Programplaner og emneplaner - Student
BLD2200 Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst og matematikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet skal gi studentene grunnleggende forståelse av hvordan språk, litteratur og matematikk kan brukes som kilder til opplevelse, lek, kommunikasjon, læring og danning. Studentene skal erverve innsikter og ferdigheter i barns kommunikative, språklige, matematiske og litterære kompetanse.
Progresjonskrav
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i faget definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for barns muntlige språkutvikling, matematiske begrepsdanning og utforskning av symboler, skrift og digitale medier
- har kunnskap om et tekstlig mangfold, både skjønnlitteratur og sakprosa for barn på begge de norske målformene, i tillegg til samisk
- har kunnskap om barns tallutvikling, måling og regnestrategier, og har innsikt i hvordan denne kunnskapen kan anvendes i tilrettelegging av barnehagens læringsmiljø
- har kunnskap om lekens betydning for barns språk-, tekst- og matematikkforståelse, og om hva som påvirker disse områdene
Ferdigheter
Studenten
- har erfaringer med å gjennomføre tiltak for å skape et godt miljø for språk, tekst og matematikk og kan skape gode leke- og læringsmiljøer for språklig og matematisk utforskning
- kan drøfte og reflektere kritisk over verdien av observasjon, pedagogisk dokumentasjon og kartlegging
- kan legge til rette for gode språklige, litterære og matematiske samspill
- kan gi barn erfaring med ulike sjangre og formidle litteratur for barn i ulike aldersgrupper
- kan legge til rette for medvirkning og skapende prosesser i møte med språk, tekst og matematikk
- kan bruke fagspråk i kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten
- mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk), og kan bruke språket til å organisere, planlegge, dokumentere og evaluere barnehagens arbeid
- følger med på og forholder seg aktivt til aktuelle diskusjoner om språk, litteratur og matematikk i barnehagen
- behersker muntlig og skriftlig kommunikasjon- i en rekke situasjoner som er forbundet med arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
Content
On successful completion of the course, students should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence.
Knowledge
The student:
- is knowledgeable about supervised, unsupervised, reinforcement learning
- has a good understanding of the principles of state-of-the-art deep neural networks such as convolutional neural networks, sequential models (RNN, LSTM), Transformer, Generative models (Autoencoder, GAN), and reinforcement learning.
- has a good understanding of both theoretical and practical know-how required to use machine learning and deep learning methods effectively
Skills
The student can:
- build, train, test, and deploy machine learning and deep learning models
- analyze machine learning methods in regard to their performance and effectiveness
- use existing deep learning networks, improve and/or customize them to apply to new problems
General competence
The student:
- has both theoretical and practical understanding of machine learning and deep learning methods
- can discuss relevance, strength, and limitations of machine learning and deep learning in solving real-world problems
- can work on effectively relevant research projects
Teaching and learning methods
Undervisningen er forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær. Det vil i undervisningen legges vekt på formidling og diskusjon av forskningsresultater innenfor aktuelle fagfelt. Temaene som tas opp til undervisningen er profesjonsrettet. Studentene vil tilegne seg kunnskaper og utvikle sine ferdigheter gjennom studiet i et vekselspill mellom erfaringene de får med seg fra praksisopplæringen og fagstoffet som gjennomgås på forelesninger og seminarer på høgskolen.
Studiet benytter seg av ulike arbeidsformer (blant annet forelesninger, seminarer, selvstudium, skriftlig og muntlig arbeid, individuelt og i gruppe, samt praksisopplæring) og ulike læringsarenaer (høgskole og barnehage) for å binde forskning og teori sammen med praksisfelt og for å aktivere studenten. Undervisningen i kunnskapsområdet vil i stor grad basere seg på dialog, særlig gjennom seminarer, erfaringsdelinger og faglige diskusjoner. I tillegg får studentene lesehjelp i form av en digital kunnskapsprøve.
Veiledet praksisopplæring
I andre studieår er det 35 dagers veiledet praksis. Fem av disse dagene har fokus på overgangen fra barnehage til skole.
Læringsutbyttebeskrivelser og praksisoppgaver er nærmere beskrevet i heftet «Informasjon om praksisopplæring».
Fravær fra praksisopplæringen i emnet må være tatt igjen innen utgangen av vårsemesteret. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav på sidemål som består av to komponenter: 1) Individuell digital fortelling på ca. to minutter som studenten skal vise fram for klassen og 2) En skriftlig tekst på sidemål omfang 500 ord +/- ti prosent.
- Nettseminar om matematikk i barnehagen, basert på individuelle observasjoner, pedagogisk refleksjon, og en forkunnskapstest.
- Individuell fagtekst om barns språk med utgangspunkt i en transkripsjon av en samtale omfang om lag to sider. Fagteksten skal ha et omfang på 1500 ord +/- ti prosent. Transkripsjonen skal leveres som vedlegg.
Mer informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Studentene må ha deltatt i følgende aktiviteter før eksamen kan avlegges:
- Gruppeframlegg om barnelitteratur.
- To seminarer om barns språkutvikling.
- To seminarer i matematikk: Spillseminar og målingsseminar.
Ved dokumentert gyldig fravær kan studenten få et faglig alternativ etter avtale med faglærer. Ved behov kan faglærer ta saken opp med studieleder. Som gyldig fravær regnes egen og egne barns sykdom dokumentert med legeerklæring eller dokumentert fravær av andre velferdsgrunner.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 3300 ord +/- ti prosent.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatte.
Grading scale
This course provides a broad introduction to machine learning (ML), which includes supervised, unsupervised, and reinforcement learning, and deep learning (DL) that can be used in different application domains. Students will learn both theories and practices in ML and DL. Moreover, students will learn from studying, presenting, and discussing relevant research articles and expose themselves to research by doing a research project.
Examiners
No formal requirements over and above the admission requirements.