EPN-V2

BLA2200 Language, Text and Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst og matematikk
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Innenfor dette kunnskapsområdet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til språk, tekst og matematikk. Studentene skal lære om barns matematiske og språklige utvikling, utvikling av dialogiske ferdigheter, barnelitteratur, barns medie- og tekstkultur, deres språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Overgangen barnehage/skole belyses også. Elementer ved språk, tekst og matematikk er til stede i barns lek og utforskning og framtrer gjennom et mangfold av kommunikasjonsformer og kroppslige uttrykk. Arbeid med språk, tekst og matematikk skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati.

Studenten skal i løpet av andre studieår få gjøre seg erfaringer med både foresatte, personale, og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barnet varierte erfaringer.

Learning outcomes

  1. Emnet kan kun tas av studenter som er tatt opp på OsloMets bachelorstudium i utviklingsstudier; som har tatt minimum første, andre og tredje semester av bachelorstudiet; og som tatt ytterligere 30 studiepoeng fra fjerde eller femte semester eller tilsvarende fra annen relevant utdanning som er søkt om og bekreftet godkjent for innpassing i bachelorstudiet.
  2. Gjeldende til og med studieåret 2023/2024: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3130 Recent trends in development assistance i forutgående semester.
  3. Gjeldende fra og med studieåret 2024/2025: I tillegg til ovennevnte kan emnet kan kun tas av studenter som har bestått emnet UTV3002 Introduction to the development enterprise i forutgående semester.
  4. Emnet kan kun tas av studenter som har fått tildelt hospitantplass i en av de vertsorganisasjonene som OsloMet samarbeider med, gjennom rekruttering som gjennomføres i forutgående semester (5. semester). Det er et begrenset antall hospitantplasser. Ytterligere informasjon om ordningen, herunder rekrutteringsprosessen, gis ved inngangen til 5. semester.

Content

Innhold

  • Tverrfaglige tema

    • Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
    • Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
    • Observasjon og kartlegging
  • Norskfaglige tema

    • Barns språkutvikling
    • Barnelitteratur og tekster for barn
    • Språklig og tekstlig mangfold
  • Matematikkfaglige tema

    • Måling og sammenlikning
    • Tall og tallforståelse

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har nærgående kjennskap til arbeidet i en virksomhet innen utviklingsindustrien
  • har faglig kunnskap om sentrale teorier innenfor studiet av utvikling, bærekraftig utvikling, globalisering og sosial endring
  • har faghistorisk kunnskap og oversikt over utviklingsstudier

Ferdigheter

Studenten

  • har lært ferdigheter som er nødvendige for å kunne gjennomføre arbeidsoppgaver, av avgrenset og faglig relevant karakter, i en virksomhet innen utviklingsindustrien
  • kan drøfte kritisk ulike ideologiske, teoretiske og metodologiske tilnærminger til utviklingsstudier og til utviklingsbegrepet
  • har forståelse av etiske utfordringer som ligger i studiet av ulike samfunnsformer og kulturer

Generell kompetanse

Studenten

  • har fått verdifull arbeidslivserfaring
  • kan velge ut og bruke relevant fordypningsstoff fra faglitteratur og foreliggende data til et selvstendig arbeid med selvvalgt faglig tema
  • kan gi en skriftlig framstilling av et samfunnsproblem basert på samfunnsvitenskapelig metode

Course requirements

Det holdes forelesninger som omhandler vitenskapsteori, metode og verktøy av direkte relevans for utvikling av, research til og skriving av bacheloroppgaven. Dessuten arrangeres en seminarrekke der studenten utvikler sitt bacheloroppgave-prosjekter - først frem mot en idéskisse, og deretter frem mot endelig prosjektbeskrivelse.

Studenten tilbringer 12 uker i en vertsorganisasjon innen utviklingsindustrien, der hen realiserer et avgrenset og faglig relevant oppdrag.

I siste del av semesteret skal studenten skrive en selvvalgt, individuell bacheloroppgave der problemstillingen godkjennes av faglærer. Oppgaven skal være forankret i en forståelse av teorier om utvikling, globalisering eller sosial endring som anvendes for en analyse og kritisk drøfting av et utvalgt tema.

Oppgavens tema skal fortrinnsvis være relatert til det oppdraget studenten har hatt som hospitant i sin vertsorganisasjon eller annet arbeid som utrettet av denne virksomheten.

Det gis individuell veiledning i skriveperioden. Nærmere opplysninger om innhold og format vil bli gitt. Oppgaven skal leveres elektronisk innen gitt frist.

Assessment

Arbeidskrav

I løpet av seminarene skal hver studenten innlevere og legge fram to obligatoriske notater. Disse må være godkjent for at studenten skal få levere bacheloroppgave:

  1. Idéskisse/temangivelse (1000 ord +/-10%) til selvvalgte bacheloroppgave.
  2. Prosjektbeskrivelse (2000 ord +/-10%) som presenterer opplegget for bacheloroppgaven.

Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Obligatorisk oppmøte

Underveis i emnet gis det forelesninger og seminarer. Studenten må møte til minst 70% av seminarene.

Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med og gjennomføring av bacheloroppgaven, samt at studentene gjennom medstudentvurderinger og seminargrupper, får delt kunnskap og perspektiver med hverandre. Studenter som på grunn av dokumentert sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir oppmøtekravet, gis anledning til å levere et ekstra arbeidskrav (notat på ca 1000 ord). Tema og frist for dette gis, i hvert enkelt tilfelle, av emneansvarlige lærer. Studenter som ikke innfrir oppmøtekravet, og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ikke anledning noe ekstra arbeidskrav, og får ikke levere bacheloroppgave.

For å få levere bacheloroppgave må studenten også ha gjennomført hospiteringen i sin vertsorganisasjon, til sistevntes tilfredshet.

Permitted exam materials and equipment

Avsluttende vurdering: Individuell bacheloroppgave (7 000 ord +/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Bacheloroppgaven kan omarbeides én gang ved ny eksamen, som følge av gyldig fravær eller ikke bestått resultat. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. Særskilte retningslinjer for bruk av KI gis ved studiestart.

Examiners

En intern og en ekstern sensor på begge delene.