EPN-V2

BLA2200 Language, Text and Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst og matematikk
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten kan bli medskaper i en levende barnehagekultur. Kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kulturelle tradisjoner og aktuelle strømninger i kunst- og kulturliv. Utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner utgjør en sentral del av kunnskapsområdet. Studenten skal få erfaring med hvordan tilrettelegge for at barn kan utvikle et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon i et bærekraftig perspektiv. Studentene skal få erfaring med å lede skapende prosesser innen drama, forming og musikk.

    Kunnskapsområdets mål er å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en tydelig profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet og ser sammenheng mellom estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning. Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, forstå sin rolle som kunst- og kulturformidler i barnehagen og ta del i hverdagslivet i barnehagen. Studenten skal delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner for alle barn uavhengig av alder og funksjonsnivå.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter, definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    · barns matematiske utvikling og barns språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv

    · hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer

    · skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon

    · hvordan barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter har betydning for deres språklige og matematiske utvikling

    · lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking

    · estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling

    Ferdigheter

    Studenten

    · kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet

    · er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning

    · viser relasjonskompetanse og kan reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger

    · kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv

    · kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper

    · kan anvende digitale verktøy og medier i sitt pedagogiske arbeid med språk og matematikk i barnehagen

    Generell kompetanse

    Studenten

    · kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

    · kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer

    · er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling

    · mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

  • Content

    Innhold

    • Tverrfaglige tema

      • Barns språklige, litterære og matematiske medskaping i sosialt samspill
      • Pedagogens rolle i arbeid med språk-, litteratur-, og matematikkmiljø i barnehagen
      • Observasjon og kartlegging
    • Norskfaglige tema

      • Barns språkutvikling
      • Barnelitteratur og tekster for barn
      • Språklig og tekstlig mangfold

    • Matematikkfaglige tema

      • Måling og sammenlikning
      • Tall og tallforståelse

  • Teaching and learning methods

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

    Arbeidskrav

    · Tre individuelle skriftlige innleveringer knyttet til kunstpedagogisk teori og praksis, hver av de har et omfang på 800 ord (+/- ti prosent). Formålet er å øve på skriftlig formidlingsevne samt utvikle kunnskap om kunstpedagogiske teorier og praksiser.

    Obligatoriske aktiviteter

    · Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning underveis og i etterkant av praksisperioden.

    Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

    Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

    Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

  • Course requirements

    I forberedelsen til eksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Assessment

    Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Permitted exam materials and equipment

    Det benyttes to interne sensorer og tilsynssensor i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

  • Grading scale

    Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:

    · Barns skapende lek

    o Lek og improvisasjon.

    o Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.

    o Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og personalet.

    o Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer

    · Utforskning

    o Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, digitale verktøy og kunstfaglige begreper

    o Egne skapende uttrykksformer

    · Kunst og kultur

    o Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk

    o Digitale- og andre samtidsaktuelle medier

    o Kunst- og estetisk teori

  • Examiners

    En intern og en ekstern sensor på begge delene.