EPN-V2

BLA3420 Management Related to Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert læringsmiljø i barnehagen med bevegelse, helse og naturopplevelser som sentrale elementer for alle barn
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • fordypet kunnskap om hvordan arbeid med natur, helse og bevegelse kan bidra til inkludering i barnehagen
  • videreutviklet kunnskap om økologi, bærekraftig utvikling og fysisk aktivitet og helse
  • utvidet kunnskap om barns kroppslige lek, utfordring og mestring, undring og oppdagelser i ulike rom og med ulike materialer

Ferdigheter Studenten kan

  • vurdere innhold i medier kritisk og har kunnskap om muntlig og skriftlig argumentasjon
  • forstå og analysere barnehagepolitiske problemstillinger
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen
  • finne frem til og utnytte varierte og rikholdige leke - og natur-miljøer i barnehagens nærmiljø
  • lede kompetanseutvikling blant personalet i fagdidaktisk arbeid knyttet til arbeid med natur, helse og bevegelse
  • utøve kritisk og etisk refleksjon over og vurdering av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy

Generell kompetanse Studenten kan

  • reflektere kritisk over ulike leke- og lærings miljøer som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper

Content

  • Ledelse og veiledning i barnehagen som understøtter arbeidet med natur, helse og bevegelse
  • Yrkesetikk knyttet til arbeidet med natur, helse og bevegelse
  • Databaser for barnehageforskning
  • Aktuelle offentlige styringsdokumenter
  • Kritisk refleksjon over ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
  • Mangfold i naturen; sammenheng og variasjon av biotoper og nøkkelarter
  • Fysiske fenomener og eksperimentell lek
  • Naturtyper som stimulerer barn til bevegelse, nysgjerrighet og undring
  • Tilrettelegging av aktiviteter i barnehagens uteområder og ulike naturområder
  • Friluftsliv i et flerkulturelt og historisk perspektiv
  • Presentasjons-, formidlings- og dokumentasjonsmåter innen natur, helse og bevegelse

Teaching and learning methods

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.

Course requirements

  • 10 studiepoeng overlapp med ORTO1200 Biomekanikk og bevegelsesanalyse.

Assessment

Avsluttende vurdering

Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 30 minutter, hvorav om lag 20 minutter til presentasjon og om lag 10 minutter til etterfølgende faglig samtale.

Eksamen legges til slutten av fordypningsperioden i 8. semester.

Vurderingskriterier

Det vises til kapittel om vurdering og tabell kvalitative vurderingskriterier.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved OsloMet.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Studenten kan ha med inntil to A-4 sider med stikkord, tankekart.

Grading scale

Gradert skala: A - F.

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-1 andre ledd og HiOAs Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer kap. 3.