EPN-V2

BLH1200 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen i vil i stor grad være praktisk rettet der studentene er aktive og undersøkende

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling og matematiske begrepsdanning og utforskning hos alle barn i barnehagen
  • har nyansert kunnskap om barns møte med skrift, litterære sjangre, fortellerkunst og moderne tekst- og mediekulturer
  • har nyansert og fordypet kunnskap om ulike dokumentasjonsformer for barns lek, læring og utvikling
  • har fordypet kunnskap om bruk av dokumentasjon i synliggjøring av barnehagens pedagogiske arbeid
  • har økt kunnskap om veiledningsmetoder
  • har fordypet kunnskap om hva som påvirker inkluderingsprosesser i barnehagens lek- og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende, dokumentere og reflektere kritisk over form og innhold i formidlingssituasjoner i barnehagen
  • kan ha meningsfullt samspill med barn om form og rom, bl.a. gjennom bruk av bøker, tegninger og/eller kart
  • kan anvende sin kunnskap om barns språkutvikling til å involvere eksterne samarbeidspartnere
  • kan lede og veilede barnehagens personale og foreldre i arbeid med språk, tekst og matematikk
  • kan bruke barn dokumentasjon knyttet til barns lek, samt reflektere kritisk rundt bruk av dette
  • kan veilede i gruppe, med fokus på en-til en veiledning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for og anvende ulike dokumentasjonsformer i det pedagogiske arbeidet med barns språklige, litterære og matematiske utvikling
  • har kjennskap til hvordan man kommuniserer og drøfter faglige problemstillinger i profesjonssammenheng, både skriftlig og muntlig
  • kan bidra til gode samtaler og estetiske opplevelser for alle barn
  • kan gjøre etiske vurderinger knyttet til dokumentasjon av barn og barns lek

Learning outcomes

Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, medstudentrespons, individuelt arbeid og gruppearbeid) og ulike læringsarenaer (høgskole og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og aktivere studenten. Undervisningen vil basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger, gruppearbeid og faglige diskusjoner.

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • Barns språkutvikling,- og atypisk språkutvikling.
  • Valg av ulike observasjonsmetoder, kartleggingsverktøy og dokumentasjonsformer av barns språkutvikling og barnehagens språkmiljø.
  • Problemløsning, mønster og struktur.
  • Den profesjonelle kommunikasjonen, veiledning og foreldresamtale.
  • Barnelitteratur, barnemediekultur og fortellerkunst.
  • Barns egne tekster.
  • Kart, barnetegninger, tallsymboler og skrift.
  • Barns matematiske uttrykk, begrepsdanning og forebyggende arbeid.
  • Rom og form.
  • Dokumentasjon av barns lek.
  • Veiledning.

Teaching and learning methods

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave: Kronikk. Omfang: Om lag 1000 ord. Hver student skal også gi skriftlig medstudentrespons til to andre studenter. Omfang på hver medstudentrespons: 200-350 ord.
  • Praktisk arbeid i gruppe knyttet til barnekulturfestival. Det praktiske arbeidet skal dokumenteres gjennom en multimodal tekst. Omfang: for eksempel tre sider tekst med skrift og bilde, innlegg på blogg eller en videosnutt på maksimum fem minutter.
  • Skriftlig rapport i gruppe etter barnekulturfestivalen. Omfang: Om lag 1000 ord.
  • Presentasjoner i arbeidsgrupper - pedagogisk dokumentasjon knyttet til praksiserfaringer og forsterkningstema. Omfang: Om lag 30 minutter.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Studentene må ha deltatt i følgende faglige aktiviteter før eksamen kan avlegges:

  • Seminar om kartlegging.
  • Seminar om offentlige tekster i barnehagen (med spesielt fokus på bekymringsmelding og brev til PP-tjenesten).
  • Veiledningsseminar knyttet til dokumentasjon av barns lek
  • Seminar om rom
  • Seminar om form og mønster.

Utfyllende informasjon om undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Course requirements

Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltagelse

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

Arbeidskrav

  • Semesteroppgave knyttet til fagområdene fysisk fostring og naturfag. Omfang 2500 ord (+/- ti prosent).
  • Individuell oppgave - Multiple choice, omfang inntil to timer.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

  • Uteaktiviteter
  • Praktisk arbeid med barn i gymsal.
  • Gruppearbeid og fremlegg knyttet til barn og helse.

For utfyllende informasjon om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).

Assessment

Avsluttende vurdering er en individuell muntlig eksamen på om lag 30 minutter. Eksamen består av en faglig samtale med utgangspunkt i emneplanens innhold. Kandidaten/studenten trekker emner fra hovedområder dagen før eksamen

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Karakterskala : A-F

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor på eksamen.