EPN-V2

BLA3901 Bachelor's assignment Course description

Course name in Norwegian
Bachelor med studieopphold utenfor Norge
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

I bacheloremnet skal studentene erfare at studieopphold ved institusjoner utenfor Norge gir utvidet innsikt i og handlingsrepertoar for pedagogisk arbeid med barn, personale og foreldre med ulik bakgrunn og ulike forutsetninger. Studieoppholdet byr på muligheter for økt bevisstgjøring og handlingskompetanse i forhold til interkulturell kommunikasjon, etisk refleksjon og flerkulturell pedagogikk. Oppholdet bidrar til personlig og faglig bevisstgjøring om egne verdier og eget pedagogisk ståsted i forhold til syn på barn, lek, læring og voksen-barn relasjoner.

Perioden stiller høye krav til selvstendighet og evne til å søke veiledning og innhente kunnskap og erfaringer fra ulike kilder. I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskaper fra tidligere deler av studiet og fordype seg i et tema de ser som vesentlig for sitt framtidige arbeid som barnehagelærer. Det kreves godkjenning som utvekslingsstudent i tråd med OsloMets regelverk.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har begynnende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Har innsikt i situasjonen for barn, lokale barnehagepraksiser og pedagogisk tenkning i området hvor studieoppholdet finner sted
  • Har kunnskap om interkulturell kommunikasjon, komparativ og flerkulturell pedagogikk
  • Har kunnskap om og innsikt i samfunnsforhold og kulturen i vertslandet

Ferdigheter

Studenten

  • Har evne til å formulere og avgrense en pedagogisk og/eller fagdidaktisk problemstilling
  • kan anvende noe vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap til å formidle og dokumentere erfaringer og sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • Kan kommunisere faglig om egne og andres kulturelle og især pedagogiske tradisjoner og verdier i en interkulturell kontekst
  • Viser ferdigheter i akademisk skriving og kan visuelt fremstille og reflektere kritisk over interkulturelle erfaringer fra perioden
  • Kan planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid i tråd med faglige og metodiske krav og forskningsetiske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere kritisk og etisk over interkulturell kommunikasjonsteori i lys av praksis
  • Kan diskutere sammenhenger mellom flerkulturell pedagogikk og barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • Kan reflektere kritisk og etisk over kulturelt og språklig mangfold i norske barnehager

Content

I bachelorperioden skal studenten dokumentere profesjonskunnskap, videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Før utreise deltar studenten i faglige forberedelser og under oppholdet vil det også være faglige arbeidsoppgaver.

Studieoppholdet vil som hovedregel innebære opphold i en eller to institusjoner for barn i et av instituttets partnerland, og et kortere opphold ved en barnehagelærerutdanningsinstitusjon i samme land. Innholdet skal knyttes til kunnskap om kultur, profesjonsutøvelse og barns oppvekstsvilkår i det landet studenten befinner seg, men med et tydelig komparativt pedagogisk perspektiv og diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

Se Bachelorhefte for nærmere beskrivelse av arbeid før utreise, under oppholdet og ved hjemkomst.

Teaching and learning methods

Bacheloroppgaven kan dokumenteres og utføres på ulike måter underveis. Problemstilling for bachelor oppgaven skal godkjennes av veileder, og metoden må henge sammen med valgt problemstilling.

Hele utenlandsoppholdet varer i minimum to måneder. Alle studenter skal:

  • delta i forberedelsesprogram hvor studentene får innsikt i temaer knyttet til det forestående utenlandsoppholdet
  • delta på oppgave og metodeseminar før utreise
  • gjennomføre tre veiledninger med tildelt veileder. Veiledningen kan skje via skype eller annet egnet medium, og kan gjennomføres enkeltvis eller med medstudenter
  • loggføre daglige erfaringer som utgangspunkt for ukentlige refleksjonssamtaler med medstudenter
  • fordype seg i selvvalgt pensum
  • gjennomføre et tre til fire ukers lokalt praksisopphold etter avtalt plan.
  • delta i studieopplegg ved samarbeidsinstitusjonen, tilsvarende om lag én uke, og eventuelt workshops for ansatte innen barnehagefeltet, arrangert av samarbeidsinstitusjonen.
  • undersøke, observere og dokumentere fenomener som er interessante for kommende profesjonsutøvelse
  • delta i eventuelle relevante møter med lokale samarbeidspartnere.

Perioden avsluttes med innlevering av bacheloroppgave.

Course requirements

Se arbeids- og undervisningsformer

Assessment

The course is divided into two parts. Part 1 is carried through in the third semester and includes knowledge of pathophysiological processes, such as inflammation, infection, cell damage, cell death and cancer development is essential to understanding disease processes. Characterising the disturbances in the biological processes, which take place in connection with disease, forms the basis for laboratory diagnostics. Analysis of biochemical markers and cells from different organs is important to the diagnosis and treatment of patients, and the medical laboratory scientist is key in the completion of these analyses.

Part 2 of the course is a project in interdisciplinary communication, interaction and supervision, which is carried through in the fourth semester.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.