EPN-V2

BLH1200 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om hvordan man kan skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn.
  • har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk på i barnehagen.
  • har fordypet kunnskap om språk, litteratur og digitale mediers betydning for sosialt samspill, lek og kommunikasjon.
  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sin kunnskap om barns språk og språkutvikling i møte med barn.
  • kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner i barnehagen.
  • kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan sette inn konkrete tiltak som har som formål å forbedre språkmiljøet og kan veilede personalet i dette arbeidet.
  • kan gjøre alle situasjoner i løpet av barnehagedagen til gode språklæringsarenaer.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
  • har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen.
  • kan formidle sentralt fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foreldre og i samfunnet for øvrig.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
  • har kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
  • har kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse og solidaritet
  • har kunnskap om økologi, naturtyper og naturpregede omgivelser også i og omkring storbyen
  • har kunnskap om betydningen av naturopplevelser og hvordan lede arbeid med barns utforsking av natur
  • har kunnskap om materialitet, estetisk praksis og barns skapende uttrykksmåter i et bærekraftperspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
  • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen, barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
  • kan lede arbeid med bærekraft gjennom utforsking og skapende prosesser
  • kan reflektere over barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til fremtidens barnehage
  • kan kritisk reflektere forbruk i ulike sammenhenger

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

  • Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
  • Barns fysiske vekst og utvikling samt motorisk utvikling og læring
  • Økologi og bærekraftig utvikling.
  • Fysiske fenomen.
  • Helse, mat og fysisk aktivitet

Teaching and learning methods

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og praktisk arbeid. Studentene veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.

Course requirements

Eksamen er en individuell praktisk-muntlig eksamen på om lag 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) heltid eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.;

Grading scale

Innholdet i fordypningen består av følgende 9 hovedtemaer:

1. Organisering av barnehagens språkmiljø

  • Personalledelse, veiledning
  • Organisering av barnehagehverdagen
  • Språkgrupper, språkrom, materiell
  • Voksenrollens betydning for språkmiljøet

2. Samtaler

  • Samtaler mellom voksne og barn og mellom barn og barn
  • Hverdagssamtaler
  • Måltidet
  • Samlingsstunden

3. Lek og språk

  • Språkets betydning for lek og lekens betydning for språket
  • Humor, språklek
  • Lek som fortelling

4. Multimodale tekster

  • Bildebøker
  • Formidling, konkretisering og dramatisering
  • Digitale verktøy, apper

5. Barns egne fortellinger

6. Tidlig utforsking av lesing og skriving

7. Flerspråklighet

  • Flerspråklighet som en ressurs hos voksne og barn
  • Synliggjøring av flere språk i barnehagen

8. Prosjektarbeid

9. Artikkelskriving

Examiners

Det benyttes intern og;ekstern sensor på eksamen.