Programplaner og emneplaner - Student
BLA2200 Language, Text and Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Språk, tekst og matematikk
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Knowledge
The candidate has in-depth knowledge of
- the development and institutionalization of library and information science as a field of research
- an understanding of the concept of information and the relationship between information, knowlege and culture
- the intellectual foundation for and theoretical perspective of the field's core areas
- the academic/professional debate about what the platform of library and information science consists of
Skills
The candidate is able to
- place his/her dissertation project in a library and information science theory and research tradition
- communicate with researchers in the field and other students across sub-academic areas that the candidates chose to specialize in
- reflectively discuss the relationship between library and information science as an area of research and practice
-
Learning outcomes
The subject consists of seminars, lectures and independent studies. The pedagogical approach involves active participation in seminars/lectures, presentation of one's own work, commenting on presentations from the other students.
-
Content
Innhold
Tverrfaglige tema
- Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
- Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
- Observasjon og kartlegging
Norskfaglige tema
- Barns språkutvikling
- Barnelitteratur og tekster for barn
- Språklig og tekstlig mangfold
Matematikkfaglige tema
- Måling og sammenlikning
- Tall og tallforståelse
-
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.
Gjennom hele emnet skal studentene arbeide med oppgaver knyttet til emneplanens innholdskomponenter. Oppgavene skal presenteres og bearbeides i studiegruppene og inngår i studentaktive arbeidsformer med medstudentrespons. Målet med oppgavene er å opparbeide økt handlingskompetanse, refleksjon og begrunnelser for valg, samt øke evne til muntlig og skriftlig erfaringsdeling.
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.
Praksis
Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene:
15 dager i høstsemesteret og 10 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.
-
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Obligatoriske aktiviteteter
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden
Hensikten er at studentene skal være forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.
Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene. Studiet er bygget opp rundt arbeids- og undervisningsformer, med kollektive læringsprosesser som ikke kan erstattes med individuelle studieformer. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.
Krav til aktivt arbeidsforhold i minimum 40 prosent stilling gjennom hele studietiden
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter, krav til tilstedeværelse i undervisningen og krav til aktivit arbeidsforhold finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
-
Assessment
Eksamen består av to deler, en skriftlig- og en muntlig del. Den skriftlige delen teller 50 % og den muntlige delen teller 50%. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Del 1) Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 2000 ord +/- 10%.
Del 2) Individuell muntlig eksamen, varighet 20 minutter. En forberedt fremføring (ca. 10 minutter) etterfulgt av en muntlig høring der studenten besvarer spørsmål fra pensum (ca. 10 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp
-
Permitted exam materials and equipment
Approved/not approved.
-
Grading scale
The essay shall be assessed by the course coordinator.
-
Examiners
Admission Requirements: The course is primarily offered to PhD candidates within the spicialization Information, Library and Archival Studies in the PhD program in Social Sciences. If places are available it will be open to PhD candidates in other PhD programs.
- External applicants use Søknadsweb. (Search for OsloMet, then PhD courses, Faculty of Social Sciences.
- Internal candidates use Studentweb and sign up themselves, or contact the PhD administration.
Required attachments for the application:
- External applicants must submit a summary of about one A4 page with information about their own PhD project and why this topic is considered relevant for their own project. The summary is uploaded to the Søknadsweb.
- Internal candidates send the summary to the PhD administration.
The maximum number of course participants is 15.