EPN-V2

BLD3200 Management, Cooperation and Development Course description

Course name in Norwegian
Ledelse, samarbeid og utvikling
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
SPRING 2023
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen med fokus på ledelse, samarbeid og utvikling i barnehagen. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser. Barnehagesektoren har et mangfold i størrelse, eierformer, organisering samt personal- og barnegrupper, noe som stiller ulike krav til den pedagogiske lederrollen. Kunnskapsområdet tematiserer utvikling av egen lederrolle og vektlegger hvordan lederhandlinger kan styrke barnehagen som lærende organisasjon.;

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • ulike ledelses- og organisasjonsteorier, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
  • hvordan relevant forskning, metoder og verktøy kan være grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
  • samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, kollegaer og eksterne instanser

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
  • lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
  • lede og inkludere personalet i lærings- og refleksjonsprosesser i tråd med barnehagens samfunnsmandat
  • kritisk reflektere og analysere over hvordan egen lederrolle påvirker samarbeidsprosesser i og utenfor organisasjonen

;

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende og har innsikt i forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle og barnehagens virksomhet
  • lede og utvikle barnehagen som en lærende organisasjon
  • vise innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger føringer for lederrollen og barnehagens virksomhet
  • reflektere over balansen mellom målstyrt pedagogisk ledelse og dialog med medarbeidere, og balansen mellom å ta hensyn til egne behov og være andreorientert

Content

Final assessment:

Individual oral examination (approximately 30 minutes). Each student has to prepare an individually presentation from one of the listed topics (maximum 12 minutes).

New/rescheduled exam

Resit/rescheduled exams shall take place within reasonable time after the ordinary exam. The regulations on sitting a resit/rescheduled exam are set out in the ‘Regulations relating to studies and examinations at Oslo Metropolitan University’. The student is responsible for registering for a resit/rescheduled exam.

Teaching and learning methods

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning. Studentene skal arbeide med et prosjektarbeid gjennom semesteret som danner grunnlag for avsluttende vurdering, semesteroppgave.

Praksis;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene: ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; 6. semester: 15 dager på eget arbeidssted - veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor (samtalepartner i barnehagen). Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen. ; Arbeidskrav blir vurdert og godkjent av lærer. Obligatoriske aktiviteter har medstudentvurdering/hverandrevurdering. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

Arbeidskrav

  • ;Individuell prosjektskisse, omfang 800 ord: Et endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage som utarbeides i samarbeid med kollegaer på arbeidsplassen. Skissen skal inneholde beskrivelse av: organisasjonsstrukturen, begrunnelse for valgt utviklingsområde, fremdriftsplan, valg av verktøy og metoder samt profesjonsetiske valg. Skissen presenteres for studiegruppen som gir respons til skissen, før den sendes til faglærer for godkjenning. Den individuelle prosjektskissen danner grunnlag for semesteroppgaven.

Formålet er å forberede endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage, samt øve på samarbeid og ledelse.

;

Obligatorisk aktivitet ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;;

  • ;Analysere ulike organisasjonsstrukturer ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; A) Individuelt notat, 1200 ord (+/- 10 prosent) som deles i studiegruppen. Beskrivelse og analyse av strukturen og kulturen i egen barnehage ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; B); Studiegruppen deler notatene med hverandre og analyserer de organisasjonsteoretiske; perspektivene på tvers av barnehagene ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; C); På bakgrunn av prosessen (A-B) over forbereder studiegruppen en muntlig presentasjon; som holdes i seminargruppen, varighet 20 minutter.

Formålet med aktiviteten er å øke bevisstheten og evnen til å reflektere over ulike organisasjonsteoretiske perspektiver som ledd i forstå prosesser i en organisasjon samt skriftlig og muntlig formidling. Det er også et mål å trene studentene i å vurdere hverandres skriftlige tekster og muntlige fremføringer.

;

  • ;Fokus på egen lederrolle: Individuell presentasjon, varighet 10 minutter i arbeidsgruppen.

Formålet med aktiviteten er å øve på muntlig presentasjon samt bevisstgjøring av egen lederrolle, og herunder kritisk reflektere og analysere over hvordan egen lederrolle påvirker samarbeidsprosesser i organisasjonen

  • Gjennomføre og dokumentere (digitalt) en veilednings- og refleksjonsprosess på egen arbeidsplass: ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; A); Gjennomføre minimum tre veiledningsøkter hvor ulike verktøy/metoder; benyttes. Prosessen dokumenteres underveis. ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;; B); Med utgangspunkt i dokumentasjonene forbereder studenten et digitalt multimodalt-notat der studenten tar et metaperspektiv på egen lederrolle i prosessen. Presentasjonene holdes i studiegruppene og hver student gir respons på medstudenter.

Formålet med aktivitetene er å øve på veiledningsferdigheter, reflektere over egen og andres lederrolle i et metaperspektiv, trene på å gi tilbakemelding samt øve på bruk av digitale verktøy.

;

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Assessment

The Nordic countries have a long tradition of outdoor education. This course focuses on play and movement, and experimental work related to a variety of environments in educational contexts. The course will have a theoretical and practical approach to the topics. The students’ own experiences from acting, moving and living in nature are a key element in the course. Field trips and hiking tours are embedded in the course.

The course content is based on the two disciplines natural science and physical education. With kindergartens and schools as the target area, the course seeks to provide insight into and competency in outdoor education, play and movement and how to organise didactic courses and activities for children. Furthermore, the students will compare the knowledge they acquire with the pedagogical traditions in their own country. The pedagogical project has a problem-based focus on play, movement, nature and/or outdoor education.

Joint events with the other Nordic Childhoods courses are integrated as overnight trips and outdoor excursions. The courses focus on play, learning by doing, experience and workshops and also visits to schools, kindergartens and other institutions.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student should have the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has developed knowledge of

  • outdoor activities and environmental ethics in different aspects of pedagogical work
  • physical literacy
  • motor development and learning
  • different approaches to outdoor didactics
  • sustainable development
  • food literacy

Skills

The student has developed

  • basic skills in outdoor life (friluftsliv)
  • practical skills in (working with different approaches to) outdoor didactics
  • skills in working with play and bodily movement in different environments

General competence

The student has developed

  • an awareness of and reflections on education and child welfare - values and practices in a Nordic and comparative perspective
  • competencies to analyse and communicate gender-related professional issues related to outdoor education
  • knowledge about cultural and comparative pedagogical approaches in different educational programmes

Grading scale

Different teaching methods will be used, such as lectures, dialogue in the classroom, activities, and hands-on training, reflective practice, self-directed work in groups, individual work, text reading, field study, paper writing and presentations. English is the language of instruction in lectures.

Examiners

The following coursework requirements must be met before the student can sit the exam:

  • Carry out a one-day hike or overnight stay in the forest and an oral presentation of experiences from the hike.
  • Group work (four to six participants): A written paper based on a subject addressed in the course in agreement with the teacher (1,500- 1,900 words).
  • Make a poster in groups (four to six participants) on a selected topic in agreement with the teacher. The poster will be presented at a presentation day with the class. Each group has to give a presentation of the poster to the class (approx. 10 minutes).

Coursework requirements must be met by the deadlines. Coursework requirements are evaluated as pass/fail. Valid absence documented by a medical certificate or similar is not an excuse for not meeting the coursework requirements. Students who, due to illness or other valid and documented reasons, do not meet the coursework requirements by the deadlines, may be given longer deadlines. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.

Coursework requirements are evaluated with a pass/fail. Students who meet the coursework requirements by the deadline, but are awarded a fail grade, shall be given another attempt to meet the coursework requirements. A new deadline for meeting the coursework requirements is agreed with the relevant teacher in each case.