EPN-V2

BLH1300 Arts, Culture and Creativity Course description

Course name in Norwegian
Kunst, kultur og kreativitet
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Programme description
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Kunnskapsområdet kvalifiserer studenten til å få en særlig forståelse for lek, improvisasjon og kommunikasjon i anvendelse av kunstfagene integrert i barnehagens arbeidsmåter. Bybarnehagen er en viktig arena for et mangfold av kunstneriske og kulturelle uttrykk, og kunstfaglige kunnskaper og erfaringer kan bidra til likeverd, mangfold og inkludering gjennom dialog, samhandling og lekende nærvær i hverdagsbarnehagen. Området skal styrke studentens praktisk-estetiske ferdigheter, oppmerksomhet og refleksjon.

Barn er selv kulturskapere i samspill med omgivelsene - de skaper, gjenskaper og fornyer kulturen. Undervisningen er profesjonsrettet og kvalifiserer studenten til å arbeide med ledelse av barn og voksne i møter med kunst- og kulturuttrykk med et særlig fokus på de yngste barns opplevelses- og uttrykksmåter.

Bærekraftig utvikling er en viktig del av barnehagen og et bidrag til fremtidsrettede forståelser og nytenkning i samfunnet. I kunnskapsområdet tilegner studenten seg innsikt og kunnskaper i å skape barnehagemiljøer som inviterer til selvstendighet, utforsking og kreativitet.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskaper om barns skapende prosesser knyttet til lek og kunstneriske uttrykksmåter
  • kunnskaper om barns kroppslige, verbale og materielle uttrykksformer
  • kunnskaper om barns musikalitet og musikalske uttrykksmåter
  • kunnskaper om barns billedskaping, formgivende og romlige uttrykksmåter

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende didaktisk kunnskap i ledelse av kunstneriske og estetiske prosesser med barn og voksne
  • ta i bruk kunstfagenes ulike redskaper, teknikker og uttrykksformer i improvisasjon innen lek og læring
  • formidle kunst- og kulturuttrykk
  • skape miljøer som inviterer til estetiske opplevelser, selvstendighet, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • samspille med de yngste barnas uttrykksmåter

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for kulturens mangfold og uttrykksformer i arbeid med barn
  • kan reflektere over sin egen betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns lek, eksperimentering, utforskning og uttrykk
  • ser barn som kompetente aktører i vårt mangfoldige samfunn, og kan ta i bruk barnehagens lokale kunst og kulturarenaer i pedagogisk arbeid med kunst og kultur

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende temaer:

Barns skapende lek

  • Lek og improvisasjon.
  • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk i alderen 0-6 år.
  • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne i en flerkulturell storbybarnehage.
  • Skapende og inspirerende miljøer inne og ute.

Utforskning

  • Utforskning av materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, arbeidsmåter og kunstfaglige begreper.
  • Egne skapende uttrykksformer.

Kunst og kultur

  • Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk.
  • Digitale og andre samtidsaktuelle medier.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Assessment

Avsluttende vurdering er en praktisk pedagogisk eksamen i gruppe som består av tre deler à ti minutter, med fokus på musikalske, formgivende og dramatiske uttrykksmåter.

Hver eksamensdel teller én tredjedel av samlet karakter. Det gis individuell, gradert karakter. Alle eksamensdelene må gjennomføres og bestås for å bestå eksamen i kunnskapsområdet.

Hver eksamensdel vurderes av én intern og én ekstern sensor.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til ny og utsatt eksamen, vil eksamen arrangeres individuelt. Ved stryk/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Pensumliste

Andersen, J. (2002) Det gjemmer seg i blyanten- en bok om barns bildespråk. Oslo. Pedagogisk Forum s. 34 - 84 (50 s.)

Angelo, E og Sæther, M (2012): Barnet og musikken: Universitetsforlaget (184 s.)

Bakke, K., Jenssen, C. og Berggraf Sæbø, A. (red.) (2011). Kunst, kultur og kreativitet. Kunstfaglig arbeid i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget (232 s.)

Evenstad, R., & Becher, A. A. (2010). Vi trenger førskolelærere med kompetanse på fysisk miljø. Første steg, 2, 28-32. (5 s.)

Ese, K. (2007): Av glede lager vi musikk. Oslo: Norsk Musikkforlag (84 s.) *

Guss, F. G. (2015): Barnekulturens iscenesettelser 1. Oslo, Cappelen Damm Akademisk (kap. 1-6 + lekeobservasjoner) (134 s.)

Jansen, E., K. (2013). På sporet av medvirkning og læring . Oslo: Fagbokforlaget. Kap. 2, 3 og 4. (57 s.)

Fønnebø, B. (2014) Kunstneriske bevegelser i barnehagen - med fokus på improvisasjon, lek og verksteder for de yngste. Oslo. Cappelen Damm. Kap. 1, 4, 5, 7-13 (106 s.)

Haukenes, S. og Kielland, S. (2001) Lidele galen, lidele god. Oslo: Norsk Musikkforlag (178 s.)*

Hernes, L., Horn, G., Reistad, H. (1993). Lek, dans og teater . Asker: Tell forlag (s. 11-91, s. 103-110) (87 s.)

Hernes, L., Os, E., & Selmer-Olsen, I. (2010). Med kjærlighet til publikum: kunst for barn under tre år . Oslo: Cappelen akademisk. (kap. 1 og 2). (26 s.)

Hour, H. (2005). Estetikk og erfaring. I S. Haugen, G. Løkken & M. Röhle (Eds.), Småbarnspedagogikk: fenomenologiske og estetiske tilnærminger (s. 237- 251). Oslo: Cappelen akademisk forlag. (15 s.)

Holm, A. M. (2009) Kunstnerisk liv ude med 1-6 årige. Herning. Danmark. Av form. (50 s.)

Mykle, B. (1993). Dukkenes magi . Oslo: Pax forlag, (s. 32-84, 95-146) (103 s.)

Myrstad, A., & Sverdrup, T. (2009 ). Improvisasjon - et verktøy for å forstå de yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn (2), 51- 68. (29 s.)

Vecchi, V., Giudici, C. m.fl. (2010) Barn, kunst, kunstnere barns ekspressive språk - Alberto Burris kunstneriske uttrykk. Bergen: Fagbokforlaget. s. 105 - 155 (50 s.)

Waterhouse, A-H. L. (2013): I materialenes verden . Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1, 4, 5, 7- 9. (114 s.)

Ødegaard, E., E. (2012). Materiell og leketøy til begjær og besvær . Barnehagefolk, 1, 72-79. (8 s.)

Artikkelsamling på fronter i forming (50 s.)

* Artikkelsamling drama (50 s.)

* Sangpensum

I tillegg kommer en artikkel om folkemusikk, som legges på Fronter. (10 s.)

(Totalt 1550 sider, derav 250 sider er sangpensum). Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene, og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.

Pensum pedagogikk

Brendeland, T. A. (2009): Magiske samlingsstunder . Oslo: Pedagogisk Forum. Kap. 1, 4 (57 s.)

Eide, B. J., Os, E. og Pramling Samuelsson, I. (2012): Små barns medvirkning i samlingsstunder. I: Nordisk Barnehageforskning Vol. 5 nr. 4. (20 s.) https://journals.hioa.no/index.php/nbf/article/view/320/418

Ruud, E. B. (2012): Sosial fantasilek - kompetanse for livet . Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (ca. 88 s.)

Til sammen ca. 165 sider.