EPN-V2

BLA3200 Society, Religion, Worldviews and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Samfunn, religion, livssyn og etikk
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history
Curriculum
FALL 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i blant annet ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    ;

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • barnehagens særskilte verdigrunnlag, etisk tenkning og veiledning
    • det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
    • ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
    • relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
    • samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
    • sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag;
    • lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til kunnskapsområdet
    • Utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
    • ;formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen;
    • reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse;
    • samtale med barn om sentrale temaer innen kunnskapsområdet og i Rammeplan for barnehager
    • gi barn opplevelser, lærings og utforskningsmuligheter i nærmiljø og lokalsamfunn og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • arbeide med og reflektere over samfunn, religion livssyn og etikk;sammen med kolleger, barn og foresatte
    • identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
    • gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn
    • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
    • arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
    • se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen
  • Content

    Følgende temaer tas opp i emnet:

    ·;;;;;;;; Det flerkulturelle samfunnet

    ·;;;;;;;; Religions- og livssynskunnskap

    ·;;;;;;;; Profesjonsetikk og etisk teori

    ·;;;;;;;; Didaktiske tilnærminger knyttet til kunnskapsområdet og Rammeplanen for barnehager,

    ·;;;;;;;; Grunnleggende samfunnsteori

    ·;;;;;;;; Velferdsstaten

    ·;;;;;;;; Familie, barn og oppvekst

    ·;;;;;;;; Barn i vanskelige livssituasjoner

    ·;;;;;;;; Foreldresamarbeid

    ·;;;;;;;; Profesjonsforståelse

    ·;;;;;;;; Mangfold, kjønn og likestilling

  • Teaching and learning methods

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten

    • har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
    • har grunnleggende innsikt i systematisk håndtering av data

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan grunnleggende programmering
    • behersker verktøy for behandling, analyse, og presentasjon av data

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kjenner til oppbygningen av typiske datakilder
    • har forståelse for bruk av datakilder og hvordan analyseverktøy og programmering inngår i utnyttelsen av disse
  • Course requirements

    Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.

  • Assessment

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:

    • Arbeidskrav 1: En individuell programmeringsoppgave som dekker de grunnleggende komponentene av et dataprogram. Programmet leveres med et forståelses- og refleksjonsnotat på ca. 1-2 sider.
    • Arbeidskrav 2: Analyse og klargjøring av et datasett med hjelp av et dataanalyseverktøy. Oppgaven skal leveres med dokumentasjon av løsningen på ca. 2 sider.
    • Arbeidskrav 3: Fysisk deltagelse på to-dagers seminar (to timers varighet hver av dagene). Seminaret er ment å forberede studentene på gjennomføring av gruppeeksamen, og forutsetter at eksamensgruppene er dannet til da. Seminaret går ut på å løse en konkret oppgave i gruppe (dag 1) samt å presenterer løsningen og veien til den i plenum (dag 2).

    Arbeidskravene 1 og 2 må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller begge arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

    Arbeidskrav 3 må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær må studenten levere et skriftelig arbeid som alternativ, etter nærmere beskrivelse.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen i emnet består av to deler:

    • En programmeringsoppgave som løses av en gruppe på 2-4 studenter. Innleveringen skal bestå av programfiler, samt en prosjektrapport på 5-10 sider.
    • Et individuelt refleksjonsnotat på 3 sider.

    Gruppeprosjektet utgjør 70% av sluttkarakteren mens refleksjonsnotatet utgjør 30%.

    Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

    En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Examiners

    Gradert skala A-F.