Programplaner og emneplaner - Student
BLA1200 Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur og kreativitet
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VEPRAL1500.
Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VEPRAL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320.
-
Learning outcomes
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning. Studentene skal delta aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av omsorgs-, opplærings- og endringsarbeid. Emnet går på heltid i ni uker.
-
Content
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Teaching and learning methods
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
-
Course requirements
- Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
- Eksamensform: Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.
- Ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.
- Sensorordning: To sensorer.
- Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Alle.
Pensumliste
Innføring i sosiologi og sosialantropologi
Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 33-64, 77-89, 109-135, 149-163, 221-242]
Goffman, E. (2009). Stigma: Om afvigerens sociale identitet (B. Gooseman, Overs., 2. utg.). Frederiksberg: Samfundslitteratur. [*] [Stigma og social identitet, s. 13-44]
Kassah, A. K. & Kassah, B. L. (2009). Funksjonshemning: Sentrale ideer, modeller og debatter . Bergen: Fagbokforl. [*] [Kap. 1: Modeller og tilnærminger, s. 18-29]
Merton, R. K. (1978). Den selvoppfyllende spådom. I D. Østerberg (Red.), Handling og samfunn: Sosiologisk teori i utvalg (s. 152-172). Oslo: Pax forlag.[*]
Oliver, M. (2009). Understanding disability: From theory to practice (2. utg.). New York: Palgrave Macmillan.[*] [The social model in context, s. 30-42]
Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.[s. 18-33, 50-130, 163-228, 237-248]
Innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori
Fiva, J. H., Hagen, T. P. & Sørensen, R. J. (2014). Kommunal organisering: Effektivitet, styring og demokrati(7. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.[s. 49-67]
Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati: En innføring i stats- og kommunalkunnskap (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-3, 5-11 og 14]
Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 1-6 og 9]
Innføring i juridiske emner
Helsedirektoratet. (2012). Helsepersonelloven med kommentarer. Lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. (Rundskriv IS-8/2012). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/207/Helsepersonelloven-med-kommentarer-IS-8-2012.pdf [Kap. 1 til og med kap. 11] [146 sider]
Kjønstad, A. & Syse, A. (2012). Velferdsrett I: grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[**] [3.1 til og med 3.3, 10.1 til og med 10.6 og 10.8 til og med 10.9] [79 sider]
Molven, O. (2015). Helse og jus (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.[kap. 1, 2, 3, 8, 9, 11, 12, 14, 16, 17, 18 og 19][192 sider]
Norges domstoler. (2016). De alminnelige domstolene. Hentet 30.08.2016 frahttps://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/
Norges domstoler. (2016). Høyesterett. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Hoyesterett/
Norges domstoler. (2016). Lagmannsrettene. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Lagmannsrettene/
Norges domstoler. (2016). Tingrettene. Hentet 30.08.2016 fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Tingrettene/
Stortinget. (2015). Lovarbeidet. Hentet 30.08.2016 fra https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Lovarbeidet/
Noter
* Ligger som PDF-filer på Fronter ved kursstart.** Finnes i kompendium.
(Pensumliste ajour: 2016-08-30 i APA 6th-stil v/lmb Biblioteket Kjeller)
-
Assessment
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
- Deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse.
- Innlevering av praksisdokumenter.
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 - Vurdering av praksis.
- Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ny og utsatt:
- Del 101 - Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 - Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Sensorordning:
- Del 101 - Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
- Del 102 - En sensor.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ ikke bestått.
Hjelpemidler til eksamen
Alle.
-
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- 3 arbeidskrav i form av refleksjonsnotat og andre skriftlige oppgaver. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i profesjonsetiske diskusjoner og refleksjoner i undervisningen på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
-
Examiners
Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemestret.
Avsluttende vurdering
Emnet har mappevurdering. Fire større oppgaver, to i høstsemesteret og to i vårsemesteret, er mappebidrag som til sammen utgjør eksamen og grunnlag for avsluttende vurdering. De fire mappebidragene vil omhandle ulike delområder innen emnet. Mappebidrag som leveres innen gitt frist får tilbakemelding fra lærer, og kan endres helt fram til endelig levering på slutten av vårsemesteret.