Programplaner og emneplaner - Student
BLD1300 Nature, Health and Physical Activity Course description
- Course name in Norwegian
- Natur, helse og bevegelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger og gruppediskusjoner. Deltakere er forventet å lese oppgitt pensum i forkant av samlingene og bidra aktivt til diskusjoner underveis.
Deltagere vil bli informert om undervisningsplanen i god tid før emnestart, på læringsplattformen Canvas.
Deltagelse i emnet krever fysisk tilstedeværelse i klasserommet.
Learning outcomes
Essayet vurderes til bestått eller ikke bestått. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan det leveres inn i bearbeidet form én gang innen en nærmere angitt frist.
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk, fokus på samspill og de yngste barna inngår i alle hovedområdene:
- Identifisere lek- og læringsmiljøer i barnehagen og nærmiljøet, inkludert natur og urbane miljøer ut ifra muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer
- Barns fysiske vekst, utvikling og motorisk læring
- Kroppslig lek
- Biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling
- Fysiske fenomener, teknologi og utforskende lek i barnehagen
- Helse; fysisk aktivitet, kosthold og livsmestring
Teaching and learning methods
Emnet er for ph.d.-studenter som har fullført og bestått emnet «Innføring i profesjonsteori PHDPR9130» og ønsker å fordype seg videre i profesjonsteoretiske spørsmål
Opptakskrav
Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.
Ved konkurranse om opptak til emnet, vil kvalifiserte søkere prioriteres i følgende rekkefølge:
- studenter på doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier ved OsloMet
- studenter på andre doktorgradsprogrammer ved OsloMet
- doktorgradsstudenter utenfor OsloMet
- andre søkere med relevant hovedfag eller mastergrad
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse og medstudentvurderinger
- Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer.
Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til aktiv tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.
Assessment
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager, omfang 2500 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Emnet består dels av en allmenn komponent med vekt på utvalgte profesjonsteoretiske grunnlagsspørsmål som:
- Hva er profesjonsteoriens mest sentrale blindflekker og slagsider?
- Hvilke yrkesgrupper privilegeres i rådende forståelser av profesjonsbegrepet?
- Hvordan har forståelsen av profesjoner endret seg gjennom tidene?
- Hvilken rolle har profesjonsteori spilt for profesjonene selv?
- Er profesjonsbegrepet fortsatt relevant i dagens samfunn?
Emnet har også en individuell komponent der deltakerne får fordype seg i en selvvalgt gren av profesjonsteori gjennom skriving av et vitenskapelig essay (beskrevet nærmere nedenfor).
Undervisningsspråk
Norsk
Examiners
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.