EPN-V2

BLAPE3100 Practical Training, 4th Year Course description

Course name in Norwegian
Praksis eget arbeidssted, 4.studieår deltid
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

For mer informasjon om praksisstudier - se programplanen.

Required preliminary courses

For utfyllende informasjon om progresjonskrav les i programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Learning outcomes

Praksisstudiet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.

Content

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og gruppeoppgaver.

Studentene øver på blodprøvetaking og lærer om tilhørende avfallsrutiner.

Teaching and learning methods

Praksisstudiets innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.

Course requirements

Emnet gir en introduksjon til bioingeniørfaglig profesjonsutøvelse og skal samtidig binde bioingeniørfaget til verdigrunnlaget som er felles for all helsefaglig yrkesutøvelse. Sentralt står et helhetlig syn på mennesket, respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjoner og temaer som danner felles referanseramme for yrkesutøvelsen innenfor de ulike profesjonene, eksempelvis helselover, kommunikasjon og samhandling. Bioingeniørers helsefaglige profesjonsutøvelse blir belyst med eksempler rundt etikk, taushetsplikt og samtykke. Emnet gir dessuten en introduksjon til bioingeniørens arbeid i laboratoriet, blodprøvetaking, preanalytiske forhold og laboratorieanalysers plass i helsevesenet.

Assessment

Studenten må være tatt opp på studiet.

Grading scale

Praksisstudiet vurderes til bestått / ikke bestått.

Examiners

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive hva som kjennetegner en helsefaglig profesjon og gjøre rede for hva som ligger i begrepet profesjonell kompetanse
  • kan gjøre rede for bioingeniørens yrkesrolle i et historisk og fremtidsrettet perspektiv, også med vekt på samhandling med de andre helseprofesjonene
  • kjenner til laboratorieanalysers plass i helsetjenesten
  • har grunnleggende kunnskap om venøs blodprøvetaking
  • kan gjøre rede for teorier for god kommunikasjon og strategier for samarbeid i grupper
  • kan gjøre rede for kulturbegrepet og behov for tverrkulturell kommunikasjon
  • kan gjøre rede for lover og forskrifter som er relevante for helsepersonell
  • kan gjøre rede for etiske teorier, yrkesetikk og begreper som er relevante for helsefaglig yrkesutøvelse
  • kjenner til ulike perspektiv på helse og sykdom
  • kjenner til sikkerhetsrutiner knyttet til smitteproblematikk og håndtering av biologisk materiale

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre små prosjekter i grupper og presentere resultater fra arbeidet
  • kan ta blodprøve av medstudent etter gjeldene retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere, reflektere over og diskutere problemstillinger de kan møte i sin fremtidige yrkesutøvelse