sosialisering og samfunnsdeltakelse og barns medvirkning og inkludering i barnehagen
- har kunnskap om barns rettigheter og lover, internasjonale konvensjoner, samfunnsmandatet og verdigrunnlag som regulerer arbeidet i barnehage
- har kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn og seksualitet, kultur og etnisitet
- har kunnskap om den samiske urbefolkningen og nasjonale minoriteter
- har kunnskap om etikk og profesjonsetikk
- har kunnskap om velferdssamfunnet, bærekraftig utvikling, demokrati, barns oppvekst, familier og felles velferdsordninger
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etikk og kunnskap om barns moralske danning
- kan arbeide med sentrale fortellinger, tradisjoner og høytider fra religioner og livssyn
- kan samtale med barn om filosofiske, etiske og eksistensielle spørsmål
- kan samarbeide med foreldre om barns nærmiljø og oppvekstsvilkår, kulturelle og livssynsmessige tilhørighet
- kan lede, planlegge, gjennomføre, begrunne og kritisk vurdere didaktiske aktiviteter knyttet til fagområdene «Nærmiljø og samfunn» og «Etikk, religion og filosofi» i rammeplanen for barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne sine handlingsvalg
- har evne til å arbeide med en mangfoldig barnegruppe basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
- har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis
- kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid
Content
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
Arbeidskravet består av to deler:
- Individuell digital fortelling basert på formidling av en nynorsk bildebok. Omfang: ca. 2 minutter.
- En skriftlig gruppetekst i grupper på fire til seks studenter, ca. 350 ord. Målform: nynorsk.
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- To praktiske seminarer i matematikk
- Refleksjonsseminar basert på obligatorisk praktisk-didaktisk arbeid med barn, knyttet til matematikk
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner og forelesninger.
Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 1. studieår (1. og 2. semester)
Praksisstudiene har et omfang på totalt 40 dager i 1. studieår. Det er 20 dager praksis i 1. semester, del 1, og 20 dager i 2. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.
Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 40 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 2. studieår.
Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
- Et individuelt skriftlig notat på 1500 ord (+/- 10 %) om etikk, religion og filosofi, samt nærmiljø og samfunn i barnehagen.
- En forberedt faglig gruppesamtale (4-6 studenter) i form av en podcast (lydopptak) på om lag 10 minutter, om grupper og tilhørighet.
Ett arbeidskrav gjennomføres i høstsemesteret og ett gjennomføres i vårsemesteret.
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, varighet 6 timer.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny/utsatt eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.
Permitted exam materials and equipment
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Kunnskapsområdet Språk, tekst og matematikk består av fagene norsk og matematikk. Kunnskapsområdet er delt i to emner 2. studieår; Språk, tekst og matematikk 1 (3. semester) og Språk, tekst og matematikk 2 (4. semester). Kunnskapsområdet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.
Emnet Språk, tekst og matematikk 2 skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal få kunnskap om barnelitteraturen og barnekulturens rolle i barns liv og lek. Studentene skal få ferdigheter som setter dem i stand til å gi barn varierte erfaringer med litteratur og matematikk. Kunnskapsområdet belyser temaer knyttet til overgangen mellom barnehage og skole.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barns møte med skrift, fortelling, barnelitteratur, barnekultur og moderne tekst- og mediekulturer
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn, på begge de norske målformene
- har kunnskap om norsk og samisk fortellertradisjon
- har kunnskap om barns tidlige erfaringer med tall og mønster, og utvikling av tallforståelse
- har kunnskap om sammenlikning og måling
- har kunnskap om ulike representasjonsmåter i matematikk og utvikling av symbolforståelse
Ferdigheter
Studenten
- kan skape inkluderende og variert leke- og læringsmiljøer for matematisk og språklig utforskning, fortelling og høytlesing
- kan reflektere over kvalitet i barnelitteratur, spill og leker
- kan bidra til meningsfulle samtaler med barn og mellom barn
- kan tilrettelegge for å gi barn erfaringer med ulike litterære sjangre og formidle litteratur for alle barn i barnehagen
- kan lede, veilede og reflektere over arbeid med språk, tekst og matematikk
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over barnehagelærerens rolle som formidler
- kan dokumentere og evaluere barnehagens arbeid med språk, tekst og matematikk med utgangspunkt i gjeldende rammeplan og holde seg faglig oppdatert om aktuelle problemstillinger og debatter
- innehar profesjonsfaglig digital kompetanse
Examiners
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisstudiene og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på universitetet.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer, slik som forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, gruppearbeid, samt praksisstudier. De ulike læringsarenaene (universitet og barnehage) bidrar til å binde forskning og teori sammen med praksisfeltet. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog gjennom seminarer, erfaringsdeling og faglige diskusjoner.
Obligatorisk veiledet og vurdert praksis 2. studieår (3. og 4. semester)
Praksisstudiene har et omfang på totalt 35 dager i 2. studieår. Det er 20 dager praksis i 3. semester, del 1, og 15 dager i 4. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.
Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 35 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 3. studieår.
Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.