EPN-V2

BLD1200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

    Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

  • Required preliminary courses

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har

    • kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon.
    • kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
    • kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen.
    • kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger.
    • kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
    • kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene.
    • kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat.
    • har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
    • arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
    • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
  • Content

    Kunnskapsområdet består av følgende temaer

    • Det flerkulturelle samfunnet
    • Religions- og livssynskunnskap
    • Profesjonsetikk og etisk teori
    • Høytids- og fortellingsdidaktikk
    • Grunnleggende samfunnsteori
    • Velferdsstaten
    • Familie, barn og oppvekst
    • Barn i vanskelige livssituasjoner
    • Foreldresamarbeid
  • Teaching and learning methods

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, klasseundervisning, seminarer, ekskursjoner, storforelesninger og veiledning.

    Veiledet praksisopplæring

    Praksis knyttes til foreldresamarbeid og arbeid med temaene nærmiljø, samfunn og religion sett i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdet. Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperiodene bli nærmere beskrevet nærmere.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

    2. semester:

    Individuell samtale med en faglærer på 15 minutter med utgangspunkt i hovedtemaer fra pensum.

    3. semester:

    Individuelt refleksjonsnotat (1500 ord) fra praksisfeltet knyttet til foreldresamarbeid.

    Prosjekt i grupper som dokumenteres ved et refleksjonsnotat (1500 ord) og muntlig presentasjon i gruppe for klassen (20 minutter).

  • Assessment

    Eksamen gjennomføres i tredje semester og omfatter en individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager med utgangspunkt i oppgitte temaer.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Det gis ny oppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatte.

  • Grading scale

    Karakterskala A-F.

  • Examiners

    Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- 10% og vil bli vurdert av en ekstern og en intern sensor med gradert karakter A-F.