Programplaner og emneplaner - Student
BLA2110 Children's Development, Play and Learning 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Barns utvikling, lek, læring 2
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:
- Forelesninger
- Ferdighetstrening i mindre grupper
- Individuelt arbeid
- Seminarer
Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.
;
Veiledet praksisstudier
Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 25 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.
Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksis, https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer. I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.
For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).
Learning outcomes
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
;Arbeidskrav
- Skriftlig individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksisperioden (1200 ord +/- 10%). Studenter som ennå ikke har gjennomført praksisperioden i sjette semester vil få alternative arbeidskrav.
;
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
- Temadag Refleksjon, profesjon og praksis 3, (RPP3), krav om 100 prosent deltakelse
- Temadager og undervisningsøkter om Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV 2), krav om 100 prosent deltakelse
- Deltakelse i INTER1300;
- Deltakelse i praksisforberedelse og;praksisoppsummering, krav om 100 prosent deltakelse
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i all undervisning.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav om tilstedeværelse i undervisningen;finnes i programplan for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, heltid.
Content
- barnehagen som lærende organisasjon
- de yngste barna i barnehagen
- barnehageprofesjon, profesjonsutøvelse
- kritiske refleksjoner, skjønn og dømmekraft
- ledelse av pedagogisk arbeid
- foreldresamarbeid
- overganger
Teaching and learning methods
Eksamen er en individuell skriftlig, semesteroppgave (3000 ord +/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
;Skikkethetsvurdering
Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid (180 studiepoeng) eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering for nærmere informasjon.
Course requirements
Alle hjelpemidler tillatt
Assessment
Karakterskala A - F
Grading scale
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.;
Examiners
I emnet drøftes følgende tema:
- Førstegangsledelse
- Ledelse av personalgrupper, barn og barnehage
- Organisasjonskunnskap
- Utviklings- og fornyingsarbeid i barnehagen
- Veiledning
- Dokumentasjon for refleksjon
- Konfliktstyring og konflikthåndtering
- Profesjonsutvikling med vekt på mestring av barnehagelærerrollen
- Samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere