EPN-V2

BLD2100 Children's Development, Play and Learning 2 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek, læring 2
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Active participation supports the development of candidates' understanding of the subject area, and candidates must have prepared by reading the syllabus in order to be able to take active part in discussions.

Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence (up to 20 %) may only be accepted under certain circumstances and upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.

The course lasts four days, first three days, then one last day about 10 weeks later. On the last day the participants receive feedback on submitted essay from the course leader and fellow students. Each of the participants must provide feedback on essay to two fellow students.

Required preliminary courses

Candidates must write an essay of about 12-15 pages, taking their own knowledge project in qualitative methodology as their point of departure. A passed essay is a precondition for being awarded the 10 ECTS credits. If the essay is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised essay once, by a specified deadline.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap om ulike syn på barns læring og utvikling
  • kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon
  • kunnskap om foreldresamarbeid
  • kunnskap om en mangfoldig og inkluderende barnehage
  • kunnskap om pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning
  • kjennskap til samisk barneoppdragelse

Ferdigheter

Studenten kan:

  • vurdere og være bevisst egen væremåte og samspill med enkeltbarn, barnegrupper, foreldre og personale og se dette i forhold til fremtidig profesjonsrolle
  • lede didaktiske refleksjonsprosesser i planlegging, gjennomføring og evaluering av pedagogisk arbeid
  • anvende egne erfaringer og relevant kunnskap om barn, barns utvikling, danning, lek og læring i møte med barna og miljøet i barnehagen og reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis
  • skille mellom observasjon, dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
  • anvende digitale verktøy og medier i barnehagens leke- og læringsmiljø og i dokumentasjonsarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • gjennom observasjon og pedagogisk dokumentasjon ,planlegge og legge til rette for et leke- og læringsmiljø for alle barn i en mangfoldig barnehage
  • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel og læring
  • legge til rette for barns medvirkning i barnehagen
  • evaluere barnas samspill med hverandre i barnegruppa, deres muligheter til variert og allsidig lek og læring, og personalets samspill med barna
  • anvende digitale verktøy og medier på en reflektert og innovativ måte

Content

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Mangfold og inkludering
  • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring.
  • De yngste barna i barnehagen
  • Barns rett til medvirkning
  • Samspill og vennskap
  • Barnehagens fysiske miljø
  • Observasjon og pedagogisk dokumentasjon
  • Ulike syn på didaktikk og ulike planleggings- og evalueringsmåter
  • Ledelse av pedagogisk arbeid
  • Veiledning
  • Foreldresamarbeid
  • Digitale verktøy og medier i dokumentasjon
  • Samisk barneoppdragelse
  • Barn og seksualitet

Teaching and learning methods

Kunnskapsområdet kan ses som en del av studentens danningsprosess som vil kreve tid til fordypning. Studentene utvikler innsikt, kunnskap og forståelse for dette kunnskapsområdet både gjennom teoretisk og praktisk tilnærming. Dette krever at studentene forholder seg aktivt både til pensum, til kritiske og konstruktive diskusjoner i klassen med medstudenter og lærere, og til praksis i samarbeid med barn, kolleger og praksislærer.

Arbeidsmåtene vil variere mellom undervisning i klassen, fellesundervisning, gruppediskusjoner, prosjektarbeid, seminarer, skrivegrupper, veiledning og observasjon. Arbeidsmåtene innebærer både analoge og digitale aktiviteter. Det legges også opp til arbeid i små grupper med tett oppfølging.

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæringen i andre studieår er veiledet og består av tre deler med til sammen 30 praksisdager. Praksisdagene i del 3 (fem dager) har fokus på overgangen mellom barnehage og skole. Praksisopplæringen er lagt til samme, eksterne barnehage. Praksisopplæringen gjennomføres i samarbeid med kunnskapsområdene samfunn, religion, etikk, livssyn (SRLE) i tredje semester og språk, tekst og matematikk (STM) i fjerde semester.

Praksisopplæringen er organisert med praksis i barnehagen og seminarer på høgskolen. Seminarene vil være knyttet til tema i praksisopplæringen.

Læringsutbyttebeskrivelser og praksisoppgaver er nærmere beskrevet i heftet «Informasjon om praksisopplæring».

Fravær fra praksisopplæringen i del 1 må være tatt igjen innen utgangen av tredje semester, mens fravær fra del 2 og 3 må være tatt igjen innen utgangen av fjerde semester. Praksislærer vurderer praksisopplæringen til bestått eller ikke bestått når de tre delene er gjennomført.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

  • Muntlig presentasjon i gruppe, inntil 30 minutter, IKT som hjelpemiddel, tema mangfold og inkludering.

Arbeidskravet skal utføres i form av feltarbeid. Feltarbeidet skal omfatte en empirisk undersøkelse/­datainnsamling knyttet til et valgt fokusområde. Gruppene skal utarbeide en problemstilling innenfor temaområdet og arbeide med problemstillingen både ved hjelp av litteraturen og ved innsamling av data. Det innebærer at studentene må oppsøke en barnehage/barnehager og søker kunnskap fra feltet ved hjelp av enten observasjon eller intervju, for deretter å analysere og fortolke materialet i lys av teoretiske perspektiver og egne praksiserfaringer. I særskilte tilfeller kan det avtales med faglærer at arbeidskravet kan gjennomføres individuelt.

Mer informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng).

Assessment

Marit Haldar

Grading scale

The target group for the course are candidates who have been admitted to the PhD programme in Social Work and Social Policy, but it will also be open to others who wish to study the field of social work and social policy in depth.

Admission requirements for external applicants to individual courses

The course is offered primarily to PhD candidates.

Applicants must send in a certified copy of admission to a PhD program and a summary of approximately one A4 sized sheet including information about your PhD project topic, method, theoretical approach, and state why this course will be relevant for your project. To apply for admission please use the Søknadsweb and enclose all the required certificates .

Maximum number of participants is 10.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern.