EPN-V2

BLA2200 Language, Text and Mathematics Course description

Course name in Norwegian
Språk, tekst og matematikk
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Innenfor dette kunnskapsområdet skal studenten tilegne seg kunnskaper og ferdigheter knyttet til språk, tekst og matematikk. Studentene skal lære om barns matematiske og språklige utvikling, utvikling av dialogiske ferdigheter, barnelitteratur, barns medie- og tekstkultur, deres språklige uttrykk, meningsskaping, kreative undring og problemløsing. Overgangen barnehage/skole belyses også. Elementer ved språk, tekst og matematikk er til stede i barns lek og utforskning og framtrer gjennom et mangfold av kommunikasjonsformer og kroppslige uttrykk. Arbeid med språk, tekst og matematikk skal støtte opp om alle barns lek, læring og identitetsskaping i utviklingen av relasjoner og deltakelse i et demokrati.

Studenten skal i løpet av andre studieår få gjøre seg erfaringer med både foresatte, personale, og samarbeidspartnere, samt øve seg i å lede medarbeidere i barnehagen. Dette innebærer blant annet å utvikle egen veiledningskompetanse, og å reflektere over veiledningens plass i barnehagen. Studenten skal også tilegne seg en større forståelse for barnehagen som læringsmiljø og danningsarena, og barnehagelærers rolle og ansvar for å gi barnet varierte erfaringer.

Learning outcomes

Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter, definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

· barns matematiske utvikling og barns språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv

· hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer

· skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon

· hvordan barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter har betydning for deres språklige og matematiske utvikling

· lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking

· estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling

Ferdigheter

Studenten

· kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet

· er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning

· viser relasjonskompetanse og kan reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger

· kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv

· kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper

· kan anvende digitale verktøy og medier i sitt pedagogiske arbeid med språk og matematikk i barnehagen

Generell kompetanse

Studenten

· kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere

· kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer

· er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling

· mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Content

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring.
  • Observasjon og dokumentasjon.
  • Barns rett til medvirkning.
  • Samspill og vennskap.
  • Barnehagens fysiske miljø.
  • Ledelse av barns læring i gruppe.
  • Digitale medier og verktøy.
  • Kjennskap til samisk barneoppdragelse.
  • Lede seg selv og barn
  • Didaktikk

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan vise

  • kunnskap om barnehagens historie, egenart og utviklingstrekk
  • kunnskap om samarbeid mellom voksne og samspill mellom barn og voksne og mellom barn
  • kunnskap om fysisk og sosialt miljø i barnehagen
  • kunnskap om barns utvikling og ulike syn på barn, inkludert samisk kultur og tradisjon
  • kunnskap om barns ulike forutsetninger
  • kunnskap om barns behov for og evne til omsorg og barns lek, læring og danning
  • kunnskap om pedagogisk ledelse av didaktisk arbeid
  • kunnskap om observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn
  • kunnskap om digitale verktøy og medier

Ferdigheter

Studenten kan

  • ta i bruk relevant kunnskap om barn, barns utvikling, lek, kultur og læring, og knytte kunnskapen til barn og miljøet i barnehagen
  • legge til rette for gode relasjoner og samspillsituasjoner mellom barn og voksne og mellom barn
  • vurdere egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegruppe, og se væremåten og samspillet i forhold til fremtidig profesjonsrolle
  • anvende didaktisk kunnskap for å planlegge, legge til rette, gjennomføre og evaluere pedagogisk arbeid
  • forstå sammenheng mellom lek, læring og utvikling ut fra relevante teorier og erfaringer
  • reflektere over sammenhenger mellom lek, læring og utvikling og egen praksis
  • lede, engasjere og motivere enkeltbarn og barnegrupper til allsidig lek og læring
  • viser evne til ledelse av seg selv i møte med barnehagen
  • kan skape, delta i og opprettholde omsorgsfulle relasjoner og vise evne og vilje til innlevelse i og anerkjennelse av hvert enkelt barn
  • studenten kan ta i bruk observasjon som redskap til refleksjon over seg selv

