Programplaner og emneplaner - Student
BLA3200 Society, Religion, Worldviews and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.
Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.
Learning outcomes
Gjennom dette emnet skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital teknologi og læring historisk, samfunnsmessig, teoretisk og praktisk. Emnet legger grunnlaget for arbeidet i masterstudiet gjennom nettbaserte presentasjoner for og diskusjoner med medstudenter, samt planlegging av individuell studieplan og pensum i samråd med mentor. Emnet gir i tillegg grunnlag for å undervise i hovedområdet Digital samtid i programfaget Informasjonsteknologi i videregående skole.
Content
Alle hjelpemidler tillatt.
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av teknologirelatert læringsteori og teknologihistorie, og forholdet mellom digital teknologi og læring fra et historisk, samfunnsmessig og praktisk perspektiv
- har inngående kunnskap om perspektiver som kjønn, den flerkulturelle skolen, digital dømmekraft og utvikling i forhold til digital teknologi
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier og metoder innen fagområdet, og arbeide selvstendig med problemløsning med digitale verktøy
- kan anvende søkeverktøy på en avansert måte, analysere og forholde seg kritisk til kilder og anvende disse i akademiske tekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- har oversikt over vitenskapsteorietiske retninger
- kan formidle eget arbeid gjennom muntlige presentasjoner og akademiske tekster
- kan bidra til nytenkning i forhold til bruk av digital læringsdesign
- kan kommunisere vitenskapelig om digital læringsdesign med akademikere så vel som allmennheten
Assessment
Mappeeksamen som består av følgende to oppgaver:
- Individuell skriftlig oppgave basert på prosjekt i egen barnehage, omfang 2000 ord, +/- 10%.
- Individuell skriftlig oppgave innen selvvalgt tema, omfang 4500 ord, +/- 10 %
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av de skriftlige oppgavene (mappen). Ved senere forsøk leveres ny skriftlig oppgave (mappe).
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Examiners
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i dette emnet:
- Muntlig presentasjon av pensumlitteratur for medstudenter. Omfang: ca. 20 minutter
- Faglig tekst skrevet i gruppe (3-5 personer), relatert til emnets pensum. Gruppeinndeling fastsettes av emnets lærere. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.