Programplaner og emneplaner - Student
BLA3200 Society, Religion, Worldviews and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunn, religion, livssyn og etikk
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
-
Introduction
Emnet gir en innføring i utvalgte metoder og verktøy for å behandle og analysere data som er relevante i blant annet ulike deler av bibliotekarens arbeidsmarked.
Undervisningsspråk er norsk.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barnehagens særskilte verdigrunnlag, etisk tenkning og veiledning
- det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
- ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
- relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
- samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
- sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter
Ferdigheter
Studenten kan
- praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag;
- lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til kunnskapsområdet
- Utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
- ;formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen;
- reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse;
- samtale med barn om sentrale temaer innen kunnskapsområdet og i Rammeplan for barnehager
- gi barn opplevelser, lærings og utforskningsmuligheter i nærmiljø og lokalsamfunn og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling
;
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide med og reflektere over samfunn, religion livssyn og etikk;sammen med kolleger, barn og foresatte
- identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
- gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn
- utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
- arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
- se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen
-
Content
Følgende temaer tas opp i emnet:
·;;;;;;;; Det flerkulturelle samfunnet
·;;;;;;;; Religions- og livssynskunnskap
·;;;;;;;; Profesjonsetikk og etisk teori
·;;;;;;;; Didaktiske tilnærminger knyttet til kunnskapsområdet og Rammeplanen for barnehager,
·;;;;;;;; Grunnleggende samfunnsteori
·;;;;;;;; Velferdsstaten
·;;;;;;;; Familie, barn og oppvekst
·;;;;;;;; Barn i vanskelige livssituasjoner
·;;;;;;;; Foreldresamarbeid
·;;;;;;;; Profesjonsforståelse
·;;;;;;;; Mangfold, kjønn og likestilling
-
Teaching and learning methods
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende innsikt i programmeringsprinsipper
- har grunnleggende innsikt i systematisk håndtering av data
Ferdigheter
Studenten
- kan grunnleggende programmering
- behersker verktøy for behandling, analyse, og presentasjon av data
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til oppbygningen av typiske datakilder
- har forståelse for bruk av datakilder og hvordan analyseverktøy og programmering inngår i utnyttelsen av disse
-
Course requirements
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, veiledning, øvelser, oppgaver, gruppearbeid og selvstudium.
-
Assessment
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav/obligatoriske aktiviteter:
- Arbeidskrav 1: En individuell programmeringsoppgave som dekker de grunnleggende komponentene av et dataprogram. Programmet leveres med et forståelses- og refleksjonsnotat på ca. 1-2 sider.
- Arbeidskrav 2: Analyse og klargjøring av et datasett med hjelp av et dataanalyseverktøy. Oppgaven skal leveres med dokumentasjon av løsningen på ca. 2 sider.
- Arbeidskrav 3: Fysisk deltagelse på to-dagers seminar (to timers varighet hver av dagene). Seminaret er ment å forberede studentene på gjennomføring av gruppeeksamen, og forutsetter at eksamensgruppene er dannet til da. Seminaret går ut på å løse en konkret oppgave i gruppe (dag 1) samt å presenterer løsningen og veien til den i plenum (dag 2).
Arbeidskravene 1 og 2 må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller begge arbeidskrav ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Arbeidskrav 3 må være gjennomført og godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær må studenten levere et skriftelig arbeid som alternativ, etter nærmere beskrivelse.
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamen i emnet består av to deler:
- En programmeringsoppgave som løses av en gruppe på 2-4 studenter. Innleveringen skal bestå av programfiler, samt en prosjektrapport på 5-10 sider.
- Et individuelt refleksjonsnotat på 3 sider.
Gruppeprosjektet utgjør 70% av sluttkarakteren mens refleksjonsnotatet utgjør 30%.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
-
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Examiners
Gradert skala A-F.