EPN-V2

BLD3460 Language Environment in Kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Ledelse av arbeidet med språkmiljø i barnehagen
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
  • Introduction

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.;

    Emnet bygger på kunnskapsområdet språk, tekst og matematikk. I dette emnet vil studentene lære hvordan man kan observere, dokumentere og forstå språkmiljøet i barnehagen og hvordan man kan bidra til å skape et godt språkmiljø for alle barna i barnegruppen, både små og store barn, énspråklige og flerspråklige barn, og barn med typisk og atypisk utvikling.;

    Ifølge Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2017) skal barnehagen skape et rikt og variert språkmiljø for alle barn. For å skape et godt språkmiljø, står det i Temahefte om språkmiljø og språkstimulering i barnehagen (2009) at barnehagen bør satse på godt samvær, meningsfulle samtaler mellom barn og mellom barn og voksne og å dele felles opplevelser med hverandre. Dette er eksempler på aktiviteter som gjør at barna får delta i språkutviklende samtaler hvor de får utvidet ordforrådet sitt. Stortingsmeldingen Framtidens barnehage (2012-2013) understreker at språkmiljøet skal være berikende også for barn som har et annet morsmål enn norsk, og barn med særlige behov.;

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan man kan skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn.
    • har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk på i barnehagen.
    • har fordypet kunnskap om språk, litteratur og digitale mediers betydning for sosialt samspill, lek og kommunikasjon.
    • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sin kunnskap om barns språk og språkutvikling i møte med barn.
    • kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner i barnehagen.
    • kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan sette inn konkrete tiltak som har som formål å forbedre språkmiljøet og kan veilede personalet i dette arbeidet.
    • kan gjøre alle situasjoner i løpet av barnehagedagen til gode språklæringsarenaer.;

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
    • har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen.
    • kan formidle sentralt fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foreldre og i samfunnet for øvrig.;
  • Content

    Innholdet i fordypningen består av følgende 9 hovedtemaer:;

    1. Organisering av barnehagens språkmiljø

    • Personalledelse, veiledning
    • Organisering av barnehagehverdagen
    • Språkgrupper, språkrom, materiell
    • Voksenrollens betydning for språkmiljøet

    2. Samtaler

    • Samtaler mellom voksne og barn og mellom barn og barn
    • Hverdagssamtaler
    • Måltidet
    • Samlingsstunden

    3. Lek og språk

    • Språkets betydning for lek og lekens betydning for språket
    • Humor, språklek
    • Lek som fortelling

    4. Multimodale tekster

    • Bildebøker
    • Formidling, konkretisering og dramatisering
    • Digitale verktøy, apper

    5. Barns egne fortellinger

    6. Tidlig utforsking av lesing og skriving

    7. Flerspråklighet

    • Flerspråklighet som en ressurs hos voksne og barn
    • Synliggjøring av flere språk i barnehagen

    8. Prosjektarbeid

    9. Artikkelskriving;

  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer. Studentdeltakelse, prosjektarbeid og praksis er viktige deler av studiet i tillegg til forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det legges stor vekt på at studentene tar ansvar for egen læring og deltar aktivt i faglig samarbeid.;

    Prosjektarbeid med fokus på språkmiljøet i barnehagen

    Studentene skal tilegne seg kompetanse i å kunne delta i og lede et pedagogisk prosjektarbeid som tar sikte på å styrke, fremme og/eller inspirere til et variert og rikt språkmiljø i barnehagen. Prosjektet omfatter observasjon, dokumentasjon, formidling til barn og voksne i barnehagen, gjennomføring av prosjektet og etterarbeid blant annet i form av en fagartikkel, som utgjør av eksamen i emnet. Det vil bli tilbudt veiledning i forbindelse med arbeidet med fagartikkelen.;

    Veiledet praksisopplæring

    Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

    Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.

    ;Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen, "Retningslinjer for praksis" og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperiode.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Skriftlig prosjektbeskrivelse som presenteres muntlig på seminar. Prosjektbeskrivelsen og presentasjonen er et gruppearbeid. Omfanget av prosjektbeskrivelsen er 700-1000 ord, og presentasjonen skal vare i ca. 10-15 minutter.
    • Individuell muntlig presentasjon av fagstoff. Den tenkte målgruppen for formidlingen kan være for eksempel barnehageansatte eller foreldre. Omfang: ca. 10 minutter.
    • Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. Omfang 10-15 minutter per gruppe.
    • Utkast til individuell fagartikkel relatert til prosjekt. Omfang: 1000 ord +/-10 %.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

  • Assessment

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av:

    • Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.;

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) deltid eller http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/Skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.;

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges

  • Grading scale

    A - F

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.