Generell kompetanse

Studenten kan

  • legge til rette for et deltakende leke- og læringsmiljø for alle barn i barnehagen
  • legge til rette for alle barns medvirkning i barnehagen
  • reflektere over hvordan synet på danning, omsorg, lek og læring virker inn på barnehagens praksiser og barns muligheter til helhetlig utvikling
  • delta aktivt i faglige refleksjonsprosesser
  • ta del i veiledningsprosesser knyttet til egen faglige utvikling
  • vurdere det enkelte barns muligheter til variert og allsidig lek sammen med andre
  • vurdere barnas samspill med hverandre i barnegruppa
  • reflektere over hva pedagogisk ledelse er i møte med barn og barnegrupper
  • kritisk vurdere egen pedagogisk ledelse og praksis

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.

Arbeidskrav

· Individuell skriftlig innlevering, omfang 1200 ord +/- 10%. Studenten leverer en fagtekst om barns språkutvikling med utgangspunkt i en transkribert samtale. Det skal gis medstudentrespons via læringsplattform 150-200 ord. Transkripsjonen leveres som vedlegg til fagteksten. Det tilbys veiledning som del av undervisningen. Formålet er økt kunnskap om barns språkutvikling og erfaring med transkripsjon som verktøy for refleksjon.

· Skriftlig innlevering i gruppe, omfang 800 ord +/- 10%. Studentene leverer en fagtekst om barnelitteratur med utgangspunkt i bildebok, på sidemål. Formålet er økt kompetanse i samarbeid og økt kunnskap om barnelitteratur samt erfaring i bruk av sidemål.

· Individuell digital produksjon, varighet ca. 3-5 minutter. Studentene lager en multimodal tekst i samarbeid med barn, inspirert av barnelitteratur. Barnas bidrag skal komme tydelig frem. Formålet er økt kunnskap og erfaring i bruk av multimodale tekster og digital produksjon sammen med barn.

· Nettseminar om matematikk i barnehagen med utgangspunkt i observasjoner om barns egen målingsaktivitet fra barnehagen. Dette innebærer levering av observasjon maks 300 ord, medstudentrespons maks 300 ord, egenrefleksjon maks 300 ord og delta på faglig samtale med vurdering og tilbakemelding i grupper. Formålet er økt kunnskap og kompetanse om matematikk i barnehagen med særlig fokus på måling.

Obligatoriske aktiviteter

Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger

· Deltakelse i spillseminar i matematikk

Hensikten er å få øvelse i å se hvilke elementer ved tallforståelse som kan komme til uttrykk i ulike spill, både for småbarnsavdeling og for de større barna. Studentene blir kjent med ulike spill ved å spille dem, alle spill som innebærer tall og telling. Gjennom seminaret øves studentene opp i å reflektere over egen rolle og ta barnas perspektiv.

· Deltakelse i målingsseminar i matematikk

Hensikten er å erfare ulike måter å måle på, som kan overføres til barnehagen. Gjennom praktiske øvelser lærer studentene hvordan de kan møte barna i målingssituasjoner som kan ha ulik vanskegrad. Seminaret legger opp til refleksjon over egen rolle ved å møte barns opplevelser og utfordringer i ulike situasjoner.

· Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden

Hensikten er at studentene skal være forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.

Krav om 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen

Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.

Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter som arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse.

Arbeidskrav

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  • Individuelt skriftlig arbeid som bygger på innføringskurset første semester, omfang 700 ord +/- ti prosent.
  • Individuelt refleksjonsnotat om barns lek, læring, utvikling og danning, omfang 1000 ord +/- ti prosent.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Følgende aktiviteter må være gjennomført før eksamen kan avlegges:

  • Didaktikkseminar med praktiske øvelser knyttet til praksis.
  • Praksisforberedelse og/eller praksisoppsummering.

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 50 prosent, uansett fraværsgrunn.

For utfyllende informasjon om krav om deltakelse se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng).

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert (180 studiepoeng) for nærmere informasjon.

Permitted exam materials and equipment

Grading scale

Karakterskala: A-F.

Examiners

Det benyttes intern sensor . Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.