Programplaner og emneplaner - Student
BLH1300 Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur og kreativitet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
SPRING 2018
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet kvalifiserer studenten til å få en særlig forståelse for lek, improvisasjon og kommunikasjon i anvendelse av kunstfagene integrert i barnehagens arbeidsmåter. Bybarnehagen er en viktig arena for et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykk, og kunstfaglige kunnskaper og erfaringer kan bidra til likeverd, mangfold og inkludering gjennom dialog, samhandling og lekende nærvær i hverdagsbarnehagen. Området skal styrke studentens praktisk-estetiske ferdigheter, oppmerksomhet og refleksjon.
Barn er selv kulturskapere i samspill med omgivelsene - de skaper, gjenskaper og fornyer kulturen. Undervisningen er profesjonsrettet og kvalifiserer studenten til å arbeide med ledelse av barn og voksne i møter med kunst- og kulturuttrykk med et særlig fokus på de yngste barns opplevelses- og uttrykksmåter.
Bærekraftig utvikling er en viktig del av barnehagen og et bidrag til fremtidsrettede forståelser og nytenkning i samfunnet. I kunnskapsområdet tilegner studenten seg innsikt og kunnskaper i å skape barnehagemiljøer som inviterer til selvstendighet, utforsking og kreativitet.
Required preliminary courses
Det benyttes intern og ekstern sensor på del 1 og del 2.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
- kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
- kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter
- kunnskap om samiske barns kulturuttrykk [1]
[1] Ny læringsutbyttebeskrivelse.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
- ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
- formidle kunst- og kulturuttrykk
- skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
- samspille med de yngste barnas uttrykksmåter
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
- kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
- ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende temaer:
Barns skapende lek
- Lek og improvisasjon.
- Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år.
- Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne i en flerkulturell storbybarnehage.
- Skapende og inspirerende miljøer inne og ute.
Utforskning
- Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper.
- Egne skapende uttrykksformer.
Kunst og kultur
- Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk.
- Digitale og andre samtidsaktuelle medier.
Teaching and learning methods
Studentaktive undervisningsformer anvendes for å styrke studentens praktiske ferdigheter, estetiske oppmerksomhet og refleksjonsevne. Gjennom estetiske og musiske læringsprosesser, formidling og egen utprøving, får studenten mulighet til å utvikle kunnskap og faglig trygghet som leder og rollemodell. Det legges vekt på at digitale medier tas i bruk på kreative og reflekterende måter. Aktiv bruk av Fronter inngår som en del av undervisningsarenaen, spesielt i diskusjons- og dokumentasjonsarbeidet tilknyttet praksis/studiesamlinger i barnehagen. Arbeidsmåtene vil omfatte praktisk skapende arbeid, forelesninger, seminarer og ekskursjoner. Studentene vil delta i gruppepresentasjoner for klassen, der faglige tema fra kunnskapsområdet vil bli drøftet med responsgrupper.
I praksisperioden vektlegges observasjon, undring og deltakelse i både planlagte prosesser og spontane situasjoner i barnehagehverdagen. Følgende arbeidsoppgaver som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene er sentrale: Observere, delta og tilrettelegge for lek med utgangspunkt i spontane situasjoner og i mer planlagte estetiske forløp i barnehagehverdagen.
Veiledet praksisopplæring
Det er 15 dager praksisopplæring i 1. semester (del 1) og 25 dager i 2. semester (del 2). Praksisopplæringen i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Natur, helse og bevegelse . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.
Course requirements
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltagelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Tre individuelle refleksjonsnotater knyttet til kunstfagenes teorigrunnlag, omfang 1200 ord +/- ti prosent per arbeidskrav.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse i disse faglige aktivitetene:
- Praktisk undervisning og formidling i drama (bevegelse, praktisk arbeid med lekens og teaterets grunnelementer og virkemidler).
- Praktisk undervisning og formidling i forming (form, farge/ lys, visuelle, fysiske og romlige virkemidler og funksjoner i håndverk og aktuelle materialer, besøk på kunstutstillinger og annen kunstformidling).
- Praktisk undervisning og formidling i musikk (sang, trommelek, rytmikk, dans/bevegelse, lydforming, arrangering, samt konserter & ulik kunstnerisk formidling).
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse. Ved fravær gjennomfører studenten et alternativt faglig opplegg.
Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).
Assessment
Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.
Grading scale
Ingen forkunnskapskrav.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
- kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen
- kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger
- kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
- kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene
- kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat
- har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kan identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
- arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
- utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold