EPN-V2

BLH1200 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Programme description
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen i vil i stor grad være praktisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kropp og sanser
  • kunnskaper om natur, kroppslig lek, kosthold og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • kunnskap om fysiske fenomen, biologisk mangfold og bærekraftig utvikling
  • kunnskap om barns fysiske vekst, motoriske utvikling og kroppslig lek
  • didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • utforske naturen og eksperimentere med fenomen i den fysiske verden og ta i bruk hverdagsteknologi sammen med barn
  • reflektere over og forholde seg til ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
  • initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn

Generell kompetanse

Studenten

  • kan orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
  • kan analysere og kritisk reflektere over fysisk aktivitet og kosthold i lys av likeverd og mangfold for barn og voksne i barnehagen
  • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk inngår i alle hovedområdene:

  • Naturens, nærmiljøets og barnehagens ulike lek - og læringsmiljøer.
  • Barns fysiske vekst og motoriske utvikling.
  • Fysiske fenomen.
  • Helse og kosthold.
  • Kropp og lek.
  • Økologi og bærekraftig utvikling.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Teaching and learning methods

Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til kunnskapsområdet. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv.

Veiledet praksisopplæring

Det er 15 dager praksisopplæring i 1. semester (del 1) og 25 dager i 2. semester (del 2). Praksisopplæringen i begge perioder er i samarbeid med kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring og Kunst, kultur og kreativitet . Disse praksisperiodene utføres i samme barnehage. Del 1 og del 2 vurderes under ett. Fravær skal tas igjen innen utgangen av høstsemesteret for del 1 og innen utgangen av vårsemesteret for del 2.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

Arbeidskrav

  • Semesteroppgave i fysisk fostring, 2000 ord (+/- ti prosent).
  • Semesteroppgave i naturfag, 2000 ord (+/- ti prosent).

Faglige aktiviteter med krav om deltagelse

  • To dager uteaktiviteter (vår/høst og vinteraktivitet).
  • Praktisk arbeid med barn i gymsal.
  • Gruppearbeid og -fremlegg knyttet til barn og helse.

Hvis deltakelsen ikke kan gjennomføres som følge av sykdom, må studenten følge aktiviteten med en av de andre klassene. I spesielle tilfeller kan studenten gjennomføre et alternativt opplegg etter nærmere avtale med faglærer. Faglærer kan ved behov ta saken opp med studieleder. Se programplanens generelle del for beskrivelse av formålet med arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn (seks timer). Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det gis gradert karakter A-F.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Pensumliste

Fysisk fostring (510 sider)

Bjørgen, K. (2012). Fysisk lek i barnehagens uterom. 5-åringers erfaring med kroppslig lek i barnehagens uterom. Nordisk barnehageforskning. Vol. 5, nr. 2 s. 1-15. [online].URL:http://www.nordiskbarnehageforskning.no/, (12.03.2013). (10 s.)

Bredahl, A. M. (1999). Kroppen som forankring til virkeligheten: Kunnskap om idrett . Skriftserie fra Norges Idrettshøgskole nr. 2, 3. årgang. (7 s.)

Fallang, B. og Øien, I. (2010). Barns utvikling av motoriske ferdigheter. I: Kvello, Ø. (red.). Barnas barnehage 2. Barn i utvikling. Oslo: Gyldendal akademisk. (15 s.)

Flemmen, A. (1990). Skileik. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS 2000. 2. utgave. S. 30-73 og 87-111 (67 s.)

Giske, R., Tjensvoll, M. og Dyrstad, S. (2010). Fysisk aktivitet i barnehagen. I: Nordisk barnehageforskning. Vol. 3, nr. 2 s. 53-62. [online]. URL: http:// www.nordiskbarnehageforskning.no/, (12.03.2013) (10 s.)

Giæver, K. (2014). Inkluderende språkfellesskap i barnehagen . Oslo: fagbokforlaget. Kap. 2: avsnitt. En norsk diskurs om friluftsliv 38-42 (5 s.)

Herskind, M. (2007). Utvikling av bevegelsespraksis- om at kroppsliggjøre noget nytt. I: Herskind, M. (red.) Kroppslighet og læring i daginstitusjoner. Værløse: Billesø & Baltzer, (10 s.)

Nordbotten, G. (2015): Barns fysiske utvikling. Hvordan stimulere barns fysiske utvikling. s. 115-164 (50 s.)

Osnes, H., Skaug, H. N. og Kaarby, K. M. E. (2015): Kropp, bevegelse og helse . Oslo: Universitetsforlaget. 2. utg., (250 s.)

Osnes og Skaug (2015). Kroppslig lek, fysisk miljø og helse i barnehagen. Første Steg 2/2015 (10 s.)

Osnes og Skaug (2015). Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemiljø i barnehagen. Første Steg 3/2015 (10 s.)

