EPN-V2

BLA3400 Management related to Language, Text and Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst, matematikk
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om modellgrunnlag og analysemetoder som benyttes ved veg- og jernbaneprosjektering
  • har grunnleggende kunnskaper om linjeføring og geometrisk utforming av veg og jernbane
  • har kunnskap om vurdering av konsekvenser av veg- og jernbaneutbygging
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling langs vegstrekninger
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling på jernbane
  • har grunnleggende kunnskap om trafikkavvikling i vegkryss

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge enkle veg- og jernbaneprosjekter ved hjelp av dataverktøy
  • kan anvende vegnormalen N100 til beregning av vegers linjeføring
  • kan anvende Bane NORs tekniske regelverk for valg av dimensjonerende parametere til beregning av jernbanens linjeføring
  • kan gjennomføre trafikktellinger i vegkryss

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan foreta valg av riktige analysemetoder i forbindelse med veg- og jernbaneprosjektering
  • forstår dataflyten mellom ulike nivåer i planleggingsprosessen
  • kan utforme både en veg- og en jernbanestrekning
  • kan vurdere avvikling og kapasitet både langs strekninger og i vegkryss

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan vise

  • utvidet kunnskap om hvordan man kan skape og lede et rikt og variert språk-, tekst og matematikkmiljø i barnehagen for alle barn
  • utvidet kunnskap om profesjonsnær og praksisrettet forsknings- og utviklingsarbeid
  • utvidet kunnskap om yrkesetiske utfordringer knyttet til ledelse av arbeid med språk-, tekst og matematikk i barnehagen
  • innsikt i politiske og administrative organer som er relevante for barnehagen
  • fordypet kunnskap om barns språkutvikling, samt matematiske begrepsdanning og utforsking
  • kunnskap om hvordan arbeid med språk, tekst og matematikk bidrar til inkludering i barnehagen

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremstå som profesjonell barnehagelærer og kan reflektere rundt egen rolle
  • skape og lede et rikt og variert språk-, tekst og matematikkmiljø i barnehagen for alle barn
  • vurdere innhold i medier kritisk og har kunnskap om muntlig og skriftlig argumentasjon
  • forstå og analysere barnehagepolitiske styringsdokumenter
  • anvende sin kunnskap og erfaring med ledelse, kritisk refleksjon og veiledning i arbeidet med språk, tekst og matematikk i barnehagen
  • utøve kritisk og etisk refleksjon over og vurdering av ulike dokumentasjonsformer og kartleggingsverktøy
  • planlegge, lede og evaluere didaktisk arbeid innen fagområdet
  • formidle og dokumentere egne erfaringer med å motivere personalet til arbeid med språk, tekst og matematikk i barns lek og hverdagsaktiviteter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere kritisk over barnehagen som leke- og læringsarena for barn i et mangfoldig samfunn
  • nivå utøve kritisk og etisk refleksjon om problemstillinger knyttet til barnehagens innhold og verdigrunnlag
  • reflektere kritisk over egen betydning og posisjon som leder, rollemodell, formidler og medskaper

Content

Grunnlagsemne i statistikk

Teaching and learning methods

Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, ekskursjoner, forelesninger og veiledning samt bruk av digitale læringsressurser.

Organisering og arbeidsmåter

I løpet av studieperioden skal studentene arbeide med et fordypningsarbeid innenfor valgt fordypningsemne. Arbeidet er individuelt og skal utføres på egen arbeidsplass. Arbeidet skal utføres parallelt med studiet og ha en varighet tilsvarende fordypningsperioden. Det vil bli gitt veiledning underveis. Studenten presenterer fordypningsoppgaven i forbindelse med avsluttende vurdering. Nærmere retningslinjer for fordypningsoppgaven blir gitt i eget notat. Se beskrivelse av omfang under arbeidskrav.

Praksisstudiet

Praksisstudier i syvende semester består av ti dager praksis på studentens eget arbeidssted i tilknytning til valgt fordypningsstudium.

 

Fravær fra praksisstudiet i emnet må være tatt igjen innen utgangen av 1. mars i åttende semester.

Mer informasjon om praksisstudier finnes i Retningslinjer for praksis og i heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

 

For mer utfyllende informasjon om praksisstudiet, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i kan avlegges:

  • Presentasjon av fordypningsarbeidet for medstudenter og eventuelt representanter fra barnehager, omfang 10-15 minutter 
  • Individuelt refleksjonsnotat, omfang 2000 ord +/- 10%
  • Minimum to dokumenterte veiledninger med faglærer

 

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

 

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

 

Utfyllende informasjon om arbeidskrav og om faglige aktiviteter med krav om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Assessment

Eksamen avholdes i slutten av fordypningsperioden i 8. semester. Eksamen er individuell, muntlig og bygger på arbeidskrav og fordypningsarbeidet, varighet inntil 35 minutter, hvorav om lag 15 minutter til presentasjon og om lag 20 minutter til etterfølgende faglig samtale.

Ny/utsatt eksamen i fordypning

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Klageadgang

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om eksamen og studier ved OsloMet.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Studenten kan ha med inntil to A-4 sider med stikkord, tankekart.

Grading scale

Gradert skala: A - F

Examiners

Daniel Bjerkan