EPN-V2

BLH1100 Children's Development, Play and Learning Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek og læring
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

The course description is based on the National Curriculum Regulations for Kindergarten Teacher Education (180 credits) adopted by the Ministry of Education and Research on 4 June 2012. 

The knowledge area comprises key topics in early childhood education and care such as children’s development, play, learning, formative development and care in a society characterised by diversity, change and complexity. In order to create good, stimulating play and learning environments, children’s participation, relationship building and didactics will be a central part of the course. The values, distinctive nature and history of early childhood education and care (ECEC) centres will be discussed in order to promote a fundamental professional understanding and occupational identity.

Learning outcomes

Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår.

Content

This knowledge area comprises the following topics:

  • ECEC centres and the role of ECEC teachers
  • Fundamental views on education
  • Children’s development and learning
  • Children’s sexuality, gender and identity
  • Care and transitions
  • Formative development and participation 
  • Play and friendship
  • Diversity and equality
  • Observation and didactics
  • Educational leadership and supervision

Teaching and learning methods

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare prepareringens betydning for ulike fremstillingsteknikker innen krone- og broprotetikk
  • kan gjøre rede for materialvalg, konstruksjonsprinsipper og arbeidsgang ved krone- og broprotetikk produsert med konvensjonell framstillingsteknikk og CAD/CAM
  • kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
  • kan beskrive statiske, dynamiske og artikulatoriske regler for oppstilling av helsett i normalbitt
  • kan forklare sammenhengen mellom tannerstatningens farge og formmessige utforming og pasientens aksept av protesen
  • har kjennskap til modellanalyse og surveying ved konstruksjon av partiell protetikk
  • kjenner til bittskinner som beskyttelse/ behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig fremstille tilfredsstillende arbeidsmodeller og antagonistmodeller i gips, samt artikulere gipsmodellene korrekt
  • kan produsere underkonstruksjoner i metall til kroner og små broer ved hjelp av konvensjonelle framstillingsteknikker og/eller CAD/CAM, med akseptabel passform og funksjon
  • kan brenne porselen med enkel sjikteteknikk til single metallkeram koner med akseptabel morfologi, estetikk og funksjon
  • kan stille opp helsett i normalbitt med akseptabel estetikk og passform og med balansert artikulasjon i henhold til Gysis grunnprinsipper
  • kan utforme protesens basis med hensyn til riktig utstrekning og bukkal retensjon i et gitt kaus
  • kan benytte parallellometer for å designe klammere og under veiledning vokse opp en partiell protese
  • behersker riktig bruk av maskiner og utstyr i et helse-, miljø- og sikkerhetsperspektiv
  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid med en relevant problemstilling og metode etter gjeldende regler for oppgaveskriving

Generell kompetanse

Studenten kan

  • dokumentere og presentere eget arbeid
  • reflektere over kvaliteten av eget arbeid innen emnet
  • foreta litteratursøk samt utvise riktig kildebruk ved henvisning til fagstoff og forskning i teoretiske oppgaver

Course requirements

Required coursework and participation in compulsory teaching activities must be approved before the student can take the exam. 

Coursework requirements

Autumn

  •  Individual written coursework relating to play and the importance of play. Scope: 2,000 words (+/- 10%).

Spring

  • Oral presentation in groups relating to linguistic and cultural diversity (around 20 minutes)

 

Compulsory activities

The students must have participated in the following activities before they can take the exam:

  • Participation in Inter1100; seminar over two days. See Inter1100
  • Group supervision relating to an individual written coursework relating to play and the importance of play
  • Group supervision and attendance in connection with the oral presentation of a coursework relating to linguistic and cultural diversity
  • Participation in preparation for and summary of the practical training

 

An 80% attendance requirement applies to the teaching

The attendance requirement for all teaching activities is 80%. 

For more detailed information about coursework requirements, compulsory activities and attendance requirements, see the programme description for the full-time Bachelor’s Programme in Early Childhood Education and Care (180 credits).

Suitability assessment

See the programme description for the full-time Bachelor’s Programme in Early Childhood Education and Care (180 credits) for further information.

Assessment

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse ved demonstrasjonsforelesningene
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, individuelle veiledningstimer og veiledning i prosjektgruppen. På et av seminarene skal studentgruppene presentere sitt eksamensprosjekt (se eksamen nedenfor). Studenter som ikke er til stede, må legge frem prosjektet for faglærer.

Permitted exam materials and equipment

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform:

Eksamen har 3 deler: 1. Prosjektoppgave, 7000-9000 ord, utført i gruppe på 2-3 studenter 2. To individuelle praktiske arbeider inkludert prosessbok 3. Individuell muntlig høring, inntil 20 min.

Det settes delkarakter på hver eksamensdel. Eksamen er bestått når alle deler har fått karakter A-E. Både skriftlig og praktisk del må være bestått (A-E) for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter bygger på følgende vekting: prosjektrapport 35 %, tanntekniske produkter 50 % og muntlig høring 15 %.

Grading scale

Grade scale: A–F.

Examiners

The exam is assessed by one internal and one external examiner.