Programplaner og emneplaner - Student
BLA1110 Children's Development, Play and Learning 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Barns utvikling, lek og læring 1
- Study programme
-
Bachelor Programme in Early Childhood Education and CareBachelor Programme in Early Childhood Education and Care
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskapsområdet tar utgangspunkt i barnehagens verdigrunnlag og skal bidra til den faglige innsikt som er nødvendig for å kunne arbeide pedagogisk med lek, læring, omsorg og danning i et mangfoldig samfunn. Det rettes særlig oppmerksomhet mot ulike teoretiske perspektiver på omsorg, danning, lek og læring og sammenhenger mellom disse. Lek er en livs- og læringsform med egenverdi og er av avgjørende betydning for allsidig utvikling. Syn på barn og barndom sees i lys av historiske og samtidige perspektiver, og ligger til grunn for profesjonsetiske refleksjoner. Samarbeid og dialog med foresatte inngår som en del av kunnskapsområdet. Forskningsbasert undervisning og erfaringer i praksis skal danne grunnlag for kritisk refleksjon over egen profesjonsutøvelse knyttet til individ, relasjoner og system. Kunnskapsområdet omfatter erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av lærings- og utviklingsprosesser for barn i ulike aldre og med ulike forutsetninger. Undervisningen tydeliggjør barnehagepedagogiske tilnærminger og bygger på aktuell forskning knyttet til kunnskapsområdet. Sammenhengen mellom teori og praksis er integrert i kunnskapsområdet.
I løpet av første studieår skal studenten få en grunnleggende forståelse av pedagogisk ledelse i barnehagen og tilegne seg kunnskaper om barnehagen som lærende organisasjon.
Learning outcomes
Etter fullført emne skal studenten kunne dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning, og om sammenhenger mellom disse
- lek som fenomen og som en arena for utforsking, vennskap og kontakt mellom barn og mellom barn og voksne
- observasjon og pedagogisk dokumentasjon i barnehagepedagogisk arbeid
- barns væremåter og om hvordan dette har sammenheng med deres erfaringer, interesser og rett til medvirkning
- samiske perspektiver på barndom
- offentlige dokumenter som berører barnehagen
Ferdigheter
Studenten kan
- skape og lede pedagogiske prosesser og delta i lek og læring gjennom omsorgsfulle relasjoner ved å inkludere barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning i dette arbeidet
- planlegge, grunngi, samarbeide om og reflektere over pedagogisk arbeid i lys av praksiserfaringer og teori
- analysere og reflektere over barnehagens verdigrunnlag, profesjonsetiske utfordringer og barnehagepolitiske dilemmaer
- kan legge til rette for et miljø som fremmer og ivaretar lek
- anvende ulike metodiske tilnærminger som observasjon, kritisk refleksjon, dialogisk kompetanse og pedagogisk dokumentasjon i sitt pedagogiske arbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- utøve pedagogisk kunnskap, kritisk tenkning og begynnende profesjonell dømmekraft og faglig skjønn ved å formulere og formidle dette muntlig og skriftlig
- analysere og reflektere kritisk over egen profesjonsutøvelse i samspill med barn, personale og foresatte
- utøve forståelse i profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer i en kompleks barnehagehverdag.
- evaluere det pedagogiske miljøet og fysiske rammers betydning for barns muligheter for trivsel, lek og læring
Content
Combined assessment:
Part 1) Assessment of practical training. The minimum attendance requirement for the practical training period is 90%. For more information about the attendance requirement in practical training, see ‘Assessment of external practical training’ in the main section of the programme description.
Part 2) Individual written home exam, 2,000 words (+/- 20%). The assignment is handed out at the start of the course and must be submitted after the end of the practical training period.
Both part 1 and 2 must be approved to pass the course. A pass is required in part 1 to be able to take part 2, the written home exam.
New assessment/exam. If the student fails part 1 (practical training period), he/she must normally retake the whole practical training period. If the student fails part 2, the home exam, he/she will be given one (1) opportunity to submit a reworked version.
Students can appeal the grade awarded for part 2, the home exam.
Teaching and learning methods
- Alphanumeric/financial calculator with cleared memory. A digital calculator is available to the student during the exam
- A collection of table and formulas will be handed out.
- Excel (available during exams)
Course requirements
A-F.
Assessment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the methods and analysis principles used on the practical training institutions for instance hematology, coagulation and clinical chemical instruments
- can describe the measurement principles of the analysis instruments used at the practical training institution
- can describe significant factors that can affect measurements and analysis results in patient samples
- can describe sources of error relating to the methods used at the practical training institution
- can describe quality assurance in the practical training institution and explain how and why quality controls are used in analytical work in medical biochemistry
- can explain how laboratories can contribute to the patient treatment
- is familiar with the laboratory information systems (LIS), middleware solutions and management systems for analysis instruments at the practical training institution
Skills
The student
- can comply with the laboratory’s daily routines and analysis procedures
- can participate in analysis work at the practical training institution
- can assess the suitability of sample material
- can assess the reliability of analysis results based on biochemical, methodological and technical knowledge
- can use and maintain a selection of analytical automated devices used at the practical training institution
- can safeguard the patient in the situation surrounding sample taking
General competence
The student
- can take responsibility and demonstrate initiative and independence in the work situation
- can cooperate with fellow students and patients regardless of their ethnic, religious and cultural background
Permitted exam materials and equipment
Work and teaching methods comprise a seven week long supervised external practical training period in a laboratory for medical biochemistry.
Grading scale
8 credits overlap with the course BIO2300 Statistics.
Examiners
No particular coursework requirements.
Note that there is an attendance requirement for practical training. For more information about the attendance requirement for practical training, see ‘Assessment of external practical training’ in the main section of the programme description.