EPN-V2

BLD2100 Children's Development, Play and Learning 2 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek, læring 2
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Target group

The course is designed to offer a study programme;in English for students of Early Childhood and Primary School Teacher Education, but is also relevant for students of other professions, including;museum education officers, hospital workers and social workers. The period of study is 3 months. The students may decide to prolong their length of the stay from three;to four;months after arrival. The language of all teaching and supervision is English, and the students should therefore have a working knowledge of both spoken and written English.;

Admission

Applicants are admitted as international students at the Faculty of Education and International Studies. Students from other academic areas may also be accepted. Students must have completed at least one year of their undergraduate degree studies at their home institution in order to be accepted.

Learning outcomes

The course is organised as a full-time programme of study for one semester. The students are expected to work approximately 40 hours per week. The course has the following content:;

Theory

·;;;;;;;; The differences between myths, fairy tales and legends

·;;;;;;;; Structural theories, psychological theories, eclectic theories

·;;;;;;;; Myths and religions

·;;;;;;;; Psychology of importance and meaning in fairy-tales and traditional stories as cultural expressions

·;;;;;;;; The student's own cultural identity and stories

·;;;;;;;; Hero tales and contemporary mass media narratives

·;;;;;;;; Cultural exchanges

·;;;;;;;; Excursions; museums, schools, kindergartens

Stories as background for various artistic expressions

·;;;;;;;; Puppet making and performing

·;;;;;;;; Storytelling

·;;;;;;;; Stop-motion animation

·;;;;;;;; Dramatisation

·;;;;;;;; Stories and music

·;;;;;;;; Digital mediation of myths, fairy tales and legends

Stories in a didactic perspective

·;;;;;;;; The uses of fairy tales in education and therapy

·;;;;;;;; Didactic reflections on the use of myths and fairy tales

·;;;;;;;; Practical work with traditional narratives

·;;;;;;;; Excursions; schools, kindergartens

·;;;;;;;; Literature studies/theory

·;;;;;;;; Lectures and supervision

·;;;;;;;; Excursions, workshops, seminars

·;;;;;;;; Cultural exchanges/discussions

·;;;;;;;; Individual and group papers/performances

Content

  • barnehagen som lærende organisasjon
  • mangfold og inkludering
  • de yngste barna i barnehagen
  • barnehageprofesjon, profesjonsutøvelse
  • kritiske refleksjoner, skjønn og dømmekraft
  • ledelse av pedagogisk arbeid
  • samarbeid med foresatte
  • overganger

Teaching and learning methods

Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning.

Praksis Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

Fordeling av praksisperiodene Femte semester: 15 dager på eget arbeidsted, veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor. Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidskrav

  • Skriftlig innlevering i gruppe omfang 1500 ord +/- ti prosent. Tema: de yngste barnas utvikling, lek og læring. Formålet er utvidet kunnskap om de yngste barnas utvikling, lek og læring.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

  • Deltakelse i debattseminar Formålet er at studenten kan anvende profesjonell dømmekraft, sin pedagogiske kunnskap, og reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger samt argumentere og debattere muntlig.
  • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Assessment

Muntlig presentasjon i gruppe, 4-6 , varighet 30 minutter. Gruppen får utdelt ett case to uker før eksamen. Gruppene forbereder et rollespill hvor pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning står sentralt. Varighet rollespill ca. 20 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor varighet ca. 10 minutter.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Hvis det kun er en kandidat som skal ta ny/utsatt eksamen, arrangeres den som en individuell muntlig presentasjon. En muntlig presentasjon, varighet ca. 10 minutter med påfølgende refleksjonssamtale knyttet til teori med sensor, varighet ca. 5 minutter.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Individuell karakter.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.