Programplaner og emneplaner - Student
BLAPE3100 Practical Training, 4th Year Course description
- Course name in Norwegian
- Praksis eget arbeidssted, 4.studieår deltid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I undervisningen skal studentene tilegne seg grunnleggende teknikker, anvende kreativ metode og arbeidsprosesser og utvikle egen uttrykkskompetanse gjennom i praktisk arbeid med fagene og i samspill med andre studenter. Gruppenes kunstproduksjoner med etterfølgende faglige diskusjoner (Jf. arbeidskrav i høstsemesteret) skal synliggjøre en forståelse for og anvendelse av lærte teknikker i et helhetlig kunstfaglig uttrykk.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse i kunstproduksjon i gruppe for og med barnepublikum og etterfølgende faglig refleksjon knyttet til det individuelle fordypningsarbeidet i barnehagen
- Individuelt notat knyttet til valgt fordypningsområde i egen barnehage, 1000 ord +/- 10%
- Minimum to veiledninger med faglærer
- Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelle representanter for barnehager, omfang 10-15 minutter
For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng)
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Semesterplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse.
For mer utfyllende informasjon om deltakelse, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Required preliminary courses
For utfyllende informasjon om progresjonskrav les i programplan for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Learning outcomes
Praksisstudiet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i kunnskapsområdene og relateres til studentenes erfaringsbakgrunn og kompetanse.
Content
I heftet "Informasjon om praksisoppgavene" vil innhold, fokus og oppgaver i de enkelte praksisperiodene bli beskrevet nærmere. Heftet publiseres på universitetets digitale læringsplattform.
Teaching and learning methods
Praksisstudiets innhold skal gjennomføres i nært og forpliktende samarbeid mellom praksisbarnehager, praksislærere i barnehagen, studenter og faglærere på universitetet.
Course requirements
Eksamen vurderes av to interne og en ekstern sensor.
Assessment
- Dramafaglige, musikkfaglige, romlige og formingsfaglige inntrykk og utrykk
- Estetiske og praktiske virkemidler i drama, forming og musikk
- Barnekultur i et mangfoldig samfunn
- Formidling av kunst, kultur, rom og arkitektur i storby og nærmiljø
- Presentasjons-, formidlings og dokumentasjonsmåter innen kunst, kultur og kreativitet
- Ledelse og veiledning i barnehagen
- Yrkesetikk knyttet til arbeidet med kunst, kultur og kreativitet
- Kritisk og etisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
- Aktuelle offentlige styringsdokumenter
Grading scale
Praksisstudiet vurderes til bestått / ikke bestått.
Examiners
Praksis på eget arbeidssted vurderes av faglærer i samarbeid med barnehagen.
Praksis i en av OsloMets praksisbarnehager (ekstern barnehage) vurderes av praksislærer i samarbeid med faglærer.