EPN-V2

BLD3460 Language Environment in Kindergarten Course description

Course name in Norwegian
Ledelse av arbeidet med språkmiljø i barnehagen
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
Curriculum
FALL 2020
Schedule
  • Introduction

    Målgruppe

    Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn.

    Opptakskrav

    For eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.

    Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

  • Required preliminary courses

    Se fagplanen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan man kan skape et rikt og variert språkmiljø i barnehagen for alle barn.
    • har kunnskap om ulike måter å arbeide med språk på i barnehagen.
    • har fordypet kunnskap om språk, litteratur og digitale mediers betydning for sosialt samspill, lek og kommunikasjon.
    • har fordypet kunnskap om barns språkutvikling, barns utforsking av symboler og barns fortellerkompetanse.

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende sin kunnskap om barns språk og språkutvikling i møte med barn.
    • kan legge til rette for gode språk- og samspillsituasjoner i barnehagen.
    • kan vurdere språkmiljøet i barnehagen, kan sette inn konkrete tiltak som har som formål å forbedre språkmiljøet og kan veilede personalet i dette arbeidet.
    • kan gjøre alle situasjoner i løpet av barnehagedagen til gode språklæringsarenaer.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over språkarbeid i barnehagen med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap.
    • har endrings- og utviklingskompetanse og kan bidra til nytenkning i barnehagen.
    • kan formidle sentralt fagstoff om språkarbeid i barnehagen muntlig og skriftlig, og kan delta i faglige diskusjoner i barnehagen, med foreldre og i samfunnet for øvrig.
  • Content

    None

  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer. Studentdeltakelse, prosjektarbeid og praksis er viktige deler av studiet i tillegg til forelesninger, gruppearbeid og selvstudium. Det legges stor vekt på at studentene tar ansvar for egen læring og deltar aktivt i faglig samarbeid.

    Prosjektarbeid med fokus på språkmiljøet i barnehagen

    Studentene skal tilegne seg kompetanse i å kunne delta i og lede et pedagogisk prosjektarbeid som tar sikte på å styrke, fremme og/eller inspirere til et variert og rikt språkmiljø i barnehagen. Prosjektet omfatter observasjon, dokumentasjon, formidling til barn og voksne i barnehagen, gjennomføring av prosjektet og etterarbeid blant annet i form av en fagartikkel, som utgjør av eksamen i emnet. Det vil bli tilbudt veiledning i forbindelse med arbeidet med fagartikkelen.

    Veiledet praksisopplæring

    Praksisopplæringen i sjuende semester er veiledet og består av fem dager veiledet praksisopplæring i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

    Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av høstsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.

    Mer informasjon om praksisstudier finnes i programplanen, "Retningslinjer for praksis" og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperiode.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Skriftlig prosjektbeskrivelse som presenteres muntlig på seminar. Prosjektbeskrivelsen og presentasjonen er et gruppearbeid. Omfanget av prosjektbeskrivelsen er 700-1000 ord, og presentasjonen skal vare i ca. 10-15 minutter.
    • Individuell muntlig presentasjon av fagstoff. Den tenkte målgruppen for formidlingen kan være for eksempel barnehageansatte eller foreldre. Omfang: ca. 10 minutter.
    • Muntlig presentasjon av prosjektarbeid i gruppe. Omfang 10-15 minutter per gruppe.
    • Utkast til individuell fagartikkel relatert til prosjekt. Omfang: 1000 ord +/-10 %.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

  • Assessment

    Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av:

    • Individuell skriftlig semesteroppgave. Fagartikkel basert på kunnskap og erfaringer fra prosjektarbeid, omfang 2000 ord +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Studenter som ikke består semesteroppgaven, leverer en bearbeidet versjon av semesteroppgaven ved første forsøk. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

    Skikkethetsvurdering

    Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).

  • Permitted exam materials and equipment

    No formal requirements over and above the admission requirements.

  • Grading scale

    A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    On successful completion of the course the student:

    • knows the relevance of a selection of mathematical models to real-world phenomena
    • has a thorough understanding of how mathematical modelling and scientific computing are utilized in various industrialized settings
    • has a repertoire of methods to solve and/or analyze ordinary and partial differential equations (ODEs and PDEs)
    • knows how to analyze the dynamics of an ODE system
    • has a thorough understanding of the definitions of a smooth manifold and the tangent space
    • knows the definitions and algebra of tensors and differential forms on a smooth manifold

    ;

    Skills

    On successful completion of this course the student:

    • is able to derive mathematical models from facts and first principles for a selection of dynamical systems
    • can apply mathematical modelling techniques on scenarios relevant to industry
    • can implement mathematical models within the context of applied computer and information technology
    • is able to analyse ODE systems and use bifurcation theory to elucidate the qualitative behavior of the systems
    • is able to implement and use a selection of numerical methods for solving ODEs and PDEs
    • is able to give examples of smooth manifolds and prove their smooth manifold property from the definition
    • is able to use the geometric concepts and tools associated with smooth manifolds in the analysis of mathematical problems within mathematics, physics and engineering

    ;

    General competence

    On successful completion of this course the student:

    • is aware of the usefulness and limitations of mathematical modelling as well as of pitfalls frequently encountered in modelling and simulation
    • is able to discuss properties of a system using the equations of the mathematical model
    • can explain and use numerical methods and interpret results of numerical simulations
    • is aware of the role of smooth manifolds as one of the most fundamental concepts in mathematics and physics
  • Examiners

    The course is organized as a series of lectures and seminars where the subject material is presented and discussed. Between these sessions the students should work with problem solving, implementation of numerical methods and model simulations. The last part of the semester;students will work with a compulsory individual project supervised by the course lecturer. The project will involve studies and analyses of a mathematical model and a rather extensive implementation of the numerical solution of the model. This will;result in a report that should be 2000 - 4000 words of length plus figures.