EPN-V2

BLD3900 Bachelor's Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Gjennom perioden skal de erfare at fordypning på et avgrenset område gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Bacheloroppgaven stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder.

Undervisningen starter i høstsemesteret, avsluttende vurdering er i vårsemesteret.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Har utvidet kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema

Ferdigheter 

Studenten

  • Har evne til å formulere og avgrense et pedagogisk og/eller fagdidaktisk problem
  • Kan anvende metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
  • Viser ferdigheter i akademisk skriving og hvis aktuelt, fremstille et praktisk arbeid visuelt.

Generell kompetanse

Studenten

  • Diskuterer sammenhengen mellom det selvvalgte teamet og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Kan reflektere kritisk og etisk rundt oppgavens tema, metode og datagrunnlag

Content

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • undersøkende metoder/gravejournalistikk
  • hvordan bruke avanserte nettsøk for å finne relevant informasjon, herunder hvilke offentlige tilgjengelige databaser og registre som er tilgjengelige
  • ulike digitale verktøy for å systematisere og presentere relevant informasjon
  • ulike mediers fortrinn for å presentere undersøkende journalistikk
  • det norske samfunnet: struktur og økonomiske forhold
  • bruk av ulike ekspertkilder og forskningskilder i journalistikken

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og analysere et større, undersøkende journalistisk prosjekt
  • kan presentere funn og sette dem inn i en samfunnsmessig sammenheng
  • kan forholde seg kritisk til ekspertkilder/profesjonelle kilder/forskningskilder
  • kan bruke avanserte nettsøk for å finne relevant informasjon
  • kan hente ut og analysere data fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
  • kan utnytte ulike mediers fortrinn for å presentere et undersøkende prosjekt (avhengig av studentens medievalg)
  • kan anvende kunnskaper om samfunnets struktur og økonomiske forhold i et undersøkende, journalistisk prosjekt

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere etisk over eget arbeid
  • analysere eget og andres arbeid ut fra en samfunnsmessig kontekst
  • arbeide sammen med andre om å utvikle et journalistisk krevende produkt

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er:

  • Oppgave og metodeseminar
  • Veiledning
  • Individuelt arbeid

Course requirements

Det er ingen obligatoriske arbeidskrav knyttet til emnet.

Assessment

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave.

  • Bacheloroppgaven skal være på 9000 ord (+/- 10 prosent).
  • Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 4500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.

Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten.

Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.

Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen skal:

  • Bacheloroppgaven være på 14000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
  • 7000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet.  Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Studentene skal i dette emnet videreutvikle kompetansen sin innen gravejournalistikk / undersøkende metoder. Parallelt med dette skal de utvikle kunnskapen om det norske samfunnet slik at de vet hvordan det fungerer strukturelt og økonomisk.

Examiners

Emnet Redaksjonspraksis må være bestått.

Vi gjør oppmerksom på at studiet også har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del om progresjonsregler.