Programplaner og emneplaner - Student
BLA3410 Management Related to Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur, og kreativitet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen ut over opptakskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan vise
- videreutviklet teoretisk og praktisk kunnskap i drama, forming og musikk
- videreutviklet kunnskap om pedagogisk ledelse av barn og personale knyttet til kunstneriske prosesser og kunstdidaktisk forståelse
- utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
- utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
- innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
- kunnskap om hvordan arbeid med kunst. Kultur og kreativitet kan bidra til inkludering i barnehagen
- utvidet kunnskap om barns varierte kunstneriske uttrykksmåter og kunstfaglige lærings- og danningsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere rundt ulike sider ved profesjonsutøvelsen generelt og fordypningen spesielt; og i stor grad fremstå som profesjonell barnehagelærer
- kan utforske og anvende lek, ulike estetiske virkemidler, verktøy, rom, materialer og teknikker i samspill med de yngste barna
- kan lede, planlegge, tilrettelegge for et kreativt miljø med vekt på fantasi, fortelling, lek; og improvisasjon
- kan begrunne og vurdere skapende virksomhet for og med barn i ulike fysiske miljøer i og utenfor barnehagen, i lys av aktuell forskning
- anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet i barnehager
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
- kan utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
- kan reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper
- har kjennskap til barnehagepolitiske styringsdokumenter
Content
Gradert skala A-F.
Teaching and learning methods
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser.
Organisering og arbeidsmåter
I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.
KKK fagene forutsetter aktiv deltakelse gjennom praktiske eller metodiske øvelser. Arbeidsmåtene består av utprøvinger, gruppeoppgaver og diskusjoner, forelesninger og praksisrettet arbeid. Undervisningen veksler mellom seminarer i gruppe og verksted, workshops og litteraturstudier.
Selvstudium, samspill i gruppe, selvstendige øvelser og litteraturstudie er sentralt i kunst, kultur og kreativitet.
Undervisningen vektlegger praktisk formidling, samspill, tilrettelegging, ledelse og instruksjon. Undervisningen er prosessorientert med aktiv deltakelse der læringen skjer gjennom et tett samarbeid mellom student og lærer og innad i studentgruppen.
Praksisstudiet
Praksisstudiet i syvende og åttende semester består av 10;dager praksisopplæring på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.
Fravær fra praksisperioden i emnet må være tatt igjen innen utgangen av 1. mars.
Mer informasjon om praksisstudier finnes i Retningslinjer for praksis og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.
For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).
Course requirements
I undervisningen skal studentene tilegne seg grunnleggende teknikker, anvende kreativ metode og arbeidsprosesser og utvikle egen uttrykkskompetanse gjennom i praktisk arbeid med fagene og i samspill med andre studenter. Gruppenes kunstproduksjoner med etterfølgende faglige diskusjoner (Jf. arbeidskrav i høstsemesteret) skal synliggjøre en forståelse for og anvendelse av lærte teknikker i et helhetlig kunstfaglig uttrykk.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
;Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Deltakelse i kunstproduksjon i gruppe for og med barnepublikum og etterfølgende faglig refleksjon knyttet til det individuelle fordypningsarbeidet i barnehagen
- Individuelt notat knyttet til valgt fordypningsområde i egen barnehage, 1000 ord +/- 10%
- Minimum to veiledninger med faglærer
- Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelle representanter for barnehager, omfang 10-15 minutter
For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng)
;
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om minimum 80 prosent tilstedeværelse. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver som kan gi eksamensrett. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.
Semesterplanen angir hvilke faglige aktiviteter som krever deltakelse.
For mer utfyllende informasjon om deltakelse, se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen:
- 6 dataøvinger
- 2 simuleringsprosjekt
Formålet med arbeidskravene er å stimulere til jevn innsats underveis i semesteret og hjelpe studentene til å nå kravene til ferdighet og kompetanse. Arbeidet kan utføres individuelt eller i små grupper. Omfang: ca 60 timer
Permitted exam materials and equipment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.
Eksamensresultatet kan påklages.
Grading scale
Karakterskala: A - F
Examiners
Eksamen vurderes av to interne og en ekstern sensor.