EPN-V2

BLA3100 Management, Cooperation, Development Course description

Course name in Norwegian
Ledelse, samarbeid og utvikling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) omfatter barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold.

    Kunnskapsområdet gir en forståelse av barnehagen med utgangspunkt i det samfunnet barnehagen er en del av. Kunnskap om samfunnsmessige forutsetninger samt kulturelle og religiøse utviklingslinjer er en viktig innfallsvinkel. Målet er å gi barnehagelæreren en konkret forståelse av hva det vil si å leve i et flerkulturelt samfunn og pedagogisk kompetanse i arbeid med religiøse, språklige, kulturelle og sosiale forskjeller i barnehagen. Utdanningens plassering i en storby understøtter dette perspektivet. Barnehagelæreren trenger innsikt i og evne til å forholde seg til en barnegruppe med ulike tros- og livssynstradisjoner og ulik sosial og kulturell bakgrunn. Kunnskapsområdets arbeid med grunnleggende verdier i barnehagen gir barnehagelæreren et godt grunnlag for samarbeid med foreldre, samt gir et grunnlag for personalmessig og pedagogisk ledelse i barnehagen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

     

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • barnehagens særskilte verdigrunnlag, etisk tenkning og veiledning
    • det flerkulturelle samfunnet, forholdet mellom fellesskap og forskjeller i samfunnet og sammenhenger mellom religion, kultur og tradisjon
    • ulike religioner og livssyn, om kristen og humanistisk arv og tradisjon og om sammenhengen mellom identitet, livssyn og verdier
    • relasjonen mellom samfunn og individ, barns rettigheter, kunnskap om barns sosialisering, danning og inkludering i barnehagen
    • samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraftig utvikling, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet, samt kunnskap om barndom, barnehage og familie i historiske og samtidige perspektiv
    • sosiale grupper og sosial ulikhet, kunnskap om forskjeller knyttet til kjønn, kultur og etnisitet, samt kunnskap om den samiske urbefolkningens status og rettigheter

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • praktisere, begrunne og formidle muntlig og skriftlig innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag 
    • lede og veilede personalet i didaktisk arbeid med temaer knyttet til kunnskapsområdet
    • Utøve handlingskompetanse i møte med barn i vanskelige livssituasjoner, herunder å kunne identifisere mulige tegn på vold og seksuelle overgrep
    •  formidle fortellinger fra ulike kulturer og religioner og i samarbeid med hjemmet tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen 
    • reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet, og handle i samsvar med barnehagens formålsbestemmelse 
    • samtale med barn om sentrale temaer innen kunnskapsområdet og i Rammeplan for barnehager
    • gi barn opplevelser, lærings og utforskningsmuligheter i nærmiljø og lokalsamfunn og fremme etisk bevissthet og handlingskompetanse med hensyn til digitale utfordringer, miljø og bærekraftig utvikling

     

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • arbeide med og reflektere over samfunn, religion livssyn og etikk sammen med kolleger, barn og foresatte
    • identifisere profesjonsetiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne egne handlingsvalg
    • gi veiledning i etiske spørsmål til barn og personale med ulik bakgrunn
    • utøve personal- og pedagogisk ledelse i barnehagen basert på profesjons-etisk kompetanse og forståelse av maktforhold
    • arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen med utgangspunkt i et faglig og profesjonelt grunnlag
    • se sammenhenger mellom individ, gruppe, nærmiljø og samfunn og relatere dette til profesjonsutøvelsen
  • Content

    I emnet drøftes følgende tema:

    • Utvikling av egen lederrolle og kommunikasjonsbevissthet
    • Organisasjonsforståelse
    • Ledelse av læringsprosesser
    • Utviklings- og endringsarbeid
    • Veiledning, og ulike metoder for refleksjon
    • Barnehagen som lærende organisasjon
    • Profesjonsutvikling og profesjonsetikk
    •  Overordnede lover, styringsdokument og rammebetingelser
    • Samarbeid med foresatte og eksterne instanser

  • Teaching and learning methods

    Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).

    Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.

     

    Praksis

    Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen.

    Praksisperioden har en varighet på 15 dager på eget arbeidsted, er veiledet og vurdert av faglærer i samarbeid med mentor.

  • Course requirements

    Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.

    Arbeidskrav

    • Individuell prosjektskisse, omfang 800 ord: Et endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage som utarbeides i samarbeid med kollegaer på arbeidsplassen. Skissen skal inneholde beskrivelse av: organisasjonsstrukturen, begrunnelse for valgt utviklingsområde, fremdriftsplan, valg av verktøy og metoder samt profesjonsetiske valg. Skissen presenteres for studiegruppen som gir respons til skissen, før den sendes til faglærer for vurdering. Den individuelle prosjektskissen danner grunnlag for semesteroppgaven.

    Formålet er å forberede endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage, samt øve på samarbeid og ledelse.

    Obligatorisk aktivitet

    Studentaktive læringsformer med hverandre vurdering og/eller tilbakemeldinger            

    • Analysere organisasjonsstruktur:

     

    1. Individuelt notat, 1200 ord (+/- 10 prosent), Beskrivelse og analyse av organisasjonsstrukturen og organisasjonskulturen i egen barnehage
    2. Studiegruppen deler notatene med hverandre og analyserer de organisasjonsteoretiske perspektivene på tvers av barnehagene.
    3. Muntlig presentasjon i gruppe med varighet 20 minutter.

    På bakgrunn av prosessen (1-2) over forbereder studiegruppen en muntlig presentasjon som holdes i seminargruppen. 

    Formålet med aktiviteten er å øke bevisstheten og evnen til å reflektere over ulike organisasjonsteoretiske forhold som ledd i forstå prosesser i barnehagen samt skriftlig og muntlig formidling.

    • Fokus på egen lederrolle:

    Individuell presentasjon, varighet 10 minutter i studiegruppen.

    Formålet med aktiviteten er å øve på muntlig presentasjon samt bevisstgjøring av egen lederrolle, og herunder kritisk reflektere og analysere over hvordan egen lederrolle påvirker samarbeidsprosesser og kulruen i organisasjonen

     

    • Gjennomføre og dokumentere (digitalt) en veilednings- og refleksjonsprosess på egen arbeidsplass:

     

    1. Gjennomføre minimum tre veiledningsøkter hvor ulike verktøy/metoder benyttes. Prosessen dokumenteres underveis.
    2. Med utgangspunkt i dokumentasjonene forbereder studenten et digitalt multimedialt? notat der studenten tar et metaperspektiv på egen lederrolle i prosessen. Presentasjonene holdes i studiegruppene og hver student gir respons til  medstudenter.

    Formålet med aktivitetene er å øve på veiledningsferdigheter, reflektere over egen og andres lederrolle, ha fokus på etiske problemstillinger og eller dilemmaer knyttet til ledelse spesielt og øve på bruk av digitale verktøy.

    • Delta på temadag refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
    • Delta på temadag barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2)
    • Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden

    Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.

    Krav om tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

  • Assessment

    Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisninger følges.

  • Permitted exam materials and equipment

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått

  • Grading scale

    Det benyttes to interne sensorer i tillegg til en tilsynssensor.

  • Examiners

    Følgende temaer tas opp i emnet:

    ·         Det flerkulturelle samfunnet

    ·         Religions- og livssynskunnskap

    ·         Profesjonsetikk og etisk teori

    ·         Didaktiske tilnærminger knyttet til kunnskapsområdet og Rammeplanen for barnehager,

    ·         Grunnleggende samfunnsteori

    ·         Velferdsstaten

    ·         Familie, barn og oppvekst

    ·         Barn i vanskelige livssituasjoner

    ·         Foreldresamarbeid

    ·         Profesjonsforståelse

    ·         Mangfold, kjønn og likestilling