Programplaner og emneplaner - Student
BLA1300 Nature, Health and Physical Activity Course description
- Course name in Norwegian
- Natur, helse og bevegelse
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
On successful completion of the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence.
Knowledge
The student:
- Knows how the field of artificial intelligence developed historically
- Is familiar with the main artificial intelligence theories and has a practical understanding of the development and use of artificial intelligence
- Can reflect on the practical, social and ethical implications of the development of artificial intelligence
- Has an understanding of the current application areas of artificial intelligence
Skills
The student:
- Has the theoretical and practical skills to build simple artificial intelligence systems
- Can use a variety of state-of-the-art artificial intelligence techniques in different application domains
- Can evaluate the technical quality and practical value of various types of artificial intelligence
Competence
The student:
- Has both theoretical and practical understanding of artificial intelligence methods
- Can discuss the relevance, strengths and limitations of artificial intelligence methods
- Is able to solve real-life problems using artificial intelligence methods
Learning outcomes
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- barns kroppslige lek og læring, og hvordan man kan skape rom for dette
- betydningen av friluftsliv og naturopplevelser
- fysiske fenomen, biologisk mangfold, organismer i barn sitt nærmiljø og sammenhengene i naturen
- bærekraftig utvikling og hvordan barnehagen kan bidra til økt miljøbevissthet
- menneskekroppen, fysisk vekst og utvikling, motorikk
- helsefremmende arbeid og barns helse og livsmestring
- mat, maten sitt opphav, matlaging og måltid som pedagogisk ressurs
- nasjonale føringer for helsefremmende og forebyggende tiltak
- hvordan lede leke, -lærings og utforskingsprosesser
Ferdigheter
Studenten kan
- utforske naturen og eksperimentere og reflektere over naturfaglige fenomener sammen med barn
- velge og bruke materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og gjøre nytte av lokale naturressurser
- legge til rette for god hygiene, fysisk aktivitet, hvile og varierte måltid i samsvar med nasjonale føringer
- skape og bruke ulike rom sammen med barn, vurdere risiko av lekemiljø og samtidig legge til rette for barns risikovurdering og mestring
- orientere seg i og bruke nærmiljøets ulike muligheter for lek, utforskning og bevegelse sammen med barn
- lede utviklingsarbeid basert på refleksjoner over barnehagen som leke-, lærings- og danningsarena.
- bruke digitale verktøy i sitt pedagogisk arbeid med natur, helse og bevegelse i barnehagen.
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over ulike natursyn
- ivareta mangfoldet i barne- og foreldregruppen og ulike kulturelle perspektiv herunder samiske perspektiv.
- medvirke og inspirere barn i deres aktive utforskning.
- drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet.
- lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
- kritisk vurdere sin egen pedagogiske ledelse og praksis
Content
Innholdet i emnet er organisert i følgende hovedområder, der fagdidaktikk og fokus på de yngste barna inngår i alle hovedområdene:
- Kroppslig lek og samspill
- Barns motoriske læring, fysisk vekst og utvikling
- Helse, fysisk aktivitet, mat og kosthold
- Lek- og læringsmiljøer i barnehagen og nærmiljøet, inkludert natur og urbane miljøer
- Biologisk mangfold, økologi og bærekraftig utvikling
- Fysiske fenomener, teknologi og utforskende lek i barnehagen
- Didaktiske arbeidsmåter som utforskende samtaler og problemløsning i barnegruppen
- Livsmestring og etikk
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av
selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer (LMS).
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, work shop, turer og ekskursjoner, forelesninger og veiledning.
Praksis
Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene:
15 dager i høstsemesteret og 10 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
1)Individuell skriftlig rapport, 1600 ord, +/- 10%)
Tema: lek, fysisk aktivitet og naturfaglig utforskning.
2)Individuell muntlig presentasjon ca. 5 min. for medstudenter
Tema foreldresamarbeid og presentasjon av pedagogisk arbeid.
Formål med arbeidskravene: Utvikle ferdigheter, kunnskap og kompetanser i arbeidet med barnegrupper i lek, fysisk aktivitet og naturfaglig utforskning. Dokumentere kunnskap om foreldresamarbeid og pedagogisk arbeid. . Orientere seg i og bruke nærmiljøets ulike muligheter for lek og utforskning sammen med barn.
Obligatoriske aktiviteter
Studentaktive læringsformer med hverandrevurdering og/eller tilbakemeldinger
- Tilrettelegg og gjennomfør to aktiviteter tilpasset barnegruppen. Arbeidet skal dokumenteres og oppsummeres i et skriftlig notat på 750 ord, +/- 10% som deles og diskuteres med studiegruppen.
- Skriftlig individuelt notat på 350 ord, +/- 10% basert på kartlegging av det fysiske uteområdet i barnehagen og refleksjoner sammen med personalet på egen avdeling/base. Notatet deles og drøftes med studiegruppen. Gruppen forbereder muntlig presentasjon på 15- 20 minutter hvor det gis medstudentrespons.
- Digital fortelling, 3-5 minutter, tema: biologisk mangfold i barnehagens nærmiljø.
- Observer to ulike måltider i barnehagen. Del erfaringene med studiegruppa og studiegruppa lager et inspirasjons rollespill på 5 – 10 minutter som presenteres i seminargruppene.
Formålet med de faglige aktivitetene er økt handlingskompetanse, refleksjon og begrunnelser for valg, samt øke evne til muntlig og kroppslig erfaringsdeling.
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytting til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisningen.
Krav om80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Assessment
No support materials are allowed for the written exam.
Permitted exam materials and equipment
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.
Grading scale
Two examiners. External examiner is used periodically.
Examiners
Basic programming skills (C, Python, Java, or similar programming language)
Discrete mathematics course at undergraduate level