Programplaner og emneplaner - Student
BLA1200 Arts, Culture and Creativity Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, kultur og kreativitet
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
-
Introduction
Kunnskapsområdet omfatter det å se, forstå og verdsette barns estetiske uttrykksformer, og hvordan studenten kan bli medskaper i en levende barnehagekultur. Kunnskapsområdet tydeliggjør barnehagelærerens ansvar for å gi barn tilgang til kulturelle tradisjoner og aktuelle strømninger i kunst- og kulturliv. Utvikling av praktiske ferdigheter, estetisk oppmerksomhet og skapende evner utgjør en sentral del av kunnskapsområdet. Studenten skal få erfaring med hvordan tilrettelegge for at barn kan utvikle et rikt uttrykksrepertoar gjennom allsidige sanseopplevelser, kroppslige erfaringer, tid til lek og eksperimentering, refleksjon og kommunikasjon i et bærekraftig perspektiv. Studentene skal få erfaring med å lede skapende prosesser innen drama, forming og musikk.
Kunnskapsområdets mål er å bruke kunstfaglige arbeidsformer i en tydelig profesjonsrolle, som inviterer til utforskende og skapende virksomhet og ser sammenheng mellom estetiske læringsprosesser og barns lek, læring og danning. Studenten skal utvikle ulike sider ved barnehagelærerrollen, forstå sin rolle som kunst- og kulturformidler i barnehagen og ta del i hverdagslivet i barnehagen. Studenten skal delta aktivt i barns lek og formelle og uformelle samspills- og læringssituasjoner for alle barn uavhengig av alder og funksjonsnivå.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne kan studenten dokumentere følgende læringsutbytter, definert som kunnskap, ferdigheter, generell kompetanse og ledelse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
· barns matematiske utvikling og barns språkutvikling, også i flerspråklige og flerkulturelle perspektiv
· hvordan barn tilegner seg dialogferdigheter og hvordan de skaper mening med og uttrykker seg gjennom ulike tegnsystemer
· skjønnlitteratur og sakprosa for barn, moderne tekst- og mediekulturer og sjangrer fra muntlige fortellertradisjoner med særlig vekt på samisk fortellertradisjon
· hvordan barns lek og deltakelse i hverdagsaktiviteter har betydning for deres språklige og matematiske utvikling
· lekens og samtalens betydning for barns teksterfaringer, språk- og matematikkutvikling og hvordan språk og matematikk brukes som verktøy for utforsking og tenking
· estetiske og kroppslige aspekter ved barns språklige og matematiske utvikling
Ferdigheter
Studenten
· kan observere, vurdere, legge til rette for og støtte barns språklige-, tekstlige- og matematiske utvikling i lys av barnehagens pedagogiske virksomhet
· er en bevisst språklig rollemodell og en samtalepartner som fremmer barns aktive deltakelse, utvikling og danning
· viser relasjonskompetanse og kan reflektere kritisk over egen rolle i kommunikasjon og samarbeid med foresatte og kolleger
· kan skape et inkluderende og variert lekemiljø for matematisk og språklig utforsking, fortelling og høytlesing og sikre mangfold i barns tekstopplevelser og lesefellesskap, også i et flerkulturelt perspektiv
· kan lede og veilede barnehagepersonalet i forbindelse med formelle og uformelle aktiviteter med barnegrupper
· kan anvende digitale verktøy og medier i sitt pedagogiske arbeid med språk og matematikk i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
· kan delta aktivt og kritisk i samtidens barnehagefaglige diskusjoner knyttet til språk, tekst og matematikk, samt drøfte etiske og faglig-pedagogiske problemstillinger med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
· kan utøve pedagogisk ledelse i arbeidet med å inkludere og anerkjenne alle barns språklige, tekstlige og matematiske erfaringer
· er bevisst det språklige, litterære og matematiske lekemiljøets betydning for arbeid med danning, demokrati og likestilling
· mestrer norsk muntlig og skriftlig (bokmål og nynorsk) og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng
-
Content
Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:
· Barns skapende lek
o Lek og improvisasjon.
o Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
o Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og personalet.
o Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer
· Utforskning
o Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter, digitale verktøy og kunstfaglige begreper
o Egne skapende uttrykksformer
· Kunst og kultur
o Nasjonale og internasjonale kunst og kulturuttrykk
o Digitale- og andre samtidsaktuelle medier
o Kunst- og estetisk teori
-
Teaching and learning methods
Arbeidsmåtene i studiet bygger på studentenes erfaringsbaserte og praksisnære kunnskap og skal bidra til å åpne for refleksjon og læreprosesser. Studiet inneholder en stor grad av selvstudier og det forutsettes at studenten møter forberedt til alle samlinger. Studenten veksler mellom ulike læringsarenaer, og studentaktiviteter foregår både på universitetet, på arbeidsplassen og ved bruk av digitale læringsplattformer.
Gjennom hele emnet skal studentene arbeide med oppgaver knyttet til emneplanens innholdskomponenter. Oppgavene skal presenteres og bearbeides i studiegruppene og inngår i studentaktive arbeidsformer med medstudentrespons. Målet med oppgavene er å opparbeide økt handlingskompetanse, refleksjon og begrunnelser for valg, samt øke evne til muntlig og skriftlig erfaringsdeling.
Det legges opp til varierte undervisnings- og arbeidsformer i forpliktende samarbeid med arbeidsplassen, eksempelvis individuelt arbeid, gruppearbeid, seminar, praktiske øvelser, workshop, forelesninger og veiledning.
Praksis
Praksisstudiet fordrer at studentene benytter arbeidsformer som understøtter læringsutbyttebeskrivelsene i og på tvers av kunnskapsområder. Praksisstudiet skal bidra til selvstendighet, trygghet og til å kunne ta ansvar i utøvelse av pedagogisk ledelse og faglig arbeid i barnehagen med en særlig vektlegging av profesjonsetiske problemstillinger.
Fordeling av praksisperiodene:
15 dager i høstsemesteret og 10 dager i vårsemesteret i ekstern praksisbarnehage veiledet og vurdert av praksislærer i samarbeid med faglærer.
-
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisning.
Arbeidskrav
· Tre individuelle skriftlige innleveringer knyttet til kunstpedagogisk teori og praksis, hver av de har et omfang på 800 ord (+/- ti prosent). Formålet er å øve på skriftlig formidlingsevne samt utvikle kunnskap om kunstpedagogiske teorier og praksiser.
Obligatoriske aktiviteter
· Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden. Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning underveis og i etterkant av praksisperioden.
Krav til 80 prosent tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
-
Assessment
Eksamen tar utgangspunkt i et tema som blir trukket minimum 21 dager før eksamenstidspunktet.
Eksamen består av to eksamensdeler:
- Produksjon og formidling av kunstfaglig arbeid i gruppe (varighet: 25 til 30 minutter).
- Individuell muntlig eksamen med vekt på refleksjon over erfaringer med gruppeprosess, ledelse og kommunikasjon i det skapende arbeidet (varighet ca. 10 til 15 minutter).
Når begge deler er gjennomført blir det gitt en samlet individuell, gradert sluttkarakter: A-F. Delene vektes likt ved sammenslåing.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Gruppeeksamen kan arrangeres som individuell eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
-
Permitted exam materials and equipment
Eksamen består av to deler, en skriftlig- og en muntlig del. Den skriftlige delen teller 50 % og den muntlige delen teller 50%. Begge deler må være bestått for å få karakter.
Del 1) Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 2000 ord +/- 10%.
Del 2) Individuell muntlig eksamen, varighet 20 minutter. En forberedt fremføring (ca. 10 minutter) innen selvvalgt tema etterfulgt av en muntlig høring der studenten besvarer spørsmål fra pensum (ca. 10 minutter).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått/legeattest ved én eller flere eksamensdeler er det kun den/de gjeldende delen(e) som må tas på nytt. Ved første nye eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp
-
Grading scale
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer og tilsynssensor i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.