EPN-V2

BLD1100 Children's Development, Play and Learning 1 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek og læring 1
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
  • lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
  • observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
  • barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
  • samiske perspektiver på barndom
  • offentlige dokumenter som berører barnehagen

Ferdigheter

Studenten kan

  • skape, lede og evaluere pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
  • planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
  • analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
  • analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
  • utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag
  • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring

Content

  • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
  • Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
  • Barns medvirkning og medbestemmelse
  • Samspill og vennskap
  • Barnehagens fysiske miljø
  • Digitalpraksis
  • Lede seg selv og barn
  • Didaktikk

Teaching and learning methods

Ikke relevant.

Course requirements

Bestått-Ikke bestått.

Assessment

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Permitted exam materials and equipment

5 studiepoeng overlappende med INTENPRA1/MINTPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med INTENPRA2/MINTPRA2.

10 studiepoeng overlappende med INTENPRA10/MINTPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med INTENPRA20/MINTPRA20.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Vurderes av en intern og en ekstern sensor.