EPN-V2

BLA3100 Management, Cooperation, Development Course description

Course name in Norwegian
Ledelse, samarbeid og utvikling
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Barnehagesektoren har i dag stort mangfold i eierskap, størrelse, organisering, personal- og barnegrupper. Dette mangfoldet stiller ulike krav til ledelsen i barnehagen. Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen og tar opp ledelse, samarbeid og utvikling. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
  • Har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
  • Har kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
  • Har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen

Studenten

  • Kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
  • Kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
  • Velger egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
  • Kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
  • Har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
  • Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll

Content

I emnet drøftes følgende tema:

  • Organisasjonskunnskap
  • Ledelse av personalgrupper
  • Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
  • Veiledning
  • Dokumentasjon for refleksjon
  • Konfliktstyring og konflikthåndtering
  • Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
  • Kunnskap om utfordringer i førstegangsledelse
  • Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
  • Profesjonsforståelse

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:

  • Forelesninger
  • Ferdighetstrening i mindre grupper
  • Individuelt arbeid
  • Seminarer

Til emnet ligger også temadagen Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2) som bygger på RPP1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

Veiledet praksisopplæring

Praksisopplæringen i sjette semester er veiledet og består av 20 dager obligatorisk praksisopplæring, på studentens eget arbeidssted.

Ved fravær fra praksisperioden se nærmere informasjon i retningslinjer for praksisopplæringen på nettsiden til OsloMet.

Læringsutbyttebeskrivelser og praksisoppgaver er nærmere beskrevet i heftet «Informasjon om praksisopplæring». Heftet publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden.

For mer utfyllende informasjon om praksisopplæringen, se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Et gruppeframlegg (om lag 20 minutter) knyttet til veiledning- og ledelse i praksis i barnehagen
  • Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksis i barnehagen (1200 ord +/- 10%)

Utfyllende informasjon om arbeidskrav finnes i programplan for bachelorstudiet i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

  • Temadag Refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
  • Ferdighetstrening i mindre grupper - se undervisningsplanen

Utfyllende informasjon om deltakelse finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng).

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave, 3000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt

Grading scale

Karakterskala: A - F

Examiners

Oppgaven vurderes av intern og ekstern sensor.