Programplaner og emneplaner - Student
BLD1100 Children's Development, Play and Learning 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Barns utvikling, lek og læring 1
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care - Web- and Campus-based
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Veiledede praksisstudier, selvstudier, simulering og refleksjonsgrupper.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
- lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
- barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- samiske perspektiver på barndom
- offentlige dokumenter som berører barnehagen
Ferdigheter
Studenten kan
- skape, lede og evaluere pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
- planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer
Generell kompetanse
Studenten kan
- utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
- analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag
- evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring
Content
- Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring
- Observasjon, dokumentasjon og refleksjon
- Barns medvirkning og medbestemmelse
- Samspill og vennskap
- Barnehagens fysiske miljø
- Digitalpraksis
- Lede seg selv og barn
- Didaktikk
Teaching and learning methods
Ikke relevant.
Course requirements
Bestått-Ikke bestått.
Assessment
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Permitted exam materials and equipment
5 studiepoeng overlappende med INTENPRA1/MINTPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med INTENPRA2/MINTPRA2.
10 studiepoeng overlappende med INTENPRA10/MINTPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med INTENPRA20/MINTPRA20.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Vurderes av en intern og en ekstern sensor.