EPN-V2

BLD3900 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • Har kunnskap om utvikling og oppbygging av tekstbaserte program
    • Har kunnskap om prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
    • Har kunnskap om ulike tekstbaserte programmeringsspråk og -verktøy
    • Har kunnskap om bruk av programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler, funksjoner i tekstbaserte programmeringsspråk
    • Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
    • Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen

    Ferdigheter

    Studenten

    • Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av tekstbasert programmering
    • Kan dokumentere, teste og feilsøke tekstbasert programmeringskode
    • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
    • Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
    • Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og tekstbasert programmering

    Generell kompetanse

    Studenten

    • Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i profesjonsfellesskapet
    • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
    • Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
    • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, estetiske arbeidsformer, samarbeid, problemløsning, kritisk tenkning og dybdelæring
    • Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering
  • Learning outcomes

    Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

    Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

    Praksis

    Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.

  • Content

    I bachelorperioden skal studenten videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Målet med bacheloroppgaven er at studenten skal dokumentere profesjonskunnskap. Emnets innhold defineres av en selvvalgt problemstilling som skal sees i sammenheng med fremtidig profesjonsutøvelse. Studenten velger selv tema, problemstilling og metode for oppgaven. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen. Bacheloroppgaven kan ta utgangspunkt i temaer studenten har jobbet med i sin fordypning, men må være en videreutvikling av disse temaene. Prosjektskisse og oppgavens problemstilling skal godkjennes av veileder før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.

    Oppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter. Alle studenter skal skrive en fagtekst om sitt arbeid. I enkelte temaer kan den skriftlige fagteksten kombineres med uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design. Andre muligheter er utarbeidelse av opplegg sammen med barn knyttet til spesifikke fagdidaktiske utfordringer. Praktisk arbeid som ikke kan legges ved oppgaven, dokumenteres på annet vis og legges ved fagteksten. Dersom man velger å gjøre et praktisk arbeid, må fagteksten inneholde refleksjoner om ulike valg og pedagogiske perspektiver relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

  • Teaching and learning methods

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er:

    • Oppgave og metodeseminar
    • Veiledning
    • Individuelt arbeid

    Studenten har krav på tre veiledninger, hvorav én er obligatorisk.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske aktiviteter.

    Obligatoriske aktiviteter med krav om 100 prosent deltakelse

    • Én obligatorisk veiledning der studenten legger fram prosjektskisse og problemstilling for bacheloroppgaven til godkjenning. Veiledningen må finne sted før studenten kan innhente empiri og gjennomføre en eventuell praktisk del av oppgaven.

    For utfyllende informasjon om deltakelse i obligatoriske aktiviteter, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, samlings- og nettbasert (180 studiepoeng). 

  • Assessment

    Eksamen gjennomføres i slutten av vårsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    A - F

  • Examiners

    Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensorer.