Programplaner og emneplaner - Student
BLA3901 Bachelor's assignment Course description
- Course name in Norwegian
- Bachelor med studieopphold utenfor Norge
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
- Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
- Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
- Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet
Ferdigheter
Studenten
- Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
- kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
- Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
- Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
- Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
- Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
- Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager
Content
I bachelorperioden skal studenten dokumentere profesjonskunnskap, videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Før utreise deltar studenten i faglige forberedelser og under oppholdet vil det også være faglige arbeidsoppgaver.
Studieoppholdet vil som hovedregel innebære opphold i en eller to institusjoner for barn i et av instituttets partnerland, og et kortere opphold ved en barnehagelærerutdanningsinstitusjon i samme land. Innholdet skal knyttes til kunnskap om kultur, profesjonsutøvelse og barns oppvekstsvilkår i det landet studenten befinner seg, men med et tydelig komparativt pedagogisk perspektiv og diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.
Se Bachelorhefte for nærmere beskrivelse av arbeid før utreise, under oppholdet og ved hjemkomst.
Teaching and learning methods
The exam will be jointly marked by an internal and an external examiner. The external examiner will read a selection of the exam papers and collaborate with the internal examiner in a way that benefits all the students.
Course requirements
The course is open to students who have completed at least a one-year introductory course in Development Studies at either OsloMet, or equivalent courses at other universities/university colleges in Norway or abroad
Assessment
This course offers basic knowledge about sustainable and unsustainable development and the range of framework for sustainability transitions. Emphasis is put on the relationship between rich and poor countries.
The course will highlight the various uses of the term sustainability, sustainable/unsustainable development, the Anthropocene and the Capitalocene. Students will learn about the problems and challenges that these concepts address, and the main historical trajectories of global development that have brought us to the present situation. A main objective of the course is to introduce the students to insights and tools to critically discuss the broad range of choices about sustainability transitions.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.