EPN-V2

BLA2100 Children's Development, Play and Learning 2 Course description

Course name in Norwegian
Barns utvikling, lek, læring 2
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012

Kunnskapsområdet omfatter sentrale barnehagepedagogiske temaer som barns utvikling, lek, læring, danning og omsorg i et samfunn preget av mangfold, endring og kompleksitet. For å skape gode og utviklende leke- og læringsmiljøer vil barns medvirkning, relasjonsbygging og didaktikk stå sentralt.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten kan vise kunnskap om

  • ulike syn på barns læring og utvikling
  • foreldresamarbeid
  • en mangfoldig og flerkulturell barnehage
  • pedagogisk ledelse, kritisk refleksjon og veiledning
  • de yngste barna i barnehagen
  • barn med særskilte behov
  • overgang barnehage - skole
  • ulike former for barneoppdragelse, også samisk

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere og være bevisst egen væremåte og samspill med enkeltbarn og barnegrupper, foreldre og personale og se dette i forhold til fremtidig profesjonsrolle
  • lede didaktiske refleksjonsprosesser i planlegging-, og gjennomføring og evaluering av pedagogisk arbeid
  • kan vise ferdigheter i observasjon, dokumentasjon og pedagogisk dokumentasjon
  • anvende egne erfaringer og relevant kunnskap om barn, barns utvikling, danning, lek og læring i møte med barna og miljøet i barnehagen og reflektere over sammenhenger mellom teori og praksis
  • anvende digitale verktøy og medier i barnehagens lek- og læringsmiljø og i dokumentasjonsarbeid
  • ta stilling til og vurdere barnehagens arbeid med overgangen fra barnehage til skole

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjennom observasjon og pedagogisk dokumentasjon, planlegge og legge til rette for et leke- og læringsmiljø for alle barn i en mangfoldig barnehage
  • evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel og læring
  • legge til rette for barns medvirkning i barnehagen
  • evaluere barnas samspill med hverandre i barnegruppa, deres muligheter til variert og allsidig lek og læring, og personalets samspill med barna
  • anvende digitale verktøy og medier på en reflektert og innovativ måte

Content

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • Mangfold og inkludering
  • De yngste barna i barnehage
  • Ledelse av pedagogisk arbeid (barn og medarbeidere)
  • Barnehagelærerprofesjonen, profesjonsutøvelse og profesjonsetikk
  • Foreldresamarbeid
  • Forebyggende barnevern
  • Barn og seksualitet
  • Overgangen barnehage - skole

Teaching and learning methods

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. Eksamen består av en bacheloroppgave:

  • Bacheloroppgaven skal være på 7000 ord (+/- 10 prosent).
  • Dersom man i tillegg til fagteksten velger å gjennomføre et praktisk og/eller digitalt arbeid, skal fagteksten være på 3500 ord (+/- 10 prosent), i tillegg skal studenten levere inn dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 20 minutter.

Bacheloroppgaven er i utgangspunktet et individuelt arbeid. Dersom studenter samarbeider om bacheloroppgaven, skal hver enkelt students medvirkning i arbeidet fremgå klart av et følgenotat. Følgenotatet skal inneholde refleksjon over arbeidsfordeling og læringsutbytte av samarbeidsprosessen. Det er ikke mulig å være flere enn to studenter sammen om fagteksten. Det kan utvikles et praktisk arbeid sammen i større gruppe. Fagteksten må da skrives individuelt eller to og to studenter sammen. Hver innleverte oppgave må ha en unik problemstilling.

Dersom to studenter velger å levere oppgaven sammen:

  • Bacheloroppgaven være på 12 000 ord (+/- 10 prosent) når fagtekst er eneste dokumentasjonsform.
  • 6000 ord (+/- 10 prosent) ved valg av en praktisk del, sammen med dokumentasjon av det praktiske arbeidet. Arbeidet må være organisert slik at sensors tid til å se/høre gjennom det hele ikke overstiger 30 minutter.

Bacheloroppgaven vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensor utarbeider sensorveiledning med eksamensspesifikke vurderingskriterier.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av bacheloroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny bacheloroppgave.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Skikkethetsvurdering

Se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, (180 studiepoeng) heltid eller deltid, eller https://student.oslomet.no/skikkethetsvurdering.

Course requirements

Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Assessment

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Bacheloroppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Grading scale

I bachelorperioden skal studenten dokumentere profesjonskunnskap, videreutvikle kunnskaper om akademisk skriving, samt oppøve begynnende kunnskaper om vitenskapsteori, forskningsetikk og metode. Før utreise deltar studenten i faglige forberedelser og under oppholdet vil det også være faglige arbeidsoppgaver.

Studieoppholdet vil som hovedregel innebære opphold i en eller to institusjoner for barn i et av instituttets partnerland, og et kortere opphold ved en barnehagelærerutdanningsinstitusjon i samme land. Innholdet skal knyttes til kunnskap om kultur, profesjonsutøvelse og barns oppvekstsvilkår i det landet studenten befinner seg, men med et tydelig komparativt pedagogisk perspektiv og diskusjoner om ulike valg og pedagogiske forståelser relatert til det praktiske arbeidet/prosessen man har utført.

Se Bachelorhefte for nærmere beskrivelse av arbeid før utreise, under oppholdet og ved hjemkomst.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor vurderer alle oppgavene.