EPN-V2

BLD3100 Arts, Culture and Creativity Course description

Course name in Norwegian
Kunst, kultur og kreativitet
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Vurdering i emnet er en semesteroppgave i gruppe. Gruppene skal skrive en rapport som dokumenterer og diskuterer problemstillinger og erfaring relatert til utvikling og resultat. Anbefalt omfang på rapport er 4-5 sider (1600-2000 ord).

En gruppe kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Learning outcomes

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Content

Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:

· Barns skapende lek

  • Lek og improvisasjon.
  • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
  • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne.
  • Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer

· Utforskning

  • Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter og kunstfaglige begreper
  • Egne skapende uttrykksformer

· Kunst og kultur

  • Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk
  • Digitale og andre samtidsaktuelle medier
  • Kunst- og estetisk teori

Teaching and learning methods

Bestått / ikke bestått.

Course requirements

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Assessment

Ingen formelle krav til tidligere utdanning, men emnet baserer seg på at studentene har grunnleggende kunnskap om katalogisering og formater for bibliografiske beskrivelser (primært MARC). Studenter uten grunnleggende forkunnskap anbefales å først gjennomføre emnet VBINF6100 Grunnleggende metadata.

Permitted exam materials and equipment

Alle tilgjengelige kilder så lenge retningslinjer for kildehenvisninger følges.

Grading scale

Det gis en individuell, gradert karakter etter skala fra A-E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av en ekstern og en intern sensor.

Admission requirements

Se programplanen.