Programplaner og emneplaner - Student
BLD2100 Children's Development, Play and Learning 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Barns utvikling, lek, læring 2
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet omfatter barnehagepedagogiske temaer som bidrar til å skape et inkluderende fellesskap preget av omsorg, trygghet, anerkjennelse, medvirkning og utforsking. Gjennom kunnskapsområdet skal studenten utvikle sine faglige kritiske refleksjoner. Kunnskapsområdet legger særlig vekt på de yngste barnas utvikling, lek og læring. Ved å gå i dybden av barnehagens komplekse sammensatte arbeidsområder, rettes det særlig oppmerksomhet mot profesjonsetiske dilemmaer.
Kunnskapsområdet tematiserer samspillet mellom mennesker og mellom mennesker og omgivelser, og bidrar til utvikling av kritisk og demokratisk tenkning. En mangfoldig og flerkulturell barnehage der kunnskap om etnisitet, urfolk, likeverd, inkludering, kjønn, likestilling og globalisering er en forutsetning for demokratisk forståelse. Gjennom kunnskapsområdet skal studenten utvikle faglige kvalifikasjoner til pedagogisk ledelse og ledelse i barnehagen, og vise at pedagogisk ledelse innebærer profesjonsetisk bevissthet, og bruk av dømmekraft og faglig skjønn.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barn i vanskelige livssituasjoner og barn med behov for særskilt støtte og omsorg
- tverrfaglig samarbeid og ulike samarbeidspartnere
- de yngste barna i barnehage
- en mangfoldig og flerkulturell barnehage i globale perspektiver som grunnlag for demokratisk forståelse
- pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning
Ferdigheter
Studenten kan
- utøve og vurdere egen profesjonalitet i sitt arbeid med barn ved å se, lytte, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke -og læringsopplevelser
- lede didaktiske refleksjonsprosesser i planlegging, gjennomføring og evaluering av eget og andres pedagogiske arbeid
- anvende ulike metodiske tilnærminger som observasjon, kritisk refleksjon, dialogisk kompetanse og pedagogisk dokumentasjon i sitt pedagogiske arbeid
- kan praktisere akademisk skriving i forhold til kritisk teori og refleksjon, og kan reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis
- kan ta stilling til og vurdere barnehagens samarbeid med hjem og skole og interne overganger i barnehagen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere pedagogisk ledelse og veiledning
- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende profesjonell dømmekraft, pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger
- analysere og reflektere kritisk over maktforhold som har innvirkning på pedagogisk virksomhet
- vise etisk og faglig innsikt gjennom refleksjon over barns integritet basert på forståelse av demokrati, likeverd og likestilling
- gjennom observasjon og pedagogisk dokumentasjon, planlegge og legge til rette for et leke- og læringsmiljø for alle barn i en mangfoldig barnehage
Content
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Klassifikasjon. Studentene løser oppgaver for å bli kjent med klassifikasjonsskjema. Omfang på besvarelsen vil være omtrent 1 side.
- Arbeidskrav 2: Emneord. Studentene løser oppgaver for å lære om emneord. Omfang på besvarelsen vil være omtrent 1 side.
- Arbeidskrav 3: Dokumentbeskriving. Studentene arbeider med konkrete metadata og modeller for dokumentbeskriving. Omfang på besvarelsen vil være omtrent 2-6 sider.
- Arbeidskrav 4: En individuell skriftlig oppgave som svarer på en selvvalgt problemstilling innenfor en gitt ramme. Arbeidsmengden vil være omtrent som de tre første arbeidskravene til sammen. Omfang vil variere etter problemstillingen som velges.
Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
Assessment
- Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
- har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og utveksling
- har god kunnskap om emnebeskrivelse og emnespråk
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
- har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske registreringsstandarder og metadataskjemaer
- har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
- har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
- har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgjande totale læringsutbyte definert i kunnskap, dugleikar og generell kompetanse:
Kunnskapar
Studenten
- har grunnleggjande kunnskap om registreringsstandardar og metadataskjema for beskriving og gjenfinning av ulike dokumenttypar i bibliotek
- har grunnleggjande kunnskap om metadatakvalitet og kva denne har å sei for gjenfinning og utveksling
- har god kunnskap om emnebeskriving og emnespråk
Dugleikar
Studenten
- kan det grunnleggjande i å analysera og beskriva ulike dokumenttypar med tanke på gjenfinning i bibliotek
- kan det grunnleggjande i å vurdera og evaluera bibliografiske registreringsstandardar og metadataskjema
- kan det grunnleggjande i å gjera innhaldsanalyse av dokument og i bruk av emnespråk
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
- har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
- har evne til å formidla og diskutera teknologi og bruk av teknologi i eigen disiplin
Grading scale
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.
Examiners
Arbeidsformene vekslar mellom videoførelesingar, nettdiskusjonar, webinar og sjølvstudium.