Programplaner og emneplaner - Student
BLA3100 Management, Cooperation, Development Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse, samarbeid og utvikling
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen med fokus på ledelse, samarbeid og utvikling i barnehagen. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser. Barnehagesektoren har et mangfold i størrelse, eierformer, organisering samt personal- og barnegrupper, noe som stiller ulike krav til den pedagogiske lederrollen. Kunnskapsområdet tematiserer utvikling av egen lederrolle og vektlegger hvordan lederhandlinger kan styrke barnehagen som lærende organisasjon.
Learning outcomes
Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.
Content
Videreutdanningen består av ett obligatorisk emne, VSHFS6000 Seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom (10 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlinger/webseminarier er heldigitale. Det avholdes fire webseminarer hvor to er presentasjoner fra studenter. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Teaching and learning methods
OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier
Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se filmer, løse oppgaver, lese emnets litteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier.
Digitale læringsressurser
Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.
Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film, video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper. Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk) og delvis på engelsk.
Gruppearbeid og individuelt arbeid
Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.
Webseminarer
Samlinger foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.
Det betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.
Course requirements
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Individuell prosjektskisse, omfang 800 ord: Et endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage som utarbeides i samarbeid med kollegaer på arbeidsplassen. Skissen skal inneholde beskrivelse av: organisasjonsstrukturen, begrunnelse for valgt utviklingsområde, fremdriftsplan, valg av verktøy og metoder samt profesjonsetiske valg. Skissen presenteres for studiegruppen som gir respons til skissen, før den sendes til faglærer for vurdering. Den individuelle prosjektskissen danner grunnlag for semesteroppgaven.
Formålet er å forberede endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage, samt øve på samarbeid og ledelse.
Obligatorisk aktivitet
Studentaktive læringsformer med hverandre vurdering og/eller tilbakemeldinger
- Analysere organisasjonsstruktur:
- Individuelt notat, 1200 ord (+/- 10 prosent), Beskrivelse og analyse av organisasjonsstrukturen og organisasjonskulturen i egen barnehage
- Studiegruppen deler notatene med hverandre og analyserer de organisasjonsteoretiske perspektivene på tvers av barnehagene.
- Muntlig presentasjon i gruppe med varighet 20 minutter.
På bakgrunn av prosessen (1-2) over forbereder studiegruppen en muntlig presentasjon som holdes i seminargruppen.
Formålet med aktiviteten er å øke bevisstheten og evnen til å reflektere over ulike organisasjonsteoretiske forhold som ledd i forstå prosesser i barnehagen samt skriftlig og muntlig formidling.
- Gjennomføre og dokumentere en veilednings- og refleksjonsprosess på egen arbeidsplass:
- Gjennomføre minimum tre veiledningsøkter hvor ulike verktøy/metoder benyttes. Prosessen dokumenteres underveis.
- Med utgangspunkt i dokumentasjonene forbereder studenten et notat der studenten tar et metaperspektiv på egen lederrolle i prosessen. Presentasjonene holdes i studiegruppene og hver student gir respons til medstudenter.
Formålet med aktivitetene er å øve på veiledningsferdigheter, reflektere over egen og andres lederrolle, ha fokus på etiske problemstillinger og eller dilemmaer knyttet til ledelse spesielt og øve på bruk av digitale verktøy.
- Delta på temadag refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
- Delta på temadag barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2)
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Assessment
Følgene arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1
Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget yrke og utdanningsprogram. Omfang: 1500 ord +/- 10 %, + litteraturliste og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke eller utdanningsprogram for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal studentene få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.
Arbeidskrav 2
Individuell presentasjonsøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi, inntil 20 minutter, med skriftlig refleksjoner etter endt presentasjon. Omfang: 1000 ord +/- 10% +vedlegg, kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Hensikten med arbeidskravet er å spre den faglige kunnskapen og videreutvikle sin egen måte å fremføre presentasjon av ny teknologi innen eget fagområde for sine medstudenter.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Praksis må være gjennomført og vurdert til karakteren Bestått før studenten får fremstille seg til eksamen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet.
Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksis. Ved fravær i pedagogisk praksis må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LU. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Permitted exam materials and equipment
Individuell prosjekteksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur én gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Grading scale
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Examiners
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i sosialtjeneste, helse- og omsorgstjeneste, skole og barnehage, men inkluderer også andre yrkesgrupper som forholder seg til spørsmål om seksuell helse ved funksjonshemming/sykdom.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.