EPN-V2

BLD1100 Children's Development, Play and Learning 1 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek og læring 1
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

    Studenten har kunnskap om

    • aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
    • lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
    • observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
    • barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning;
    • samiske perspektiver på barndom
    • offentlige dokumenter som berører barnehagen

    Ferdigheter ;; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;

    Studenten kan

    • skape, lede og evaluere pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
    • planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
    • analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer

    Generell kompetanse ; ; ; ; ; ; ; ;

    Studenten kan

    • utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
    • analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
    • ;utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag
    • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring
  • Content

    Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

    • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
    • Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
    • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
    • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.
  • Teaching and learning methods

    Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

    • Arbeidskrav 1:
    1. Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
    • Arbeidskrav 2:
    1. Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
    2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).

    For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

  • Course requirements

    Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret.Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Permitted exam materials and equipment

    Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

  • Grading scale

    Eksamen vurderes av to interne sensorer.

  • Examiners

    Se programplanen.