Programplaner og emneplaner - Student
BLD1200 Society, Religion, Life-stance and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Curriculum
-
SPRING 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.
Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon.
- kunnskap om ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- kunnskap om relasjonen mellom samfunn og individ, kunnskap om barns sosialiseringsprosesser og inkludering i barnehagen
- kunnskap om velferdsstaten, kunnskap om barns oppvekst og rettigheter, familier og felles velferdsordninger
- kunnskap om grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og begrunne barnehagens praksis ut fra etisk teori og kunnskap om barns moralske danning
- kan arbeide med høytider og sentrale fortellinger fra religionene
- kan samarbeide med foreldre basert på barnehagens samfunnsmandat
- har handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide med og reflektere over etikk, livssyn og religion sammen med kolleger, barn og foreldre
- arbeide med grunnleggende verdier i barnehagen og ta aktivt del i barns danningsprosess
- utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjonsetisk kompetanse og forståelse av maktforhold
Content
Kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Det flerkulturelle samfunnet.
- Religions- og livssynskunnskap.
- Profesjonsetikk og etisk teori.
- Høytids- og fortellingsdidaktikk.
- Grunnleggende samfunnsteori.
- Velferdsstaten.
- Familie, barn og oppvekst.
- Barn i vanskelige livssituasjoner.
- Foreldresamarbeid.
Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, deltid (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer, som for eksempel individuelt arbeid, gruppearbeid, klasseundervisning, seminarer, ekskursjoner, storforelesninger og veiledning.
Veiledet praksisopplæring
Praksis knyttes til foreldresamarbeid og arbeid med temaene nærmiljø, samfunn og religion sett i forhold til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdet. Se utdanningens programplan for nærmere beskrivelse av praksisperioder og praksisfordeling. I heftet "Informasjon om praksisopplæringen" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisdelene for praksisperiodene bli nærmere beskrevet nærmere
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
2. semester:
- Individuell samtale med en faglærer på 15 minutter med utgangspunkt i hovedtemaer fra pensum.
3. semester:
- Individuelt refleksjonsnotat (1500 ord) fra praksisfeltet knyttet til foreldresamarbeid.
- Prosjekt i grupper som dokumenteres ved et refleksjonsnotat (1500 ord) og muntlig presentasjon i gruppe for klassen (20 minutter).
Assessment
Eksamen gjennomføres i tredje semester og omfatter en individuell skriftlig hjemmeeksamen over syv dager med utgangspunkt i oppgitte temaer. Oppgaven har et omfang på 3500 ord +/- ti prosent og vil bli vurdert av en ekstern og en intern sensor med gradert karakter A-F.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen. Det gis ny oppgave.
Pensumliste
(Totalt ca. 1660 sider)
Brusdal, R. og Frønes, I. (2008). Små keisere: Barn og forbruk i verdens rikeste land. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3-4 og 6-8. 74 sider.
Børresen, B. og Malmhester, B. (2008). Filosofere i barnehagen, Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 4. 27 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Båtnes, P. I. (2012). «Hvilken flerkulturell forståelse?» I: Båtnes, P. I. og Egden, S. (red.). Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1. 34 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Dingstad, P. (2012). «Åttetoget til Tokyo». I: Otterstad, A. N. og Rossholt, N. (red.) Barnehagelærerutdanningens kompleksitet: Bevegelser i faglige perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 14. 24 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Dyregrov, A. (2006). Sorg hos barn: En håndbok for voksne. 2. utg. Bergen: Fagbokforlaget. 171 sider.
Eidhamar, L. G. (2014). Små mennesker - stort mangfold: Religioner og livssyn i barnehagen. 2. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Ca. 190 sider.
Leer-Salvesen, P. og Eidhamar, L. G. (2014). Nesten som deg selv: Barn og etikk. 4. utg. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Ca. 180 sider.
Eriksen, T. H. (red.) (2001). Flerkulturell forståelse. 3. Utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 4 og 6. 37 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Foros, P. B. og Vetlesen, A. J. (2012). Angsten for oppdragelse: Et samfunnsetisk perspektiv på dannelse . Oslo: Universitetsforlaget. S. 107-145. 39 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Frønes, I. (2006). De likeverdige. Om sosialisering og de jevnaldrenes betydning. Oslo: Gyldendal Akademisk. S. 55-62 og 174-205. 38 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Hovdelien, O. (2012). «Barnehagens formålsparagraf - hvordan skal den forstås?», Prismet, nr. 2-3. Oslo: IKO-forlaget. 9 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Kasin, O. (2012). «Kultur som mangfold og problem i barnehagen». I: Båtnes, P. E. og Egden, S. (red.) Flerkulturell forståelse i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk. S. 129-139. 11 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Kasin, O. og Bergfkødt, S. (2014). Samfunnsfag for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 1-4. 230 sider.
