EPN-V2

BLA3200 Society, Religion, Worldviews and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.

    Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • barnehagens særskilte verdigrunnlag, etisk tenkning og veiledning
    • det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
    • ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
    • relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
    • samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
    • sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag 
    • lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til kunnskapsområdet
    • Utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
    •  formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen 
    • reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse 
    • samtale med barn om sentrale temaer innen kunnskapsområdet og i Rammeplan for barnehager
    • gi barn opplevelser, lærings og utforskningsmuligheter i nærmiljø og lokalsamfunn og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling

     

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • arbeide med og reflektere over samfunn, religion livssyn og etikk sammen med kolleger, barn og foresatte
    • identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
    • gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn
    • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
    • arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
    • se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen
  • Content

    Studentene skal skrive en individuell prosjektoppgave. Omfanget er maksimum 3000 ord eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg, Times New Roman 12 pkt., 1 ½ linjeavstand og 2,5 cm venstre marg.

  • Teaching and learning methods

    Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

     

    Praksis

    Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen.

    Praksisperioden har en varighet på 15 dager på eget arbeidsted, er veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter, tilstedeværelse i undervisning og et aktivt arbeidsforhold.

     Arbeidskrav

    • Prosjekt knyttet til SRLE på egen arbeidsplass som dokumenteres ved individuell skriftlig oppgave, omfang om lag 1500 ord. 
    • Individuell samtale med faglærer på omlag 20 minutter med utgangspunkt i et utvalg av læringsutbyttebeskrivelsene.

    Formålet er at studentene skal reflektere over forholdet mellom teoretisk og praktisk kunnskap underveis i emnet samt oppøve evnene til å formidle skriftlig og muntlig kunnskap innen temaet.

    Obligatoriske aktiviteter

    Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemelding:

    • Deltakelse på fagseminar. Digital presentasjon i gruppe (varighet 5-8 minutter), med utgangspunkt i prosjektet (arbeidskravet), som leveres på læringsplattformen. Gruppene gir hverandre respons på presentasjonene. Formålet er å utveksle ideer, få tilbakemeldinger, å kunne knytte teoretisk kunnskap til et praktisk prosjekt, begrunne valg og ta i bruk digitale verktøy i formidlingsprosesser.
    • Deltakelse på temadag om refleksjon, profesjon, praksis 1 (RPP1)
    • Delta på temadag om barn i vanskelige livssituasjoner 1 (BIV1)
    • Deltakelse i praksisseminar i forkant og etterkant av praksisperiodene. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperiode og senere yrkesliv og at studentene skal kunne reflektere over erfaringene og bygge bro mellom teori og praksis

    Krav om 80 prosent tilstedeværelse

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

    Krav om et aktivt arbeidsforhold

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til et aktivt arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

  • Assessment

    Mappeeksamen som består av følgende to oppgaver:

    • Individuell skriftlig oppgave basert på prosjekt i egen barnehage, omfang 2000 ord, +/- 10%.
    • Individuell skriftlig oppgave innen selvvalgt tema, omfang 4500 ord, +/- 10 %

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av de skriftlige oppgavene (mappen). Ved senere forsøk leveres ny skriftlig oppgave (mappe). 

    Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

  • Permitted exam materials and equipment

    Kunnskaper

    Kommuner og fylkeskommuner:

    Studenten

    • Kjenner til de sentrale bestemmelsene i kommuneloven og i forskriftene som regulerer utarbeidelse av budsjett og årsregnskap for kommuner og fylkeskommuner
    • Forstår betydningen av kommunale regnskapsprinsipper, herunder arbeidskapital i et kommunalt regnskap
    • Kan forklare forskjellen mellom driftsregnskap og investeringsregnskap
    • Kjenner til fond som brukes i et kommunalt regnskap og hvilke formål de har
    • Kan reglene som gjelder for avslutning av et kommunalt regnskap, herunder reglene om strykninger
    • Kjenner til ulike metoder for analyse av kommunale regnskaper

    Staten:

    Studenten

    • Har kunnskap om ulike typer av virksomheter som hører inn under begrepet staten
    • Kjenner til de sentrale budsjettbestemmelser, herunder statsbudsjettet, bevilgningsreglementet og fullmaktene
    • Kjenner til de sentrale regnskapsbestemmelsene, herunder statsregnskapet, periodisert regnskap og økonomiregelverket
    • Forstår betydningen av statlige regnskapsprinsipper, herunder kontantprinsippet og periodiseringsprinsippet i statlig regnskap
    • Kan forklare forskjellen mellom statlig kontantregnskap og periodisert statlig virksomhetsregnskap
    • Kan koble regnskapsdata opp mot tildelte bevilgninger og beregne overføringer til neste år
    • Kjenner til ulike metoder for analyse av statlige virksomheter

    Ferdigheter

    Studentene kan bokføre transaksjoner og avslutte et kommuneregnskap og et statlig virksomhetsregnskap. Studenten kan også analysere et kommunalt og statlig regnskap.

    Generell kompetanse

    Studenten har innsikt i regnskapsregler som gjelder for offentlige virksomheter og kan gjøre rede for på hvilken måte de atskiller seg fra reglene i privat sektor.

    Studentene kan bruke en standard for referanser.

  • Grading scale

    Forelesningene fokuserer på teori, praksis og oppgavegjennomgang. I tillegg legges det opp til individuell og gruppebasert løsning av oppgaver.

  • Examiners

    Det er et arbeidskrav på maksimum 1500 ord eksklusiv forside og litteraturliste. Arbeidskravet skal løses i grupper med 2-3 personer. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne levere eksamen i form av individuell prosjektoppgave. Ved ikke godkjent arbeidskrav er det anledning til å forsøke en gang til. Faglærer opplyser om innleveringsfrister.