EPN-V2

BLA3410 Management Related to Arts, Culture and Creativity Course description

Course name in Norwegian
Kunst, kultur, og kreativitet
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012.

 

Fordypning

Fordypningsemnet utgjør 30 studiepoeng i det siste studieåret og skal bygge på kunnskapsområdet kunst, kultur og kreativitet (KKK). I fordypningen skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og kompetanser i ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen. Fordypingen skal være relevant for barnehagelærerens yrkesutøving og skal inneholde veiledet praksisopplæring.

Barnehagelærerprofesjonen omfatter ledelse av barn og personale, faglig og administrativt.  Kunnskap og kompetanse om ledelse er nødvendig for å ivareta barnehagens samfunnsmandat og kunne skape et læringsmiljø der fagområdene er sentrale. Ledelse er tuftet på idealer om likeverd, demokrati og ivaretakelse av mangfold. 

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan vise

  • videreutviklet teoretisk og praktisk kunnskap i drama, forming og musikk
  • videreutviklet kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale knyttet til kunstneriske prosesser og kunstdidaktisk forståelse
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • kunnskap om hvordan arbeid med kunst. Kultur og kreativitet kan bidra til inkludering i barnehagen
  • utvidet kunnskap om barns varierte kunstneriske uttrykksmåter og kunstfaglige lærings- og danningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt  og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
  • kan utforske og anvende lek, ulike estetiske virkemidler, verktøy, rom, materialer og teknikker i samspill med de yngste barna
  • kan lede, planlegge, tilrettelegge for et kreativt miljø med vekt på fantasi, fortelling, lek  og improvisasjon
  • kan begrunne og vurdere skapende virksomhet for og med barn i ulike fysiske miljøer i og utenfor barnehagen, i lys av aktuell forskning
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
  • har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

I emnet arbeider studenten med en skriftlig og praktisk profesjonsrettet FoU-oppgave. Oppgaven inkluderer både fag I og profesjonsfag, eventuelt også fag II. FoU-oppgaven skal belyse problemstillinger knyttet til de praktiske og estetiske fagenes egenart, kunnskapsgrunnlag, historie, praktiske og estetiske prosesser og/eller verdigrunnlag. I FoU-oppgaven skal studenten se flere av de praktiske og estetiske fagene i sammenheng. Arbeid med FoU-oppgaven krever metodisk fremgangsmåte, kritisk refleksjon og selvstendig arbeid fra oppstart og gjennom hele emnet. Emnet inngår i internasjonalt semester. 

Course requirements

Bestått tidligere emner ved studiet, tilsvarende 110 studiepoeng. Jamfør nasjonale retningslinjer for utdanningen.

Assessment

Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 35 minutter, hvorav om lag 25 minutter til presentasjon og om lag 10 minutter til etterfølgende faglig samtale.

Ny/utsatt eksamen i fordypning

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Presentasjon av problemstilling i gruppe eller i plenum.

Grading scale

Skriftlig profesjonsrettet FoU-oppgave basert på praktisk utforskning og teoristudier.

Eksamen gjennomføres individuelt eller i gruppe på inntil 5 studenter. Tekstomfang: 2000- 2500 ord ved individuelt arbeid. For grupper inntil 4000 ord.

Eksamensresultatet kan påklages. 

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.