EPN-V2

BLA1300 Nature, Health and Physical Activity Course description

Course name in Norwegian
Natur, helse og bevegelse
Study programme
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Bachelor Programme in Early Childhood Education and Care
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Kunnskapsområdet omfatter natur, helse, bevegelse, mat og bærekraft i vid forstand. Barn er sanselige og kroppslige i sin væremåte, og dette danner utgangspunkt for utforsking, undring, samtale, lek og læring. Barns kroppslige væremåte og mestringsopplevelser i ulike miljøer til alle årstider vil være sentrale temaer. Undring og førstehåndserfaringer med ulike naturfenomen og mangfoldet i naturen vil også være sentralt, samt barns livsmestring og danning. Varierte opplevelser og erfaringer i nærmiljøet er viktige, både innenfor og utenfor barnehagens område. Barnehagelæreren skal kjenne til folkehelseutfordringer og skal kunne bidra til at barns psykiske og fysiske helse blir ivaretatt. Måltid og matlaging skal gi barna et grunnlag for å utvikle matglede og bidra til forståelse for maten sitt opphav. Barn skal gjennom eksperimentering, undring og utfordrende lek danne et grunnlag for å forstå bærekraftig utvikling.

Learning outcomes

Se programplanen for mer utfyllendeinformasjon om praksis

Content

Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk og fokus på samspill og på de yngste barna inngår i alle hovedområdene:

  • Identifisere lek- og læringsmiljøer i barnehagen og nærmiljøet, inkludert natur og urbane miljøer ut i fra muligheter for naturfaglig utforsking og allsidige bevegelsesutfordringer
  • Barns fysisk vekst, utvikling og motorisk læring
  • Kroppslig lek
  • Biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling
  • Fysiske fenomener, teknologi og utforskende lek i barnehagen
  • Helse; fysisk aktivitet, kosthold og livsmestring og etikk

Teaching and learning methods

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i pedagogisk praksis

Course requirements

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i pedagogisk praksis

20 dager pedagogisk praksis på videregående skole

Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom emneansvarlig og praksislærer på den aktuelle praksisinstitusjonen.

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Assessment

Bestått/ikke bestått

Permitted exam materials and equipment

Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningene

Grading scale

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.