Larsen, A. K og Slåtten, M. V. (2015). En bok om oppvekst. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 14 (Barnehagen som organisasjon), kap. 15 (Ledelse i barnehagen) og kap. 18 (Barn og rettigheter), 51 sider
Lile, H. K. (2012). «Barn av minoriteter og urfolk» I Høstmælingen, N., Kjørholt, E. S. og Sandberg, K. (red.) Barnekonvensjonen: Barns rettigheter i Norge. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 16. 15 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Lindboe, I. M. (2008). «Profesjoners etiske utfordringer i et flerkulturelt samfunn». I Otterstad, A. M. (red.). Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold - fra utsikt til innsikt. Oslo: Universitetsforlaget. S. 179-194. 15 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Rossholt, N. (2007). «Krop og bevægelse, hvad har det med køn å gjøre?» I Hersking, M. (red.). Kropslighed og læring i daginstitutioner. Værløse: Billesø & Baltzer. Kap. 3. 16 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Sagberg, S. (2012). Religion, verdier og danning. Barns møte med de store spørsmål i livet, Bergen: Fagbokforlaget, s. 21-47. 26 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Sødal, H. K. (2014). Kristen tro og tradisjon i barnehagen, 5.utg. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk. 262 sider.
Winje, G. m.fl. (2008). «Fra divali til halloween. Etikk, religion og filosofi». I Moser, T. og Pettersvold, M. (red.). En verden av muligheter: Fagområdene i barnehagen . Oslo: Universitetsforlaget. S. 118-136. 18 sider. (Tilgjengelig i eget kompendium.)
Pedagogikk
*Titler merket med * er tilgjengelig i eget kompendium.
Giæver, K. (2014): Inkluderende språkfelleskap i barnehagen. Kap. 1 Teoretiske perspektiver: fremtredelsesrommet som inkluderende arena. Bergen: Fagbokforlaget. (s. 14 - 25: 11 s)
Gjervan, M.; Andersen, C. E.; Bleka, M. (2006): Se mangfold! perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen . Kap. 5. Foreldresamarbeid. (s. 85 - 119; 34 s)
Glaser, Vibeke (2013): Foreldresamarbeid. Barnehagen i et mangfoldig samfunn. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 (15-23); kap. 5 til 9; 53-100; 54 s.)
* Pope L. A. (2009): ¿Den monokulturelle barnehagediskursen¿. I Fajersson K. E., Karlsson, E., Becher, A. B. og Otterstad, A. M. (red.). Grip sjansene! (s. 53 - 64; 11 s.)
* Sand, S. (2008) Ulikhet og fellesskap. Flerkulturell pedagogikk i barnehagen. Kap. 6. «Flerkulturell pedagogikk» (s. 159 - 181; 22 s.)
*Stefansen, Kari (2008): ¿Et uendelig ansvar. Om foreldreskap i middelklassen¿. I Bø, B. P. & Olsen, B. C. R. (red.): Utfordrende foreldreskap- under ulike livsbetingelser og tradisjoner . Oslo: Gyldendal Akademiske. 27-49. (22 s.)
* Syed, B. F. (2012) ¿Religiøst mangfold i barnehagen som et normalperspektiv¿. I Første Ste g nr 4. (s. 56 - 58 , s.)
******
Det forutsettes at studentene i tillegg setter seg inn i de til enhver tid gjeldende styringsdokumenter for arbeid i barnehagen:
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (2011). Likestilling 2014: Regjeringens handlingsplan for likestilling mellom kjønnene. Oslo: Departementenes servicesenter. URL: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Likestilling/likestilling_2014.pdf.
Friis, P. (2006). Temahefte om menn i barnehagen, om å rekruttere og beholde menn i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
FNs konvensjon om barnets rettigheter (barnekonvensjonen) av 20.11.1989. URL:http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2004/fns-barnekonvensjon.html?id=88078.
Kunnskapsdepartementet (2009). Kvalitet i barnehagen. Stortingsmelding nr. 41, 2008-2009. URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868.
Kunnskapsdepartementet (2010). Mangfold og mestring, NOU 2010:7. Oslo: Departementenes servicesenter. URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2010/NOU-2010-7.html?id=606151.
Kunnskapsdepartementet (2012). Til barnets beste: Ny lovgivning for barnehagene. NOU 2012:1. Oslo: Departementenes servicesenter. URL: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/nouer/2012/nou-2012-1.html?id=669113.
Lov om barn og foreldre (barnelova). URL: http://www.lovdata.no.
Lov om barnehager (barnehageloven). URL: http://www.lovdata.no.
Lov om barneverntjenester (barnevernloven). 2012. Lov av 17. juli 1992 om barneverntjenester.http://www.lovdata.no (lest 23.04.13)
Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven). URL: http://www.lovdata.no.
Lov om behandlingsmåter i forvaltningssaker (forvaltningsloven). 2010. URL: http://www.lovdata.no.
Kunnskapsdepartementet (2011). Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. URL:http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/kd/Lover_og_regler/reglement/2006/rammeplan-for-barnehagens-innhold-og-opp.html?id=278626.
Rossholt, N. (2006). Temahefte om likestilling i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Det tas forbehold om endring/revidering i pensumlitteraturen. Dette vil bli gjort i samråd med studentene og under forutsetning av at studieleder vil godkjenne disse endringene.
(Pensumliste ajour: 26. mai 2016)