EPN-V2

BLD1100 Children's Development, Play and Learning 1 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek og læring 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike teoretiske perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og er av avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Forskningsbasert undervisning og erfaringer i praksis skal danne grunnlag for kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger. Undervisningen tydeliggjør barnehagepedagogiske tilnærminger og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. Sammenhengen mellom teori og praksis er integrert i kunnskapsområdet.

    Studenten skal i løpet av første studieår få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
    • lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
    • observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
    • barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
    • samiske perspektiver på barndom
    • offentlige dokumenter som berører barnehagen

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • skape, lede og evaluere pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
    • planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
    • analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
    • analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
    • utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag
    • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring
  • Content

    A paper of between 6 and 8 pages (not including list of contents and list of references) must be delivered within 2 months of the completion of the course.;The teacher and co-teacher responsible for the course will assess the paper. A passed paper is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the paper is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised paper once, by a specified deadline.

  • Teaching and learning methods

    Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

    Praksis

    Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.

    Fordeling av praksisperiodene: 1 semester: 15 dager på eget arbeidssted - veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med dialogpartner (samtalepartner i barnehagen). Dagene fordeles i utgangspunktet med 3 dager i fem uker og kombineres med ordinære samlinger og knyttes opp mot arbeidskravet.

  • Course requirements

    The course is mandatory for all ;candidates. It is recommended that candidates complete this course as early as possible in the programme.

    The course takes a conceptual and history of ideas approach to social work and social policy as a field of knowledge and as institutional practice. The course is intended to develop the integration of the two subject areas social work and social policy, and endeavours will be made to contribute to such integration through the teaching and the issues raised. The course consists of three main thematic components:

    • Important methodological approaches to the study of concepts and ideas.
    • Important traditions in social work and social policy.
    • Development of core concepts in social policy and social work.;;
  • Assessment

    No prior knowledge requirements.

  • Permitted exam materials and equipment

    After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    Candidates

    • have in-depth knowledge of and insight into different methodological approaches to the study of concepts and ideas and have an overview of the main lines of argument in the methodological debate about the study of ideas and concepts
    • are familiar with cutting edge knowledge in central traditions in social work and social policy
    • have in-depth knowledge and understanding of key concepts and ideas in the field of social work and social policy

    Skills

    Candidates are capable of

    • reflecting on and communicating the research in the field and its development in a history of ideas context
    • contributing to developing important ideas and concepts in the field of social work and social policy
    • assessing different methodological tools in order to compare and problematise concepts and ideas in the subject area

    General competence

    Candidates are capable of

    • contributing to developing the debate on fundamental issues in social work and social policy
    • identifying innovative theoretical issues of relevance to social work and social policy
    • disseminating theoretical research both nationally and internationally
  • Grading scale

    The candidates will submit analyzes of syllabus;and other texts. Teaching is organised as a combination of lectures, discussions and presentations by the candidates in which texts are discussed and topical research presented.;

  • Examiners

    Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence from teaching may;only be accepted under certain circumstances and;upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their paper assessed.;;