Rasmussen, T. H. (1996). Orden og kaos . Norsk utgave Forsythia. s. 7-30 og 57-88 (42 s.)

Strandbu, Å. (2005). Uforenelige kroppskulturer? Minoritetsjenters tilpasning, refleksivitet og overskridelse. Tidsskrift for ungdomsforskning nr. 5 (1): 27-50. (23 s.)

Naturfag (640 sider)

Bøker/kompendium

Bakke, H. H. K. (2013). Natur 1 - Barn opplever naturen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Hele boka minus kapittel 13. (150 s.)

Eriksson, S. og Wallentinus, H. G. (1986). Naturen om vinteren . Oslo: Cappelen. (70 s.)

Hov, A.M. (2011). Leddyr. En innføring med vekt på insekter og edderkoppdyr. Kompendium i naturfag. HiOA. (Lastes ned fra fagsiden på Fronter). (6 s.)

Langholm, G. (red), Hilmo, I., Holter, K., Lea, A., og Synnes, K. (2011). Forskerfrøboka - Barn og natur . Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-3. Kap. 4 minus s. 129-154. Kap. 5 til og med s. 197. (170 s.)

Langholm, G. og Tuset, E. H. (2013). Mat og matglede i barnehagen . Bergen; Fagbokforlaget. Kap. 1-7. (62 s.) (Kap 2 er å anse som forkunnskap)

Nordahl, A. og Skappel, S. M. (2009 ). Læring gjennom mestring - skoggruppemetoden . Oslo: Sebu Forlag, Kap. 1-4 og s. 125-132. (120 s.)

Fuglepensum på nett (tilsvarer om lag 45 sider)

Norsk ornitologisk forening (2014) Fugleskole [Online]. URL: http://www.fuglevennen.no/fugleskole/nedlastinger/kurshefte.pdf (19.02.2014)

Wikipedia. Fuglar. [online]. URL: http://nn.wikipedia.org/wiki/Fuglar (12.3.2013) Denne artikkelen er faglig godkjent av naturfagseksjonen ved BLU.

Forskning.no (2012) Kvitrer passord til fuglene [online]. URL:http://www.forskning.no/artikler/2012/november/339424 (12.3.2013)

Forskning.no (2012) Hvorfor blir de frosne småfuglene igjen? [online]. URL:http://www.forskning.no/artikler/2012/mars/315368 (12.3.2013)

Miljølære.no. Fugler ved foringsplassen [online]. URL: miljolare.no/aktiviteter/land/natur/ln9/?vis=veiledning (12.4.2013)

Nysgjerrigper.no (2003) Frekke farger forfører [online]. URL: nysgjerrigper.no/Artikler/frekke-farger-forforer (12.3.2012)

Naturfagsenteret. Fugleatlas [online]. URL: http://www.naturfag.no/utstyrsbeskrivelse/vis.html?tid=1385935

Nysgjerrigper.no (2012) Kalde fugleføtter. [online]. URL: nysgjerrigper.no/Artikler/2012/desember/kalde_fuglefotter (12.3.2013)

Nysgjerrigper.no (2012). Kva snakkar eigentleg fuglane om? [online] URL:http://nysgjerrigper.no/Artikler/2012/august/kva_snakkar_eigentleg_fuglane_om (12.3.2013)

Spor og sportegnspensum på nett (tilsvarer om lag 17 sider)

Lie, S. Spor og sportegn [online] URL: http://www2.ihm.no/naturfag/Spor/SporMeny.htm (12.4.2013)

Aarnes, H. (2005). Spor og sportegn [online]. URL:http://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/biolab/spor.pdf (12.4.2013)

Aarnes, H. (2011). Spor og sportegn [online]. URL:http://www.mn.uio.no/ibv/tjenester/kunnskap/plantefys/biolab/spor.html (12.4.2013)

Pedagogikk (131 sider)

Evenstad, R. og Becher, A. A. (2010) Vi trenger førskolelærere med kompetanse på fysisk miljø. I: Første steg , mai/juni/2010, s. 28-32. (5 s.)

Nordin-Hultman; E. (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping . Oslo: Pedagogisk Forum. Kap. 4, 5 (37 s.)

Myrstad, A. og Sverdrup, T. (2009) Improvisasjon - et verktøy for å forstå de yngste barnas medvirkning i barnehagen? I: Barn nr. 2, 2009:51-68 (29 s.)https://www.ntnu.no/documents/10458/20989994/myrstadsverdrup.pdf

Thorbergsen, E. (2007): Barnehagens rom . Oslo: Pedagogisk Forum, s. 9-69, 117-125. (ca. 40 s.)

Wolf, K. D. (2014): Små barns lek og samspill i barnehagen . Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 2, 4, 6. (61 s.)

(Pensumliste ajour: 13.05.2016)