Programplaner og emneplaner - Student
BLD3200 Management, Cooperation and Development Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse, samarbeid og utvikling
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.
Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- ulike ledelses- og organisasjonsteorier, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
- hvordan relevant forskning, metoder og verktøy kan være grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
- samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
- lede og inkludere personalet i lærings- og refleksjonsprosesser i tråd med barnehagens samfunnsmandat
- kritisk reflektere og analysere over hvordan egen lederrolle påvirker samarbeidsprosesser i og utenfor organisasjonen
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende og har innsikt i forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle og barnehagens virksomhet
- lede og utvikle barnehagen som en lærende organisasjon
- vise innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger føringer for lederrollen og barnehagens virksomhet
- reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert
Content
2 ECTS overlap with RADPRA2 and 18 ECTS overlap with RADPRA4.
Teaching and learning methods
The work and teaching methods include self-study, interprofessional cooperative learning and external practical training under supervision for 12 weeks in diagnostic imaging departments.
One week of practical training corresponds to 40 hours of study effort. There are 7 self study days that must distributed over this period. The study days are chosen in collaboration with the supervisor.
Course requirements
The following must have been approved in order for the student to receive an assessment:
- a minimum of 90 % attendance in practical training
- individual oral presentation at the midway assessment in accordance with set criteria
Assessment
Assessment of practical training. The assessment is based on the learning outcomes for the course and the continuous assessment that students are subject to throughout the practical training period.
Students can only be assessed if they meet the minimum attendance requirement of 90% for the practical training. For more information, see the general part of the programme description about practical training assessment.
Resit assessment: Students who fail a period of practical training normally have to retake the whole practical training period.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Examiners
Det benyttes to interne sensorer i tillegg til en tilsynssensor.