Programplaner og emneplaner - Student
BLD2200 Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst og matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Innenfor dette kunnskapsområdet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til språk, tekst og matematikk. Studentene skal lære om barns matematiske og språklige utvikling, utvikling av dialogiske ferdigheter, barnelitteratur, barns medie- og tekstkultur, deres språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Overgangen barnehage/skole belyses også. Elementer ved språk, tekst og matematikk er til stede i barns lek og utforskning og framtrer gjennom et mangfold av kommunikasjonsformer og kroppslige uttrykk. Arbeid med språk, tekst og matematikk skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati.
Studenten skal i løpet av andre studieår få gjøre seg erfaringer med både foresatte, personale, og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barnet varierte erfaringer.
Learning outcomes
Professional practice builds on the assessment and application of research, and competence from the development of the field and clinical experience. This requires that you, in your professional practice, are able to read, understand and apply research literature and see this in the context of clinical experience and professional development. Theory of science makes up an important part of the basis for understanding scientific activity. Through this part of the course, we want to stimulate an inquisitive and critical approach to knowledge development and with the make the students better equipped to critically assess which basis professional decisions are made. The course Theory of Science and Research Methods also provides an overview of the most used methods in qualitative and quantitative research, as well as on central research ethics principles. Insight into different methods means that you, as a professional practitioner, can identify research literature that is suitable for answering various academic questions.
Content
· Norskfaglige tema
- Barns språkutvikling
- Barnelitteratur og tekster for barn
- Språklig og tekstlig mangfold
· Matematikkfaglige tema
- Måling og sammenlikning
- Tall og tallforståelse
· Tverrfaglige tema
- Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
- Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
- Observasjon og kartlegging
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.
Gjennom hele emnet skal studentene arbeide med oppgaver knyttet til emneplanens tre innholdskomponenter. Oppgavene skal presenteres og bearbeides i studiegruppene og inngår i studentaktive arbeidsformer med medstudentrespons. Målet med oppgavene er å opparbeide økt handlingskompetanse, refleksjon og begrunnelser for valg, samt øke evne til muntlig og skriftlig erfaringsdeling.
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.
Praksis
Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene:
3. semester: 20 dager ekstern veiledet praksis, vurdert av praksislærer tilknyttet OsloMet i samarbeid med faglærer. Dagene skal i utgangspunktet gjennomføres som 4 sammenhengende uker.
4. semester: 15 dager på eget arbeidssted veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor (samtalepartner i barnehagen). Dagene skal i utgangspunktet gjennomføres tre dager i uken i fem uker og kombineres med ordinære studiesamlinger.
Course requirements
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student
- has in-depth knowledge of the research process
- has in-depth knowledge of the most commonly used methods in qualitative and quantitative approaches to research
- has in-depth knowledge of the relationship between theory of science and research methods
Skills
The student is capable of
- planning the collection of qualitative and/or quantitative data
- analysing and interpreting quantitative data, such as descriptive tables and figures
- analysing and interpreting qualitative data, such as different kinds of text material
- identifying and elucidating research ethics issues in their own projects
Competence
The student is capable of
- applying knowledge and skills through critical analysis and reasoning to different types of knowledge, values and perspectives on humanity
- analysing relevant discipline-related, professional and research ethics issues and proposing solutions
- disseminating academic and research results of relevance to the health and social services
Assessment
Eksamen består av to deler, en skriftlig del og en muntlig del. Den skriftlige delen teller 50% og den muntlige delen teller 50%. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Del 1) Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 2000 ord +/- 10%.
Del 2) Individuell muntlig eksamen, varighet 20 minutter. En forberedt fremføring (ca. 10 minutter) etterfulgt av en muntlig høring der studenten besvarer spørsmål fra pensum (ca. 10 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
In order to take the exam, the coursework requirement must be approved.
Group assignment
- The assignment is normally written in groups of 3-6 students
- Scope: 2,000 words (+/- 10 %)
- The syllabus must be used in the assignment
- Oral presentation in groups
- The students receive oral feedback from their fellow students and from the lecturer.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Del 1) , gradert skala A-F, teller 50 prosent
Del 2), gradert skala A-F, teller 50 prosent
Examiners
Grade scale A-F.