Programplaner og emneplaner - Student
BLAPE3100 Practical Training, 4th Year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis eget arbeidssted, 4.studieår deltid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For mer informasjon om praksisstudier - se programplanen.
Required preliminary courses
For utfyllende informasjon om progresjonskrav les i programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Learning outcomes
Praksisstudiet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.
Content
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger og gruppeoppgaver.
Studentene øver på blodprøvetaking og lærer om tilhørende avfallsrutiner.
Teaching and learning methods
Praksisstudiets innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
Course requirements
Emnet gir en introduksjon til bioingeniørfaglig profesjonsutøvelse og skal samtidig binde bioingeniørfaget til verdigrunnlaget som er felles for all helsefaglig yrkesutøvelse. Sentralt står et helhetlig syn på mennesket, respekt for dets integritet, autonomi og rett til medbestemmelse. Emnet inneholder grunnleggende kunnskap om helseprofesjoner og temaer som danner felles referanseramme for yrkesutøvelsen innenfor de ulike profesjonene, eksempelvis helselover, kommunikasjon og samhandling. Bioingeniørers helsefaglige profesjonsutøvelse blir belyst med eksempler rundt etikk, taushetsplikt og samtykke. Emnet gir dessuten en introduksjon til bioingeniørens arbeid i laboratoriet, blodprøvetaking, preanalytiske forhold og laboratorieanalysers plass i helsevesenet.
Assessment
Studenten må være tatt opp på studiet.
Grading scale
Praksisstudiet vurderes til bestått / ikke bestått.
Examiners
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive hva som kjennetegner en helsefaglig profesjon og gjøre rede for hva som ligger i begrepet profesjonell kompetanse
- kan gjøre rede for bioingeniørens yrkesrolle i et historisk og fremtidsrettet perspektiv, også med vekt på samhandling med de andre helseprofesjonene
- kjenner til laboratorieanalysers plass i helsetjenesten
- har grunnleggende kunnskap om venøs blodprøvetaking
- kan gjøre rede for teorier for god kommunikasjon og strategier for samarbeid i grupper
- kan gjøre rede for kulturbegrepet og behov for tverrkulturell kommunikasjon
- kan gjøre rede for lover og forskrifter som er relevante for helsepersonell
- kan gjøre rede for etiske teorier, yrkesetikk og begreper som er relevante for helsefaglig yrkesutøvelse
- kjenner til ulike perspektiv på helse og sykdom
- kjenner til sikkerhetsrutiner knyttet til smitteproblematikk og håndtering av biologisk materiale
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre små prosjekter i grupper og presentere resultater fra arbeidet
- kan ta blodprøve av medstudent etter gjeldene retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere, reflektere over og diskutere problemstillinger de kan møte i sin fremtidige yrkesutøvelse