EPN-V2

BLD2200 Language, Text and Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst og matematikk
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Studenten må ha bestått eksamen i emnene FYSIO2000 og FYSIO2100 før studenten kan påbegynne praksisperioden i FYSIO2200.

Learning outcomes

Etter fullført emne og har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om rehabilitering og fysioterapeutens fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt samarbeid
  • har bred kunnskap om kommunikasjon, samarbeid og veiledning med pasient/klient, pårørende og andre samarbeidspartnere
  • kan gjøre rede for hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning i individuelle rehabiliterings- og habilteringsprosesser
  • har grunnleggende og bred kunnskap om forebygging av livsstilssykdommer
  • kan diskutere fysisk aktivitet for personer med kroniske sykdommer og funksjonsnedsettelser
  • har bred kunnskap om menneskets utvikling og endring i et livsløpsperspektiv
  • har bred kunnskap om motorisk læring og kontroll
  • har kunnskap om hvordan kropp og bevegelse påvirkes av normer, verdier, kultur og samfunn
  • har kunnskap om et utvalg av standardiserte tester og testutstyr
  • har bred kunnskap om og kan begrunne undersøkelse, behandling, rehabilitering og habilitering for personer med nedsatt funksjon
  • har kunnskap om tekniske og ortopediske hjelpemidler, samt tilrettelegging av miljø
  • kan gjøre rede for lover, forskrifter, veiledere og andre føringer som gjelder for statlig og kommunalt ansvar for behandling, re- og habiliteringsvirksomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende kunnskap fra tidligere emner sammen med evidens- og erfaringsbasert kunnskap for å vurdere funksjon, og planlegge mål og tiltak i samarbeid med brukere
  • anvende det teoretiske rammeverket i ICF i vurderinger av pasienters funksjon, aktivitet og deltakelse
  • anvende treningsprinsipper og læringsteorier for å beskrive, vurdere og drøfte gruppeaktivitet
  • dokumentere gjennomførte fysioterapeutiske tester/funksjonsundersøkelser av ulike pasienter/brukere og faglige vurderinger av disse
  • planlegge et tilpasset treningsopplegg basert på kasuistikker, og gjennomføre opplegget med en studentgruppe
  • * * kommunisere og samarbeide med veileder(e), pasienter, pårørende og andre på praksisstedet
  • * * overholde praksisstedets rutiner og retningslinjer
  • * * anvende fysioterapeuters yrkesetiske retningslinjer i praksis

* * Læringsutbytte som kun kan vurderes i praksis.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan oppdatere seg på forsknings- og utviklingsarbeid innen emnets fagenheter
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan samarbeide med medstudent(er) om planlegging og gjennomføring av fysioterapifaglige oppgaver
  • kan identifisere og reflektere over fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til klinisk praksis

Content

· Norskfaglige tema

  • Barns språkutvikling
  • Barnelitteratur og tekster for barn
  • Språklig og tekstlig mangfold

· Matematikkfaglige tema

  • Måling og sammenlikning
  • Tall og tallforståelse

· Tverrfaglige tema

  • Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
  • Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
  • Observasjon og kartlegging

Teaching and learning methods

De fem forskjellige fagenhetene er i all hovedsak adskilte enheter som etterfølger hverandre. Noen temaer er felles og spredt utover semesteret. Arbeids- og undervisningsformene kombinerer ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening i gymsal, framlegg av personer som forteller om pasienterfaringer, arbeid med gruppeoppgaver hvorav noen legges fram for medstudenter og lærere, og ferdighetstrening hovedsakelig på medstudent(er). Studenten skal foreta bevegelsesanalyser av barn og voksne direkte og med utgangspunkt i video, gjennomføre tester/undersøkelser på medstudent, barn og eldre personer, utprøve ulike fysioterapibehandlinger/tiltak.

Ferdighetstrening gir grunnlag for å trene seg i å beskrive, analysere, klinisk resonnere, prøve ut og dosere tiltak. Problembaserte kasuistikker med ulike praksisrelevante problemstillinger gir studenten anledning til trening i kritisk tenkning, samt til å bevisstgjøre egne læringsbehov.

Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens eksamensmappe, se «Vurdering».

Studenten har en 4 ukers behandlings- og rehabiliteringspraksis, hovedsakelig i kommunehelsetjenesten, hvor studenten arbeider med pasienter og med skriftlige oppgaver.

Course requirements

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene (unntatt de 3 * * merkete under «ferdigheter». Disse vurderes i praksis).

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen basert på mappe; varighet inntil 40 minutter. Mappen skal leveres cirka én uke før eksamensstart. Den skal inneholde 11 skriftlige oppgaver à 1-6 sider. Mappeoppgavene vil fungerer som innfallsvinkler for eksaminering. Mappen blir ikke vurdert.

Assessment

Gradert skala A-F.

Permitted exam materials and equipment

Del 1) Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Del 2) I forberedelsen til muntlig eksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Del 1) , gradert skala A-F, teller 50 prosent

Del 2), gradert skala A-F, teller 50 prosent

Examiners

En intern og en ekstern sensor på både del 1 og del 2.