EPN-V2

BLH1100 Children's Development, Play and Learning Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek og læring
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
Curriculum
FALL 2024
Schedule
  • Introduction

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om pedagogisk ledelse knyttet til arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen
    • kunnskap om barns utvikling av sosial forståelse, solidaritet og barns bevissthet og åpenhet for prosesser i naturen
    • kunnskap om økologi og menneskets forvaltning av naturressurser
    • kunnskap om bærekraftig utvikling, fordeling av ressurser, sentrale globale utfordringer og ulike natursyn
    • har kunnskap om biotoper og naturpregede omgivelser i og i tilknytning til storbyen og fagdidaktisk arbeid med barn i barnehagen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan i samarbeid med barn og personalet planlegge, lede og gjennomføre pedagogisk arbeid knyttet til bærekraftig utvikling
    • kan se sammenhengen mellom lokalt arbeid i barnehagen og barns oppvekstmiljø og globale problemstillinger
    • kan lede skapende prosesser med natur- og gjenbruksmaterialer
    • kan se sammenhengen mellom barnehagens verdigrunnlag, samfunnsmandat og arbeidet med bærekraftig utvikling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid med bærekraftig utvikling, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage
    • har kompetanse knyttet til bærekraftig ressursbruk
  • Content

    Innholdet i fordypningen består av følgende fire hovedtema :

    1. Natur og økologi

    • økologi
    • biologisk mangfold
    • ulike naturmiljøer
    • natursyn

    2. Ressurs- og materialbruk

    • materialforståelse og håndverkstradisjoner
    • kreativt gjenbruk
    • kunst i natur og natur i kunst

    3. Demokrati og rettferdig fordeling

    • global forståelse
    • solidaritet og rettferdig fordeling
    • barns rettigheter og medvirkning
    • interessemotsetninger og konflikthåndtering

    4. Ledelse og veiledning

    • pedagogisk ledelse
    • pedagogiske tilnærminger til bærekraftig utvikling
    • veiledning i faglige prosesser av personale i barnehagen
  • Teaching and learning methods

    Det vil være teoretiske og praktiske tilnærminger til fordypningen. Avhengig av tema legges det opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, seminarer, ekskursjoner, forelesninger, veiledning og verkstedarbeid. Det vil være flere ekskursjoner i nærområdet/regionen og eventuelle kostnader knyttet til dette må dekkes av studenten selv. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    Studenten skal planlegge, gjennomføre og evaluere prosjekter knyttet til barnehagens arbeid med bærekraftig utvikling:

    • Praktisk prosjekt i gruppe. Det skal utarbeides forslag til pedagogisk arbeid med bærekraft i samarbeid med en barnehage. Gruppen (3 stk, evt. 2-4 om gruppene ikke kan deles i tre) presenterer forslaget i et muntlig fremlegg (ca. 30 minutter).
    • Individuelt estetisk prosjekt knyttet til barns utforskning og eksperimentering med ulike materialer. Arbeidskravet dokumenteres gjennom et individuelt formingsprodukt som stilles ut med en kort og informativ utstillingstekst. Omfang: ca. 350 ord med bildeillustrasjoner.

    De to praktiske prosjektene danner grunnlag for to refleksjonsnotat som skal leveres til mappeeksamen (se avsnittet «Vurderings-/eksamen og sensorordning» nedenfor).

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter tilstedeværelse i følgende faglige aktiviteter:

    • Tilstedeværelse på presentasjon av gruppearbeid (100 prosent)
    • Tilstedeværelse på presentasjon av praktisk estetisk prosjekt (100 prosent)

    Krav om 70 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 70 prosent tilstedeværelse i all undervsining.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i faglige aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.

  • Assessment

    Eksamen er en mappeeksamen som består av:

    • Individuell fagtekst der studenten velger et tema for pedagogisk arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen, omfang 3000 ord +/- 10%
    • Individuelt refleksjonsnotat fra praktisk gruppeprosjekt i barnehagen, omfang 1500 ord +/- 10%
    • Individuelt refleksjonsnotat fra individuelt praktisk-estetisk prosjekt, omfang 1500 ord +/- 10%

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en bearbeidet versjon av de tre oppgavene i mappen. Ved senere forsøk leveres ny mappe med nye oppgaver.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for Bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng), for nærmere informasjon om skikkethet.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt

  • Grading scale

    Gradert karakter på mappen A-F.

  • Examiners

    Oppgavene i mappen vil bli vurdert av tre interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordningen.