EPN-V2

BLD1300 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emnet gjennomføres som en kombinasjon av forelesninger og gruppediskusjoner. Deltakere er forventet å lese oppgitt pensum i forkant av samlingene og bidra aktivt til diskusjoner underveis.

Deltagere vil bli informert om undervisningsplanen i god tid før emnestart, på læringsplattformen Canvas.

Deltagelse i emnet krever fysisk tilstedeværelse i klasserommet.

Learning outcomes

Essayet vurderes til bestått eller ikke bestått. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til ikke bestått, kan det leveres inn i bearbeidet form én gang innen en nærmere angitt frist.

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk, fokus på samspill og de yngste barna inngår i alle hovedområdene:

  • Identifisere lek- og læringsmiljøer i barnehagen og nærmiljøet, inkludert natur og urbane miljøer ut ifra muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer
  • Barns fysiske vekst, utvikling og motorisk læring
  • Kroppslig lek
  • Biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling
  • Fysiske fenomener, teknologi og utforskende lek i barnehagen
  • Helse; fysisk aktivitet, kosthold og livsmestring

Teaching and learning methods

Emnet er for ph.d.-studenter som har fullført og bestått emnet «Innføring i profesjonsteori PHDPR9130» og ønsker å fordype seg videre i profesjonsteoretiske spørsmål

Opptakskrav

Bestått mastergrad (120 studiepoeng) eller tilsvarende utdanning.

Ved konkurranse om opptak til emnet, vil kvalifiserte søkere prioriteres i følgende rekkefølge:

  1. studenter på doktorgradsprogrammet i profesjonsstudier ved OsloMet
  2. studenter på andre doktorgradsprogrammer ved OsloMet
  3. doktorgradsstudenter utenfor OsloMet
  4. andre søkere med relevant hovedfag eller mastergrad

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Obligatoriske aktiviteter med krav til aktiv deltakelse og medstudentvurderinger

  • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisning

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer.

Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

Utfyllende informasjon om obligatoriske aktiviteter og krav til aktiv tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, deltid.

Assessment

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over tre dager, omfang 2500 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tilgjengelig så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Emnet består dels av en allmenn komponent med vekt på utvalgte profesjonsteoretiske grunnlagsspørsmål som:

  • Hva er profesjonsteoriens mest sentrale blindflekker og slagsider?
  • Hvilke yrkesgrupper privilegeres i rådende forståelser av profesjonsbegrepet?
  • Hvordan har forståelsen av profesjoner endret seg gjennom tidene?
  • Hvilken rolle har profesjonsteori spilt for profesjonene selv?
  • Er profesjonsbegrepet fortsatt relevant i dagens samfunn?

Emnet har også en individuell komponent der deltakerne får fordype seg i en selvvalgt gren av profesjonsteori gjennom skriving av et vitenskapelig essay (beskrevet nærmere nedenfor).

Undervisningsspråk

Norsk

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.