EPN-V2

BLH1210 Nature, Health and Movement Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 med endringer 2023 og programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

I kunnskapsområdet Natur, helse og bevegelse inngår fagene fysisk fostring, naturfag og mat og helse. Emnet har en helhetlig pedagogisk tilnærming til lek, omsorg, læring og danning.

Kunnskapsområdet skal gi studentene kunnskap og forståelse for hvordan ulike miljøer inne og ute kan være en kilde til barns utforsking, opplevelser, erfaringer, lek, læring og danning. Naturen i nærmiljøet og barnehagens uteområder er særlig viktige miljøer for emnet. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, grunnleggende bevegelseserfaringer, kropp og kroppslige væremåter, og en innføring i naturfaglige temaer og arbeidsmåter. Et sentralt utgangspunkt for undervisningen er hvordan de ulike årstidene legger føringer for naturfaglig utforsking og varierte bevegelsesaktiviteter. Utdanningen legger vekt på hvordan en kan skape gode møter mellom ulike tradisjoner innen friluftsliv, natursyn, matkultur, fysisk aktivitet og helse, og hvordan dette kan knyttes til bærekraftige praksiser i barnehagen. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barns bruk av kropp og sanser i lek og læring og hvordan tilrettelegge for dette
  • har kunnskap om betydningen av friluftsliv og naturopplevelser for barn
  • har kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barna sitt nærmiljø og sammenhengene i naturen gjennom årstidene
  • har kunnskap om bærekraft og hvordan barnehagen kan bidra til miljøbevissthet
  • har kunnskap om menneskekroppen, barns fysiske vekst og utvikling, bevegelseslek og læring
  • har kunnskap om barns helse, helsefremmende arbeid og livsmestring, inkludert relevante nasjonale føringer
  • har kunnskap om mat, matens opphav, mataktiviteter, matlaging og måltid som pedagogiske ressurs

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske naturen, eksperimentere, og samtale om dette med barn
  • kan velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
  • kan legge til rette for daglig fysisk aktivitet, hvile, varierte måltider og god håndhygiene, i samsvar med nasjonale føringer
  • kan skape og bruke ulike bevegelsesmiljø som innbyr til bevegelsesglede, bevegelsesutfordringer og mestring sammen med barn inne og ute
  • kan vurdere sikkerhet ved lekemiljø og håndtere skader og ulykker på en hensiktsmessig måte
  • kan utnytte utemiljøets muligheter gjennom alle årstider for naturfaglig utforsking, lek og fysisk aktivitet sammen med barn
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere faglige aktiviteter, og støtte barns spontane aktiviteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over pedagogisk arbeid og etiske problemstillinger i kunnskapsområdet
  • kan reflektere over og ta hensyn til ulike kulturelle perspektiv, blant annet det samiske, i arbeidet med kunnskapsområdet
  • er medvirkende og inspirerende sammen med alle barn i deres bevegelseslek, naturopplevelser og måltid

Content

Gradert skala A - F.

Teaching and learning methods

Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet, samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de ulike estetiske fagområdenes egenart og samfunnsrelevans. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen de estetiske fagområdene. Emnet forbereder studenten på å strukturere og formulere faglige ressonnementer på et masternivå (2.syklus nivå).

Course requirements

Ingen utover opptakskrav.

Assessment

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om de estetiske fagområdenes vitenskapelige teorier og forskningsmetoder
  • har inngående kunnskap som grunnlag for å analysere og reflektere over forskningsmetodiske perspektiv og vitenskapelige tradisjoner knyttet til fagområdenes historie, egenart og plass i samfunnet
  • kan anvende kunnskap for å kritisk vurdere ulike vitenskapsteoretiske- og forskningsmetodiske posisjoner innen de estetiske fagområdene

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for praksis- og teoridimensjonen knyttet til de estetiske fagområdenes egenart
  • kan strukturere og formulere faglige resonnementer på bakgrunn av vitenskapsteoretisk- og forskningsmetodisk innsikt
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning og vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen
  • kan bruke relevante metoder for forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske fagområdets uttrykksformer
  • kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen de estetiske fagfeltene
  • Kan kritisk vurdere ulike former for kunnskapsinnhenting og bruk av kilder i vitenskapelig publisering

Permitted exam materials and equipment

Ingen arbeidskrav.

Grading scale

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager.

Omfang: 3000-4000 ord.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges