Programplaner og emneplaner - Student
BLH1110 Children`s Development, Play and Learning 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Barns utvikling, lek og læring 1
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen.
Learning outcomes
Prøve - praktiske ferdigheter i sykepleie, som består av 2 deler:
- Multiple Choice 2 timer. 40 spørsmål 60 % rett for bestått
- Praktisk prøve (modifisert OSCE-test), knyttet til akuttmedisin, kirurgiske, medisinske og geriatriske pasientforløp. Gjennomføres stasjonsbasert.
Ved ikke bestått i en del av prøven må begge deler tas på nytt.
Prøven settes opp sent i vårsemesteret. Studenten har tre forsøk på prøven, lik annen eksamen.
Content
- Barnehagens historie, verdigrunnlag og samfunnsmandat
- Barnehagelæreren som pedagog og profesjonsutøver
- Pedagogiske barnehagemiljøer
- Lek og vennskap
- Et helhetlig læringssyn
- Observasjon og observasjonsmetoder
- Omsorg, tilknytning og overganger
- Barns medvirkning
Teaching and learning methods
Emnet krever faglig fordypning og inngår i studentenes danning til barnehagelæreryrket. Studentene utvikler kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innenfor dette emnet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesninger, praktiske oppgaver, øvelser, selvstudium, gruppearbeid, seminarer, veiledning, inkludert profesjonsveiledning.
Obligatorisk veiledet og vurdert praksis
Praksisstudiene har et omfang på totalt 40 dager i 1. studieår. Det er 20 dager praksis i 1. semester, del 1, og 20 dager i 2. semester, del 2. Del 1 og del 2 gjennomføres i samme barnehage, og vurderes under ett.
Egne fraværsregler og krav om tilstedeværelse gjelder i praksisperioder. Studenter må ha gjennomført 40 dager og bestått praksis for å kunne gå videre til 2. studieår.
Mer informasjon om praksisstudiet finnes i «Retningslinjer for praksisstudier ved barnehagelærerutdanningen» og i heftet «Informasjon om praksisoppgaver» som publiseres på OsloMets digitale plattform før oppstart av praksisperioden. Se også programplan for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om praksisstudiene.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Faglige aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse
- Deltakelse i praksisforberedelse og praksisoppsummering
- Forberedelse til og deltakelse i begrepsseminar med fokus på sentrale pedagogiske begreper
- Forberedelse til og deltakelse i dialogseminar med fokus på sentrale pensumtekster fra emnet
Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse.
Assessment
SKOMP3000 og SKOMPD3000 er fullt overlappende.
Permitted exam materials and equipment
PowerPoint-lysark med stikkord.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningen i emnet.